اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

دانش‌بنیان‌های موفق درصنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات/ گام بلند نخبگان در خودکفایی تجهیزات مخابراتی

در این گزارش نگاهی داریم به نمونه‌های موفق دانش‌بنیان در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات که شاید برای عموم مردم شناخته شده نباشند، اما گره‌های کوری از وابستگی در صنعت را بازکردند و گام‌های کلیدی را در مسیر خودکفایی و تولید با پشتوانه دانش بومی پیموده‌اند.

دانش‌بنیان‌های موفق درصنعت  ارتباطات  و فناوری اطلاعات/ گام بلند نخبگان در خودکفایی تجهیزات مخابراتی

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ در قوانین بالا دستی، اقتصاد دانش‌بنیان یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی بوده است و امسال هم مقام معظم رهبری شعار «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» را برای فعالیت های سال جدید انتخاب کرده اند.

بخشی از رشد اقتصادی از طریق بهره‌وری حاصل می شود و بخشی از بهره‌ وری هم از طریق تقویت دانش بنیانی به دست می آید. زیرا همواره رابطه مستقیمی بین دانش بنیانی و بهره‌وری وجود داشته است. همچنان که نسبت به سایر صنایع به هزینه کمتری برای اشتغال زایی نیاز دارد. از این رو سوق دادن تولیدات به سمت دانش‌بنیانی یکی از رویکردهای کشور در سال جدید خواهد بود.

در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به شرکت های دانش بنیان در صنعت ICT  که شاید برای عموم مردم شناخته شده نباشند اما گام های مهم و کلیدی را در راستای اشتغال دانش بنیانی در کشور برداشته اند.

*شرکتی که DWDM، تجهیز مهم مخابرات نوری را بومی کرد 

اولین تیم دانش‌بنیان، در پروژه های تحقیقاتی مرکز تحقیقات مخابرات ایران و دانشکده علمی کاربردی مخابرات بنیان نهاده شد و تمرکز اصلی خود را روی بخش تحقیق، توسعه و دستیابی به فناوری های روز دنیا به منظور ایجاد محصولات جدید مطابق با نیازهای مشتریان و قدرت رقابت پذیری قرار داد.

این باور کلیدی مدنظر نخبگان این تیم بود که جایگاه تحقیق، طراحی و توسعه یک محصول جدید به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به دلیل تغییرات شدید و سریع فناوری به مراتب ارزشمندتر از در اختیار داشتن خط تولید یک محصول است و همچنین مشکلات کارخانجات بزرگ حوزه فناوری ارتباطات کشورمان ناشی از نبود تجهیزات خطوط تولید و یا منابع مالی نیست، بلکه به دلیل عدم توجه به طراحی، نوآوری و توسعه و تحقیق است؛ بنابراین تمرکز اصلی خود را بر روی تحقیق و توسعه فناوری های روز در حوزه ارتباطات قرار دادند.

از جمله مهم ترین محصولاتی که توسط این مجموعه دانش‌بنیان تولید شد، DWDM مخفف Wavelength Division Multiplexing Dense است که در شبکه های نوری کاربرد دارد و محصول زیرساختی مهمی به شمار می رود و یک فناوری برای ارتقاء پهنای باند بر بستر فیبر نوری موجود است.

سیستم DWDM تولیدشده کاملا بومی است و منطبق بر آخرین فناوری روز دنیا است که برای انتقال سیگنال های 10G/40G/100G/200G استفاده می شود.

قابلیت اعتماد و امنیت بالا به دلیل طراحی و پیاده سازی سخت افزار و نرم افزار سیستم در داخل کشور، پشتیبانی از پروتکل شبکه ترابری نوری (OTN)، پشتیبانی از تصحیح خطای پیشرو (FEC)، انتقال IP over OTN over DWDM، پشتیبانی از انواع توپولوژی های شبکه (Mesh, Ring, Star, Chain)، برد ۱۶۰ کیلومتر بدون تقویت کننده و برد ۶۰۰ کیلومتر بدون Regeneration پشتیبانی از انتقال سیگنال به صورت شفاف با انواع نرخ بیت ها و فناوری های OTN، ،Ethernet، SDH و IP از جمله قابلیت های این تجهیز بومی است.

*دانش بنیانی که از مخابرات شروع کرد و به دیگر صنایع پیشرفته رسید

یک تیم دانش‌بنیان دیگر که از مجموعه مرکز تحقیقات مخابرات در زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سر برآورده،  با هدف تامین نیازهای تجهیزات و راهکارهای انتقال فیبر نوری تاسیس شد و تا امروز موفق شده است پروژه های زیرساخت مخابرات نوری کشور را بر عهده بگیرد. 

اما پس از چندین سال فعالیت تخصصی تنها در حوزه زیرساخت مخابرات، با مطالعه ای که بر روی آینده بازار و نیاز کشور انجام شد، این تیم تصمیم به سرمایه گذاری بر روی فناوری های پیشرفته تر گرفتند و در سال 1400 موفق شدند محصولات و خدمات جدیدی را ایجاد کنند؛ از جمله این محصولات، سیستم های مخابراتی، لیزرهای پیشرفته با کاربری پزشکی و صنعتی، انرژی های تجدیدپذیر، باتری های پیشرفته، اینترنت اشیاء و داده کاوی است. هم اکنون این تیم دانش بنیان در حوزه های سیستم های مخابراتی، انرژی خورشیدی، اینترنت اشیاء، باتری، لیزر، نرم افزار و تحلیل داده فعالیت می کند. 

به این ترتیب اگرچه کشور ما کمی دیر به تکنولوژی های مخابراتی وارد شد اما در نسل جدید مخابرات نوری ورود تقریبا به هنگامی داشت.

*ضدویروس دانش بنیان ایرانی با اعتبار جهانی

در بازار ضدبدافزارها و محصولات امنیتی نیز، یک تیم دانش‌بنیان ایرانی ورود بسیار موفقی داشته‌اند. این تیم در سال ۱۳۸۳ و در محیطی دانشگاهی فعالیت خود را آغاز کرد و مهمترین اهداف موسسین آن دست‌یابی به دانش تولید محصولات روز جهانی در صنعت فناوری اطلاعات و ایجاد برند معتبر در سطح جهانی بود؛ هدفی که امروز محقق شده است.

نخبگان این تیم بر این باور بودند که نرم‌افزار در جهان امروز یک نیاز روز افزون است و امنیت آن یک امر اجتناب ناپذیر است. از این رو تصمیم به ساخت نرم افزارهایی گرفتند که امنیت را در حوزه‌ فناوری اطلاعات و در فضای مجازی برقرار کند. اما کلیدی‌ترین نکته در این تیم، توجه ویژه به تحقیق و توسعه  که منجر به اختصاص درصد قابل توجهی از سود سالانه به این موضوع شده است.

آنتی‌ویروس در دو نسخه سازمانی و موبایل، ضد باج گیر و درگاه ایمیل سازمانی از جمله دستاوردهای این شرکت دانش بنیان ایرانی است. درباره برخی از ویژگی های آنتی ویروس تولیدشده که به موفقیت این محصول ایرانی کمک کرده است، می توان به ضدباج‌گیر با چهار لایه امنیتی با بهره‌گیری از تکنیک‌های رفتارشناسی، بهره مندی از تکنولوژی شبکه ابری، هوش مصنوعی در مقابله با تهدیدهای پیشرفته و پشتیبان گیری کامل و سریع از تمامی داده ها اشاره کرد.

*شرکت دانش بنیانی که روی لبه فناوری اینترنت اشیاء حرکت می کند

چند سالی که بحث مدیریت منابع توسط اینترنت اشیاء از روندهای مطرح جهانی است و فعالیت در این حوزه داغ شده است. در این حوزه شرکت های متعددی فعال شده اند که اینجا نیز یک تیم دانش‌بنیان ورود موفقی داشته است؛ این مجموعه از سال 92 تحقیقات خود را در زمینه اینترنت اشیا آغاز کرد و اکنون توانسته است خدمات هوشمند سازی مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا و تامین تجهیزات و نرم افزارهای کاربردی شبکه های ارتباطی را ارائه دهد. 

از جمله فناوری‌هایی که توسط این مجموعه دانش‌بنیان تولید و بومی شده است می‌توان به این موارد اشاره کرد: انتقال اطلاعات بر بستر NB-IoT،کنترل هوشمند ترافیک، ردیابی هوشمند، کشاورزی هوشمند، مدیریت هوشمند انرژی ساختمان ها،قرائت از راه دور کنتور های آب، برق و گاز را انجام می دهد که همگی این موارد بر اساس فناوری IoT صورت می گیرد.

برای ارائه توضیح ملموس تر از کاربردهای فناوری‌های توسعه‌یافته توسط این تیم از نخبگان می توان به ارائه سیستم هوشمند مدیریت مصرف اشاره کرد. این سستم یک زیرساخت سخت افزاری با امکان تبادل دو طرفه اطلاعات بین دستگاه ها و مرکز کنترل با استفاده از اینترنت اشیاء است. ماژول BMS مبتنی بر اینترنت اشیا سیستمی است که از طریق اجزای خودکنترل، قسمت های مختلف ساختمان و نمایش خروجی های مناسب را برای کاربران امکان پذیر می کند. قسمت های تحت کنترل معمولا شامل تاسیسات مکانیکی و سیستم تهویه مطبوع و تجهیزات روشنایی است که می تواند به سیستم های ایمنی، آتش نشانی تنظیم دسترسی، تامین برق اضطراری و .. تسری یابد. هدف نهایی استفاده از سیستم های BMS تطبیق شرایط کارکرد اجزای مختلف با توجه به شرایط محیطی و نیاز ساختمان به منظور بهینه سازی عملکرد و کاهش هزینه ها است. بیشترین کاربرد پلتفرم سخت افزاری اینترنت اشیا – برد مخصوص HVAC، مدیریت انرژی در ساختمان ها، مدیریت روشنایی، آتش نشانی، امنیت ساختمان، مدیریت آب و کنترل آسانسورها است.


پلتفرم سخت افزاری اینترنت اشیا و برد مخصوص توسط متخصصان بومی تولید شده است 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول