اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
رد شدن از آگهی (5) اطلاعات بیشتر
پربازدیدها
فیلم|موزه سنجش تبریز یکی از اولین‌های کشور با ۱۶۰ سال قدمت بی شک گردآوری ابزار و ادوات قدیمی سنجش در یک مجموعه می‌تواند روشنگر نحوه ایجاد و تکامل چنین فن‌آوری کیفی توسط گذشتگان باشد. در موزه سنجش انواع ادوات مقیاس و توزین از قبیل ترازوهای گوناگون، انواع ساعت، وزنه ها، پیمانه‌ها، آلات و ادوات مربوط به علم نجوم از جمله اسطرلاب به نمایش گذاشته شده است. این موزه در سال ۱۳۸۱ و در محل خانه تاریخی سلماسی تبریز افتتاح شده است.
۱۴۰۱-۱-۸ ۱۰:۲۲ http://fna.ir/1o6hxc
0
۱:۱

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، موزه سنجش با بیش از ۱۶۰ سال قدمت یکی دیگر از موزه‌های مهم تبریز است. این موزه در داخل فضای خانه سلماسی، یکی از خانه‌های تاریخی تبریز متعلق دوران قاجار واقع شده و تأسیس آن (یعنی موزه) به سال ۱۳۸۱ بر می‌گردد. موزه سنجش، تنها موزه‌ی سنجش موجود در کشور ایران است.

گفته می‌شود ساخت این خانه به دست خانواده حیدرزاده انجام شده و بعدها خانواده سلماسی، که در آن دوران از تاجرهای سرشناس تبریزی بودند، تکمیل و به وضع امروزی بدل شد. در این موزه زیبا که در اولین ورود شما را شگفت زده خواهد کرد، انواع ابزارهای وزن‌کنی مانند ترازوهای زرگری، قپان‌های بزرگ، سنگ‌وزنه‌ها، پیمانه‌های مختلف نفتی، وسایل و ابزارهای مربوط به علم نجوم مانند اسطرلاب، ابزارهای مربوط به علم هواشناسی، قطب‌نما و همچنین ساعت‌های مختلف به نمایش گذاشته شده‌اند که نام موزه سنجش نیز از همینجا نشأت می‌گیرد.

به نحوی می‌توان گفت گردآوری چنین ابزارهای ارزشمندی در واقع نشانگر تکامل و پیشرفت این فناوری‌ها در گذشته است، چراکه ابزارهای موجود در این موزه به سده‌های گذشته دلالت دارند.

وجود ساعت تاریخی امپراتور روم باستان 

یکی از اشیای مهم و دیدنی موزه، ساعتی برنزی ریخته‌گری شده‌ای‌ است که با طلا روکش گشته است. این ساعت در قرن ۱۷ میلادی در شهر کان از شهرهای کشور فرانسه ساخته شده و مزین به تصویر سزار اگوست، از امپراطوران روم باستان است.

در زیر مجسمه سزار در روی ساعت، نام دو شهر ترابیا و ترازیمنس که از شهرهای مهم دوران روم باستان است نقش شده‌اند. در ساخت این مجسمه، سزار با لباس و یراق آلات کامل جنگی ایستاده و تصویر وی قدرت و ابهت و توانمندی یک امپراتور را نشان می‌دهد.

در مورد کارکرد این ساعت تاریخی و ساعت‌های مشابه آن می‌توان گفت که این ساعت‌ها به طور معمول از دو کوک بهره گرفته‌اند که یکی از آنها برای کوک کردن ساعت و دیگری برای کوک کردن زنگ ساعت مورد استفاده قرار می‌گرفته است و در این ساعت با وجود قدمت زیاد هر دوی این کوک‌ها به درستی کار می‌کنند.

این ساعت یکی از هدایای اهدا شده به اشراف ایران از طرف اشراف اروپایی است که نسل به نسل در کشور گشته و در نهایت به موزه سنجش رسیده تا نمونه کم‌نظیر ساعت‌سازی قرن 17 در تبریز و در موزه تخصصی سنجش موجود باشد.

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول