اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

پوشش موضوعی و جغرافیایی خدمات آزمایشگاهی گسترش یافت

افزایش بهره‎‌وری زیرساخت‌های آزمایشگاهی محقق شد و هر سال تعداد زیادی از مجموعه‌های فعال این حوزه به این زیرساخت متصل می‌شوند.

پوشش موضوعی و جغرافیایی خدمات آزمایشگاهی گسترش یافت

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پلت فرمی است که توانسته طی این چند سال، خدمات آزمایشگاهی متنوعی در حوزه های فنی و مهندسی، مکانیک، مواد و متالورژی، برق و الکترونیک، شیمی، هوا فضا، معدن، محیط‌زیست، کشاورزی و گیاهان دارویی، زیست‌فناوری و پزشکی، داروسازی، سلول های بنیادی، مهندسی بافت، علوم شناختی و مغز، صنایع دستی، مواد غذایی و غیره، ارایه کند. این مجموعه با ترغیب مجموعه های آزمایشگاهی شرایط مناسبی برای برخورداری آنها از این خدمات و عضویت در این شبکه را فراهم کرده است.

مراکز آزمایشگاهی مستقر در سراسر کشور (به غیر از آزمایشگاه‌های طبی و بالینی)، بدون محدودیت نوع سازمان خود می‌توانند برای عضویت در شبکه اقدام کنند. در همین راستا نیز با تلاش این شبکه سال 1400، 353 درخواست عضویت جدید به دبیرخانه شبکه رسید و وارد فرایند عضویت در این پلت فرم شد. بر اساس درخواست‌های رسیده به شبکه، از 195 آزمایشگاه جدید (مستقر در 147 مرکز مختلف) بازدید به عمل آمده و نحوه فعالیت در شبکه به آنها آموزش داده شده است.

همچنین تا پایان سال 1400، اطلاعات 393 مجموعه آزمایشگاهی جدید در پایگاه اینترنتی شبکه ثبت و منتشر شد که در مجموع، اطلاعات 1236 مجموعه آزمایشگاهی و بیش از 24 هزار تجهیز آزمایشگاهی مستقر در 138 شهر از 31 استان کشور در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی منتشر شده است.

یکی از اقدامات این مرکز برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های جمعی شبکه آزمایشگاهی است. به منظور آگاه شدن مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی از فعالیت‌های انجام شده و آخرین تصمیمات و برنامه‌های شبکه و همچنین تعامل نزدیک با سایر مراکز (به‌ویژه مدیران مراکزی که تازه در شبکه عضو شده‌اند)، نشست‌ها و برنامه‌های جمعی متنوعی به صورت چرخشی و به میزبانی مراکز عضو برگزار می شود.

در حاشیه این نشست‌ها، بازدید از آزمایشگاه‌های مجموعه میزبان، مقدمه‌ای برای شکل‌گیری همکاری‌های متقابل اعضا فراهم کند. این برنامه‌ها در سطوح مدیران، رابطین و کارشناسان مراکز عضو برگزار می شود. در سال 1400، به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، این برنامه‌ها به صورت حضوری برگزار نشد و سازوکارهای لازم برای برگزاری مجازی برنامه‌های شبکه، به کارگرفته شد.

نشست سالانه مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی و نشست مدیران آزمایشگاه های غرب استان تهران 2 برنامه ای بود که با همین هدف برگزار شد. علاوه بر برنامه‌های فوق، دوازده کارگاه آموزشی در زمینه‌های مختلف نیز برگزار شد.

همچنین طی مراسمی، با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و حضور تعداد محدود، از 20 مرکز برتر عضو شبکه آزمایشگاهی، تقدیر شد.

خانواده‌ای بزرگ زیر یک سقف

باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با هدف ارائه تسهیلات و حمایت از فعالان زیست‌بوم پژوهش در سال 1394 شکل گرفت و از آغاز راه با استقبال مخاطبان مواجه شد و در سال نخست فعالیت، 2000 نفر، به عضویت آن در آمدند؛ اکنون، خانواده باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به بیش از 138 هزار عضو رسیده است.

از میان 138هزار عضو کنونی باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی، بیش از 81 هزار نفر را آقایان و حدود 50 هزار نفر را بانوان تشکیل می‌دهند. باشگاه مشتریان همچنین دارای 6386 عضو حقوقی است.

باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی تاکنون اعتبارت دریافت خدمات آزمایشگاهی را به تعداد قابل توجهی از مشتریان ارائه داده است؛ به طوری که این میزان در سال 1400، به بیش از 320 میلیارد ریال رسید و در مجموع سال‌های فعالیت این باشگاه، بیش از 844 میلیارد ریال یارانه در خدمت کاربردی سازی پایان‌نامه‌ها، توسعه پژوهش‌ها، ارتقای کیفیت محصولات و توسعه‌ فناوری‌ها قرار گرفت.

از مجموع اعتبارات ارائه شده، تا پایان سال 1400، مبلغ 413 میلیارد ریال به اعضای هیئت علمی، 198 میلیارد ریال به دانشجویان و 233 یلیارد ریال نیز به سایر طرح‌های حمایتی اختصاص یافته است.

مهم‌ترین رسالت این باشگاه، ارائه یارانه برای دریافت خدمات آزمایشگاهی بهتر و در نتیجه قرار گرفتن پژوهش‌ها در مسیر توسعه، حل مسأله و تولید محصول و رفع نیازهای جامعه و صنعت بوده است. بر اساس برآوردها، از مجموع 86 هزار عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی در سراسر کشور، بیش از 56 هزار نفر به خدمات آزمایشگاهی نیاز دارند که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ضمن ایجاد بستری برای تامین این نیاز، با ایجاد باشگاه مشتریان، فرصت برابر دریافت خدمات با تسهیلات را برای آنان فراهم کرده است.

در حال حاضر از جمع 18هزار نفر اعضای هیئت علمی که در باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی ثبت نام کرده‌اند، بیش از 11هزار و 350 نفر متقاضی استفاده از اعتبارت این شبکه بودند و 8625 نفر نیز از این اعتبارات استفاده کرده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول