اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: در دیدار با اسد بر تداوم حمایت ایران از دولت و مردم سوریه تأکید کردم

وزیر امور خارجه درباره دیدارش با بشار اسد با بیان‌ این‌که بر تداوم حمایت از دولت و مردم سوریه تاکید کردم، گفت: توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه به طور جدی در دستورکار مناسبات دو کشور قرار گرفته و تسهیل حمل و نقل و ترانزیت نیز مورد توجه است.

امیرعبداللهیان: در دیدار با اسد بر تداوم حمایت ایران از دولت و مردم سوریه تأکید کردم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که دیروز (چهارشنبه) در رأس هیأتی و برای سومین بار بعد از تصدی این سمت به دمشق سفر کرد، در گزارشی اینستاگرامی به تشریح رایزنی‌ها و دیدارهایش با مقامات سوری پرداخت.

وی نوشت: صبح چهارشنبه با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه دیدار و پیرامون همکاری‌های دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر شد. در این ملاقات ضمن تبریک به مناسبت موفقیت‌های سوریه در عرصه‌های سیاسی و میدانی، بر تداوم حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم سوریه تاکید کرده و تاکید کردم که در عرصه همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور، فصل جدیدی از مناسبات آغاز شده است.

* توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه در دستورکار مناسبات دو کشور

امیرعبداللهیان با بیان این‌که توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه به طور جدی در دستور کار مناسبات دو کشور قرار گرفته و تسهیل حمل و نقل و ترانزیت بین دو کشور مورد توجه است، خاطرنشان کرد: در همین راستا تعاملات و مبادلات مردمی بین دو کشور نیز اهمیت می‌یابد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در این دیدار آقای بشار اسد رئیس‌ جمهور سوریه با اشاره به سرعت تحولات در منطقه اظهار داشت پس از شکست آمریکا در افغانستان و به ویژه پس از تحولات اوکراین مشخص شده است که آمریکا و ناتو نمی‌توانند کاری را در جهان از پیش ببرند. بنا بر این کشورهای منطقه به دنبال صف بندی‌های جدید برای جایگزینی حمایت های آمریکا هستند. وی استاندارد دوگانه برخی از کشورها را مورد اشاره قرار داد و گفت این کشورها در مقابل حملات رژیم صهیونیستی به سوریه سکوت کرده و موضعی اتخاذ نمی‌کنند. رئیس‌جمهور سوریه ادعای حسن نیت از سوی مقامات دولت آمریکا را بی اساس خواند و مواضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین را حکیمانه و درست توصیف و تاکید کرد آنچه برای سوریه مهم است دیدگاه‌‌های ایران در مذاکرات وین و همراهی سوریه در این مسیر است.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان در این سفر علاوه بر بشار اسد، با فیصل المقداد همتای سوری و علی مملوک مشاور امنیت ملی رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور سوریه در دیدار امیرعبداللهیان با تاکید بر نقش مهم ایران در تحکیم ثبات منطقه‌ و مقابله با تروریسم، جایگاه شهید سلیمانی در این زمینه را برجسته خواند و نسبت به وی ادای احترام کرد. (اینجا بخوانید)

وزیر خارجه سوریه در دیدار امیرعبداللهیان (+) با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران خیرخواه همسایگانش است، گفت: از دیدارها و تماس‌های ایران و عربستان سعودی خشنود هستیم و امیدواریم شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی به بهبود این روابط کمک کند.

وزیر امور خارجه همچنین در نشست خبری مشترک با همتای سوری با بیان این‌که به طرف آمریکایی به صراحت گفته‌ایم از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد، گفت: اگر آمریکا واقع بینانه برخورد کند، آمادگی داریم در آینده نزدیک توافق را با حضور وزاری خارجه عضو کمیسیون مشترک برجام در وین نهایی کنیم. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در بدو ورود به دمشق با بیان این‌که ما و سوریه در یک سنگر واحد هستیم، بر حمایت ایران از رهبری، دولت و مردم سوریه تأکید کرد.

این سومین سفر امیرعبداللهیان به سوریه بود. وی شهریور ماه و همچنین مهر ماه سال۱۴۰۰ به سوریه سفر کرد.  او هفتم شهریور ماه نیز بعد از سفر به بغداد برای شرکت در کنفرانس منطقه‌ای حمایت از عراق،‌ به دمشق رفت و با بشار اسد رئیس جمهور و فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.حسین امیرعبداللهیان همچنین در سومین مقصد سفرش پس از حضور در مسکو و بیروت و رایزنی با مقامات این کشورها، ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۰ راهی دمشق پایتخت سوریه شد و برای دومین بار پس از تصدی وزارت امور خاجه و در کمتر از یک ماه و نیم به دمشق سفر و در این سفر با بشار اسد رئیس جمهور و فیصل المقداد همتای سوری خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ۱۷ مهر ماه در دمشق از سفر فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه به تهران خبر داد و سوریه را متحد استراتژیک ایران خواند و گفت: در روزهای سخت، متحدان و دوستان خودمان را تنها نخواهیم گذاشت.

پس از آن بود که «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه ۱۴ آذر ماه وارد تهران شد و ۱۵ آذر ماه نیز در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان دیدار کرد .وی در نشست خبری با همتای ایرانی گفت: امروز به دیدار با آقای رئیسی مفتخر شدم و در این دیدار پیام مکتوب آقای اسد را به ایشان تسلیم کردم. این پیام بازتاب دهنده نگاه ما به اهمیت روابط بین سوریه و ایران است. همچنین امروز دعوت رسمی اسد از آقای رئیسی برای سفر به سوریه را تسلیم کردم در این دیدار گفت‌وگوهایی انجام شد که بازتاب دهنده روابط ممتاز و راهبردی بین سوریه و ایران بود. 

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بعد از سوریه برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات لبنان به بیروت سفر خواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول