اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

امکانات آزمایشگاهی، زیرساختی و پژوهشی در اختیار دانش‌بنیان‌های صنعت ICT

رئیس پژوهشگاه ICT با اشاره به شعار «تولید دانش‌ بنیان و اشتغال‌ آفرین» گفت: علاوه بر تجربه زیادی که در تولید محصولات کلیدی و اساسی صنعت مخابرات در پژوهشگاه وجود دارد، راهکار و امکاناتی ویژه‌ از جمله دانش فنی، آزمایشگاه و زیرساخت‌ مناسب تولید را برای تحقق هدف سال در اختیار داریم.

امکانات آزمایشگاهی، زیرساختی و پژوهشی  در اختیار دانش‌بنیان‌های صنعت ICT

وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، اظهارداشت: شعار امسال مبنی بر «تولید دانش‌ بنیان و اشتغال‌ آفرین»، ارتباط نزدیکی با تجارب گذشته پژوهشگاه دارد و پیش از این هم تجربه چنین فعالیت هایی را در سال های گذشته داشته ایم و محصولات متعددی را با توجه به دانش بومی در کشور تولید کرده ایم.

وی ادامه داد: برای مثال در موضوعاتی مانند مالتی پلکسینگ و تقسیم فرکانسی نوری، ضد بدافزار و محصولات انتقال دهنده ترافیک نوری DWDM و CWDM تولید موفق و کاربردی داشته ایم که همگی از محصولات کلیدی و اساسی در صنعت مخابرات، سخت افزار یا نرم افزار هستند.

وی در پاسخ به این سوال که پژوهشگاه ICT در زیرمجموعه وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات چه امکانات و قابلیت هایی برای کمک به صنعت ICT در مسیر تحقق شعار سال در اختیار دارد؟ گفت: امسال که تاکید روی موضوع فعالیت های دانش بنیانی است راهکارهای ویژه و امکانات مناسب در اختیار داریم که می تواند به تحقق هدف گذاری سال 1401 کمک کند. نخستین قابلیت ویژه پژوهشگاه ICT بهره مندی از دانش فنی همکاران در پژوهشگاه است که دانشی کاربردی و تجربه شده است و در این دوره می تواند بسیار راه گشا باشد.

یزدانیان افزود: همچنین زیرساخت های لازم برای تولید محصولات دانش بنیان را در در پژوهشگاه ICT در اختیار داریم که زیرساخت ها مسئله بسیار مهمی هستند. زیرا در بسیاری از مواقع می بینیم که دانش تولید محصولی در کشور وجود دارد اما شرایط برای تولید مهیا نیست. هم خودمان می توانیم به صورت مستقیم از این زیرساخت برای تولید محصولات دانش بنیان استفاده کنیم و هم می‌توانیم این زیرساخت را برای تولید محصول در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم و باعث پیشبرد این برنامه در کشور شویم.

 رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: آزمایشگاه های پژوهشگاه ICT، یکی دیگر از نقاط قوت پژوهشگاه است و پژوهشگاه آزمایشگاه های خوبی در حوزه های مختلف از جمله زیرساختی، فناوری اطلاعات، ارتباطات، نرم افزار، سخت افزار، کلاد (رایانش ابری)، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء دارد.

وی توضیح داد: برای مثال آزمایشگاه انتقال نوری و دسترسی نوری پژوهشگاه در حد 100 گیگا بیت بر ثانیه ظرفیت دارد و در سال آینده ظرفیت آزمایشگاه را به یک ترابیت بر ثانیه خواهیم رساند. در این آزمایشگاه امکان تست تجهیزات انتقال مخابرات نوری وجود دارد. همچنین آزمایشگاه تجهیزات دسترسی نوری پژوهشگاه که جزء آزمایشگاه های برجسته کشور است 2.5  مگابیت بر ثانیه ظرفیت دارد که ظرفیت این آزمایشگاه را هم در سال جدید به 10 گیگا بیت بر ثانیه ارتقا خواهیم داد.

یزدانیان یادآور شد: علاوه بر این، آزمایشگاه های متعدد دیگری هم در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد که هم در اختیار پژوهشگران پژوهشگاه است و هم آنها را در اختیار شرکت‌ های دانش بنیان قرار می‌دهیم.

وی تصریح کرد: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در توسعه منظومه شرکت‌ های دانش بنیانی هم می‌تواند نقش ایفا کند.  بسیاری از محصولات دانش‌بنیان متعددی که تاکنون عرضه شده اند با کمک و حمایت پژوهشگاه رشد کرده‌ اند و این حمایت ها در تجهیزات، امکانات آزمایشگاهی، دانش بنیان شدن، داوری های مربوط به دانش بنیان شدن و راهبردی بوده است و حتی در سود برخی از آنها هم شریک هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول