واکنش ایران به توافق عربستان و کویت درباره میدان گازی آرش

سخنگوی وزارت امور خارجه توافق جدید بین عربستان سعودی و کویت درباره میدان گازی آرش را مغایر با رویه‌های جاری و مذاکرات انجام شده قبلی و غیرقانونی خواند و گفت این توافق تاثیری بر وضعیت حقوقی میدان نداشته و مورد تایید ایران نیست.
به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (شنبه) در خصوص توافق اعلام شده جدید بین عربستان سعودی و کویت در خصوص میدان مشترک گازی آرش عنوان کرد: میدان گازی آرش/الدره  یک میدان مشترک بین کشورهای ایران و کویت و عربستان سعودی است و بخش‌هایی از آن در محدوده آب‌های تحدید حدود نشده بین ایران و کویت قرار دارد.  سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بر اساس مقررات و رویه‌های بین‌المللی هرگونه اقدام در بهره برداری و توسعه این میدان باید با هماهنگی و همکاری هر سه کشور انجام شود و لذا اقدام اخیر کویت و عربستان سعودی در قالب یک سند همکاری، مغایر با رویه‌های جاری و مذاکرات انجام شده قبلی بوده و غیرقانونی است و تاثیری بر وضعیت حقوقی میدان نداشته و مورد تایید جمهوری اسلامی ایران نیست.  خطیب زاده در ادامه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همانطور که بارها اعلام کرده است آمادگی دارد تا در خصوص چگونگی بهره برداری از این میدان مشترک با کشورهای همسایه، کویت و عربستان سعودی وارد مذاکره شده و همزمان در چارچوب نتایج مذاکرات قبلی با کویت در رابطه با تحدید حدود فلات قاره مذاکرات دوجانبه با کویت را ادامه داده و همچنین در خصوص مشخص کردن نقطه ثلاثه(سه گانه) بین سه کشور مذاکرات سه جانبه ای را آغاز کند. سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنین حق خود را برای بهره برداری از میدان مشترک گازی آرش/الدره محفوظ می‌دارد. انتهای پیام/
خطیب‌زاده
09:56 - 6 فروردین 1401

3 بازنشر
24 بازدید



1 پاسخ