اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

حجم تجارت خارجی غیرنفتی ایران 100 میلیارد دلار شد

معاون وزیر اقتصاد گفت: تجارت خارجی غیرنفتی ایران در سال 1400 با تبادل 162 میلیون تن کالا با کشورهای جهان، رکورد 100 میلیارد دلاری را به ثبت رساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 38 درصد رشد داشته است.

حجم تجارت خارجی غیرنفتی ایران 100 میلیارد دلار شد

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ علیرضا مقدسی، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک در مورد صادرات ایران در سال 1400 اظهار داشت: 122میلیون تن کالای ایرانی به ارزش  48میلیارد دلار، در سال 1400  به اقصی نقاط جهان  صادر شد که این میزان 14 میلیارد دلار بیشتر از سال قبل بود و رشد 41درصدی داشته است.

وی افزود: در سالی که گذشت بیش از 40 میلیون تن کالا، به ارزش   52میلیارد دلار  نیز وارد کشور شد   که عمدتا کالای اساسی،  مواد خام و ماشین آلات تولید بودند، میزان کالاهای وارداتی در سال 1400 در مقایسه با سال 99 رشد 21درصدی در وزن و 36 درصدی در ارزش را به همراه  داشت که نشان از اهتمام  دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی مردم دارد.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: رکورد صادرات کشور در سال 1400 در حالی به دست آمد  که سخت ترین تحریم های ظالمانه ، توسط نظام سلطه علیه ملت ایران در این سال وضع و اجرا شد، اما به لطف خدا و   به همت جهادگران و  فعالان اقتصادی، تولید کنندگان و همکاری دستگاه های مرتبط با تجارت خارجی رکوردی تاریخی درسال 1400 به ثبت رسید که در  دهه های اخیر  بی سابقه بوده  که  نشان از شکست سیاست  تحریم های حداکثری علیه ملت شریف و عزیز ایران دارد.

رییس کل گمرک در باره پنج شریک اول فروش کالا به ایران در سال 1400 گفت: کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان و فدراسیون روسیه ۵ کشور عمده طرف معامله واردات کالا به کشور در سال ۱۴۰۰ بودند.

مقدسی در مورد مقاصد اصلی صادراتی کالاهای ایرانی افزود: کشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان ۵ کشور عمده مقصد کالاهای صادراتی کشورمان در سال 1400 بودند.

رییس کل گمرک در پایان در تشریح رشد ترانزیت گقت: کالاهای عبوری خارجی از مسیر کشورمان در سال 1400  با رشد   68 درصدی، به 12میلیون و 500هزار تن رسید که پس از هفت سال مجددا کشور توانست به این میزان ترانزیت کالا بازگردد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول