اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

وزیر خارجه عراق: توافق هسته‌ای به نفع عراق است/ پیام‌هایی بین تهران و واشنگتن رد و بدل کردیم

وزیر خارجه عراق با اشاره به این‌که همتای ایرانی، در تماس با او از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای در وین خبر داده گفت که توافق هسته‌ای ایران در راستای منافع کشورش است.

وزیر خارجه عراق: توافق هسته‌ای به نفع عراق است/ پیام‌هایی بین تهران و واشنگتن رد و بدل کردیم

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در حاشیه نشست دوحه طی مصاحبه‌ای با اشاره به این‌که توافق در مذاکرات وین به نفع عراق است، تصریح کرد که همتای ایرانی در تماس با او گفته است که که مذاکرات وین به مرحله نهایی خود رسیده است.

وی در گفت‌وگو با وب سایت خبری- تحلیلی المانیتور تصریح کرد که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در تماس تلفنی با او، اطلاع داده است که مذاکرات وین به مرحله پایانی خود رسیده است.

وزیر خارجه عراق در پاسخ به سوالی در خصوص نقش دیپلماتیک بغداد بین آمریکا و ایران گفت: ما با دو طرف رابطه خوبی داریم و در واقع از ابتدای مذاکرات تاکنون، با آن‌ها در تماس هستیم . آن‌ها درباره روند مذاکرات با ما صحبت می‌کردند و گاهی ما سعی می‌کنیم پیام‌هایی را میان ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها منتقل کنیم.

وی در ادامه با اشاره به این‌که احیای توافق هسته‌ای تنش‌های داخلی در عراق و منطقه را کاهش می‌دهد، توضیح داد: «درگیری واشنگتن و ایران در خاک عراق منعکس می‌شود و در نتیجه بهای آن را، ما می‌پردازیم».

حسین در خصوص حمله موشکی سپاه پاسداران ایران به مراکز موساد در اربیل در 13 مارس جاری، هم گفت که به احتمال زیاد این موضوع ارتباطی با مذاکرات وین یا سایر مسائل منطقه ای نداشت و ما به طور رسمی به ایران اعتراض کردیم. تحقیقات ویژه در این باره ادامه دارد و به محض تمام شدن تحقیقات، گفت‌وگوها را آغاز می‌کنیم.

وزیر خارجه عراق در این مصاحبه که پیش از برگزاری نشست روز شنبه (دیروز) پارلمان عراق صورت گرفت، با بیان اینکه نمی‌داند احزاب و گروه‌های سیاسی عراقی می‌توانند بر اساس نتایج انتخابات 10 اکتبر، بر سر تشکیل دولت به توافق برسند یا خیر، تصریح کرد: اگر دو سوم از اعضای پارلمان عراق توافق نکنند، مشخص نیست تشکیل دولت جدید در پارلمان صورت خواهد گرفت یا از طریق دادگاه فدرال.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر جنگ روسیه - اوکراین بر عراق و منطقه تصریح کرد: عراق مخالف جنگ و تحریم است زیرا ما از هردوی این‌ها رنج برده‌ایم.

حسین با اشاره به نفتی بودن کشور عراق، هشدار داد که این کشور تحت تاثیر تورم کشورهای اروپایی قرار خواهد گرفت و اثرات جنگ بر کشورها، به ویژه اقتصادهای در حال توسعه شدید خواهد بود.

وزیر خارجه عراق در خصوص ارتباط کشورش با سیاست‌ها و بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی توضیح داد: «سایر کشورهای همسایه می‌توانند بر سیاست‌های ما تأثیر بگذارند و برای این منظور برای مدیریت بحران در داخل، ناچاریم بحران‌های خارج از مرزهای خود را مدیریت کنیم».

وی در پایان گفت: عراق اولویت را برای برقراری روابط خوب با همه کشورهای حوزه خلیج فارس قرار داده و منتظر فرصت های موجود در نشست دوحه است.

به نوشته گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، دوشنبه پیش بود که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش با وزیر امور خارجه عراق تلفنی گفت‌وگو کرد و ضمن تبریک عید نوروز، در خصوص آخرین تحولات مرتبط با مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها گفت: ما به مرحله نهایی توافق نزدیک هستیم. در اندک موضوعات بسیار مهم باقیمانده، ابتکاراتی را از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به آمریکا ارائه کرده‌ایم. اکنون این طرف آمریکایی است که باید حسن نیت ادعایی خود را در عمل نشان دهد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول