اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

حباب یادگیری/ آموزش‌­های مجازی و حباب یادگیری

دکتری برنامه­‌ریزی درسی و مدیر دبیرستان فرهنگ اراک می‌گوید: تقلب در آزمون­‌های مجازی و کسب نمرات خوب و عالی، حباب بزرگی در یادگیری بیشتر دانش‌آموزان به وجود آورده است که با برگزاری آزمون­‌های حضوری در آینده، این حباب یادگیری خواهد ترکید و سواد علمی واقعی دانش‌آموزان نمایان خواهد شد.

حباب یادگیری/ آموزش‌­های مجازی و حباب یادگیری

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ آزمون­‌های غیر­حضوری در دو سال گذشته که مدارس تعطیل و آموزش­‌ها مجازی بودند؛ با چالش­‌های فراوانی روبرو شد که مهم­‌ترین آنها تقلب در این آزمون‌‌ها و غیر­واقعی بودن نمرات دانش‌آموزان در آزمون­‌های مجازی بود.

دانش‌آموزان به هر شیوه­ای متوسل می­‌شدند تا نمره بالاتری را در آزمون­‌های غیر­حضوری به دست آورند.

تقلب جعل دانش، یا باهوش نشان‌دادن خـود از روی نیرنـگ نوعی بی‌­صداقتی است و بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان نوعی بی­‌صداقتی تحصیلی را در طول دوران تحصیل خود تجربه کرده‌اند.

تقلب، تخلف از هنجارها محسوب می­‌شود و شیوع بالای تقلب؛ هشداری برای جامعه است و گویای آن است که روند تبعیت از قانون، دچار مشکل شده اســت.

تفاوت بین  نمرات دانش‌آموزان ضعیف قبل از کرونا با نمرات آنها در آزمون‌­های مجازی

دکتری برنامه­‌ریزی درسی و مدیر دبیرستان فرهنگ اراک در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: مقایسه نمرات دانش‌آموزان ضعیف قبل از کرونا و تعطیلی مدارس با نمرات آنها در آزمون‌­های مجازی، تفاوت معنا­داری داشت که این امر استفاده از روش­‌های مختلف تقلب در آزمون­‌های مجازی را نشان می‌دهد.

حسین معافی می‌افزاید: در یک تحقیق میدانی که در مدارس متوسطه اول و دوم در آزمون‌‌های مستمر در دی‌ماه 1400 در شهر اراک صورت گرفت، مشخص شد که علی­رغم آموزش­‌های حضوری و ترکیبی که در مدارس انجام می­‌شود، دانش‌آموزان علاقه‌­ای به شرکت در آزمون‌های حضوری ندارند و چون حضور در مدرسه الزامی نبوده و آزمون به‌صورت مجازی نیز به‌صورت هم‌زمان انجام می‌­شود اکثر دانش‌آموزان تمایل داشتند که در آزمون­‌های غیر­حضوری شرکت کنند که دلیل این امر به‌خوبی مشخص بود.

تحلیل آزمون‌های حضوری در نوبت اول دی‌ماه نشان از افت تحصیلی دارد

وی با بیان اینکه تحلیل آزمون‌های حضوری در نوبت اول دی‌ماه نشان از افت تحصیلی و کم­‌سوادی دانش‌آموزان دارد که معلمان را نیز در ارائه درس با مشکل روبرو می‌­کند، ادامه داد: دانش‌آموزان در دو سال گذشته مباحث پایه را علی‌رغم نمرات بالا به‌درستی یاد نگرفته‌اند،  تقلب در آزمون­‌های مجازی و کسب نمرات خوب و عالی، حباب بزرگی در یادگیری بیشتر دانش‌آموزان به وجود آورده است که با برگزاری آزمون­‌های حضوری در آینده، این حباب یادگیری خواهد ترکید و سواد علمی واقعی دانش‌آموزان نمایان خواهد شد.

دکتری برنامه‌ریزی درسی تصریح می‌کند: اگرچه تلاش­‌های زیادی توسط معلمان خلاق و استفاده از نرم­‌افزار­های مختلف برای جلوگیری از تقلب دانش‌آموزان در آزمون­‌های مجازی انجام شد، ولی به صفر رسیدن این تقلب­‌ها غیرممکن است.

معافی می‌گوید: به‌کارگیری نرم­‌افزار­های مختلف آزمون مجازی نیز که احتمال تقلب را کاهش می­‌داد به بهانه‌­های واهی از طرف دانش‌­آموزان و اولیاء و اعتراضات آنها مواجه می­‌شد تا این آزمون­‌ها توسط مدرسه و معلم کنار گذاشته شود تا دانش‌­آموزان بتوانند نمرات بالاتری را به دست آورند.

جدی نگرفتن آموزش‌­ها و آزمون­‌های مجازی

وی ادامه می‌دهد: جدی نگرفتن آموزش‌­ها و آزمون­‌های مجازی، دریافت نمرات عالی و غیرواقعی در آزمون­‌های غیر­حضوری، استفاده از خرد جمعی و مشورت در این آزمون­‌ها، کسب نمرات عالی توسط دانش‌آموزان ضعیف­، به‌کارگیری نفراتی به‌غیر از خود دانش‌­آموز به‌عنوان آزمون دهنده، عدم تلاش و انگیزه برای یادگیری و درس‌خواندن و کسب نمره قبولی بدون زحمت، از جمله عواملی است که باعث شد دانش‌­آموزان علاقه­‌ای به آزمون­‌های حضوری نداشته و تمایل به شرکت در آزمون‌­های غیر­حضوری داشته باشند.

وی بیان می‌کند: این عوامل در طی دو سال گذشته به‌طورکلی باعث شده که بیشتر دانش‌آ­‌موزان از سواد علمی کافی برخوردار نباشند و در آزمون‌های حضوری و یا امتحانات نهایی نمرات خوبی را به دست نیاورند که علاوه بر اعتراضات فراوان به مدرسه، معلم و سیستم آموزشی، در سال‌های بعد نیز به علت نداشتن پیش‌دانسته‌ها و اطلاعات پایه در یادگیری مفاهیم، بیشتر دچار مشکل خواهند شد، دروس عمومی و خواندنی بیشتر تحت‌تأثیر این سهل‌­ا‌نگاری­‌ها قرار گرفت و کاهش نمرات این دروس در تحلیل آزمون‌های نهایی بیشتر دیده می‌­شود.

اولیای فرزندان خود را برای حضور در مدرسه تشویق و ترغیب کنند

پژوهش‌­ها نشان می‌­دهد که گرایش به تقلب می­‌تواند به عوامل فردی و درونی مانند داشتن ضعف درسی، ترس از والدین، تحقیر نشدن پیش اقوام و دوستان، عدم مطالعه کافی، بالابردن نمره‌­ها و ملاک بودن نمره باشند و یا عوامل بیرونی و موقعیتی مانند مشکلات خانوادگی­، فشار والدین، بی­‌توجهی و مسامحه‌­گری معلمان و مراقبان، تقلب کردن دوستان و هم‌کلاسی‌ها، سخت بودن تکالیف و دروس، تأثیر جو کلاس و هم‌کلاسی‌ها و تقلب کردن در افراد خانواده و فامیل باشند.

باتوجه‌به واکسیناسیون بیشتر معلمان و دانش‌آموزان و رعایت اصول بهداشتی در مدارس و برای جلوگیری از بیماری­‌ها و آسیب­‌های جسمی و روحی دانش‌آموزان در آموزش­‌های مجازی و عدم تقلب و کسب نمرات غیرواقعی و همچنین برای جلوگیری از کم‌سوادی و عدم تلاش علمی دانش‌آموزان، شایسته است که اولیای گرامی بعد از تعطیلات نوروز و از روز 14 فروردین فرزندان خود را برای حضور در مدرسه تشویق و ترغیب کنند و دانش‌آموزان را با معضلات، چالش‌­ها و آسیب­‌های آموزش­‌های مجازی آشنا کنند که در سال­‌های بعد و در امتحانات نهایی و کنکور با مشکل مواجه نشوند.

 انتهای پیام/ حمیدرضا جلالی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول