اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

وزیر خارجه یمن: جنایات ائتلاف سعودی در تاریخ نمونه ندارد

وزیر خارجه دولت یمن در صنعا در سالروز یورش ائتلاف سعودی به کشورش، پیامی مکتوب برای وزرای خارجه برخی کشورها ارسال کرد.

وزیر خارجه یمن: جنایات ائتلاف سعودی در تاریخ نمونه ندارد

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) به مناسبت هفتمین سالروز آغاز جنگ یمن در پیامی به وزرای خارجه همه کشورها، نوشت که ائتلاف سعودی در این هفت سال جنایات بی‌مانندی در یمن مرتکب شده است.

به نوشته خبرگزاری «سبأ نت»، او نوشت: «در هفتمین سالروز تجاوز نظامی و محاصره همه جانبه یمن به رهبری آمریکا، عربستان سعودی و امارات هستیم و در این هفت سال، دشمنان از روز اول مرتکب جنایات جنگی شدند که نمونه‌ای در تاریخ برای آن‌ها وجود ندارد، جنایاتی که نقض صریح قوانین انسانی و منشور سازمان ملل و معاهدات بین‌المللی است».

هشام شرف در ادامه نوشت که متجاوزان به یمن، شهروندان و حاکمیت یمن را در وهله اول هدف قرار داده و در راستای افزایش روز به روز رنج و مشکلات غیرنظامیان و سیاست گرسنه نگه‌ داشتن مردم یمن تلاش می‌کنند.

او ممانعت از ورود محموله‌های سوخت به بنادر یمن و توقیف آن‌ها و ادامه بسته بودن فرودگاه صنعاء و همچنین ضربه به ارزش پول ملی یمن را موجب بروز فاجعه انسانی دانست، فاجعه‌ای که به گفته سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی بدترین ساخته دست بشر در عصر حاضر است.

وزیر خارجه دولت صنعاء، تأکید کرد که ائتلاف متجاوز آمریکایی- سعودی و اماراتی به دلیل معیارهای دوگانه جامعه جهانی به جنایات خود ادامه می‌دهند.

 سازمان ملل: فاجعه‌ یمن بدترین ساخته دست بشر در عصر حاضر است.

هشام شرف در بخش دیگر نامه خود نوشت: «اعتبار دلایل و انگیزه‌هایی که ائتلاف متجاوز به عنوان علت حمله به یمن از آن‌ها یاد می‌کند، از جمله بازگرداندن دولت قانونی، از همان روز اول، زمانی که مقامات [دولت هادی] به آغوش کشورهای متجاوز فرار کرده و شروع به توطئه علیه یمن کردند، از بین رفت. علاوه بر این با مرور زمان برای همه طرف‌ها مشخص و روشن شد که هدف اصلی ائتلاف سعودی نابودی یمن و بافت اجتماعی آن و اشغال بنادر و جزایر و غارت ثروت و سلب آزادی یمنی‌ها بوده است.»

او تأکید کرد که با وجود ورود به هشتمین سال جنگ یمن، اما به میزان قدرت و ایستادگی مردم یمن افزوده شده و آنان بیش از گذشته با رهبران خود در صنعاء همبستگی دارند.

او سپس نوشت که مردم یمن امید دارند که جامعه جهانی به مسئولیت خود در راستای تلاش برای پایان تجاوز نظامی و محاصره همه جانبه عمل کنند و اعتماد از دست رفته را بازگردانده و گام‌هایی در راستای حل پرونده‌های انسانی از جمله رفع محاصره و ورود کشتی‌های حامل سوخت به بنادر و بازگشایی فرودگاه صنعاء بردارند.

هشام شرف:هیچ کشوری نباید انتظار این را داشته باشد که مردم یمن از حق خود برای دفاع از خویشتن بگذرند.

هشام شرف در پایان خطاب به وزرای خارجه کشورهای جهان نوشت که انجام گام‌های ذکر شده، گام مهمی بدر راستای حل و فصل مسالمت‌آمیز و سیاسی و عادلانه بحران است و همزمان هیچ کشوری نباید انتظار این را داشته باشد که مردم یمن از حق خود برای دفاع از خویشتن بگذرند.

این نامه در حالی نوشته شده است که وارد هشتمین سال آغاز تجاوز نظامی ائتلاف سعودی-اماراتی به یمن می‌شویم، یورش نظامی که همراه با محاصره همه جانبه یمن به عنوان فقیرترین کشور عربی صورت گرفته است.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرده و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول