اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  تفریح و نشاط

بازی های جذاب دسته جمعی سیزده بدری

کل تعطیلات عید یک طرف و تفریح سیزده بدر هم طرف دیگر. جذابیت این روز به بازی های دسته‌جمعی خاص خودش است که می‌تواند بچه‌ها را در کنار بزرگترها شاد و سرحال کند.

بازی های جذاب دسته جمعی سیزده بدری

گروه زندگی ـ بهار جشن شکوفایی گل ها و طبیعت به همراه تعطیلات دو هفته ایش فرصت خوبی برای مردم فراهم می کند تا به دور از مشغله ها و استرس های همیشگی زندگی قدری با طبیعت عجین شوند و به گردش ، تفریح و سفر بپردازند. هر چقدر هم که مردم در تعطیلات عید خوش گذرانده باشند، باز هم آخرین روز تعطیلات که سیزده بدر است ، از حضور در طبیعت و لذت بردن از آن نخواهند گذشت.

معمولا این روز خاص، با بازی های دسته‌جمعی و پرهیجان همراه است چرا که عموما خانواده ها ، دوستان و اقوام با هم به دل طبیعت می زنند. اگر شما هم فردا برنامه حضور در طبیعت دارید، این گزارش را از دست ندهید. برخی از این بازی ها را معرفی می کنیم که شاید نسل های جدیدتر با آن آشنایی نداشته باشند؛ بازیی‌هایی جذاب که با کمترین امکانات می‌تواند این روز را برای همه اعضای خانواده جذاب و به‌یاد ماندنی کند.

*بازی های نشسته

برای سیزده بدر بهتر است بازی هایی را انتخاب کنید که همه بتوانند در سنین مختلف در آن مشارکت کنند. بالاخص اگر مادربزرگ و پدربزرگ به همراهتان هستند یک بازی نشسته انجام دهید که آنها هم مشارکت کنند و یک بازی هم که تحرک زیاد دارد، برای جوانترها انتخاب شود.

از جمله بازی هایی که بزرگترها هم علاقه دارند در آن مشارکت کنند، مشاعره و اسم فامیل است. مشهورترین نوع مشاعره این است که یک بیت شعر خوانده می شود و با توجه به حرف انتهای آن بیت شعر، شعر دیگری توسط نفر بعدی خوانده می شود و همینطور ادامه دارد تا اینکه فردی نتواند شعر بخواند و از بازی حذف شود و در نهایت نفر نهایی، برگزیده می شود. مزیت ویژه این بازی این است که افراد سالخورده خانواده هم می‌توانند با قدرت در آن نقش‌آفرینی کنند و کلی شعر قدیمی و ناشنیده را هم برای کوچکترها بخوانند.

 

از دیگر بازی هایی که همه خانواده، فارغ از سن و سالشان می توانند در آن مشارکت کنند، ادابازی است. دو تیم تشکیل می شود. هر تیم با توجه به یک موضوع خاص، سوژه ای انتخاب می کند و یک نفر از تیم مقابل، آن را در یک دقیقه برای هم‌گروهی‌هایش به‌صورت پانتومیم اجرا می کند تا آنها بتوانند سوژه را حدس بزنند و امتیاز بگیرند.

شب های مافیا هم از دیگر بازی‌هایی است که اخیرا خیلی بین جوان ها باب شده، به این صورت که هر فردی تک نفره بازی می کند اما یک عده مافیا هستند و یک عده شهروند، یک دکتر و شهردار. هر شب اتفاقات خاصی میافتد و افراد مافیا با همدستی هم می بایست شهروندان را شکار کنند و شهروندان هم با صحبت کردن در روز  باید مافیا را شناسایی کنند. در نهایت پس از گذشت چند شب و روز ، مشخص می شود که شهر پیروز است یا مافیا.

بازی دیگر نشسته، منچ  و مارپله است که هیچ وقت کهنه نمی‌شود و می‌تواند فرزندان را به آرزوی بازی با والدین‌شان برساند. فقط حواستان باشد که وسایل بازی اش را با خود به همراه داشته باشید. اگر هم خیلی اهل حال هستید و می‌خواهید بچه‌هایتان تعطیلات را با شادی فراموش‌نشدنی به پایان برسانند، می‌توانید نقشه منچ را روی زمین طراحی کنید و بچه‌ها به‌جای مهره‌ها روی آن جابجا شوند و بازی کنند.

تاپ تاپ خمیر نیز از بازی های نوستالژیک بزرگسالان است که بچه‌های کوچک با آن حسابی سرگرم می‌شوند. یک نفر به حالت سجده قرار می گیرد و چشم هایش را می‌بندد، بعد یک نفر دستش را بالا می برد و آرام بر پشتش می زند و شعر تاپ تاپ خمیر، شیشه پر پنیر را می خواند و می گوید دست کی بالاست؟ شخص خوابیده باید حدس بزند که چه کسی است و امتیاز بگیرد. اگر هم اشتباه بگوید با قلقلک جریمه می‌شود.

 

*دسته بازی های پرتحرک

از جمله بازی هایی که با تحرک بالا برای جوانترها و بچه ها جذاب است، وسطی است که در کودکی قطعا بارها بازی کرده اید. یک تیم وسط می‌ایستد، اعضای تیم دیگر در دو طرف قرار می گیرند و با توپ سعی می کنند تیم مقابل را بزنند.

بازی دیگر «گانیه» است که باز هم اعضای دو گروه می شوند، هر گروه در مکانی که مشخص شده، قرار می گیرد. اولین نفر از گروه اول در پشت خط میانی قرار می گیرد و به صورت لی‌لی کنان وارد زمین تیم مقابل می شود و تلاش می کند به سمت بازیکنان گروه مقابل برود و آنها را لمس کند و اگر به شخصی از گروه مقابل دست بزند آن فرد سوخته و از بازی خارج می شود و بازیکنان گروه دوم نیز باید از دست او فرار کنند تا وی نتواند به آنها دست بزند. گروه دوم نیز همچنین به این روش بازی را شروع می کنند و بعد به نوبت هر بازیکن بازی خود را انجام می دهد تا جایی که بازیکنان یک تیم بسوزند و بازیکنان حریف برنده شوند و اینگونه بازی تمام شود.

هفت سنگ بازی پرهیجان بعدی است که در آن، هفت سنگ تقریبا صاف روی هم چیده می‌شود. بازیکنان به دو دسته تقسیم شوند؛ یکی از تیم ها از نقطه‌ای مشخص، توپ را به طرف سنگ ها پرتاب کند. معمولا از توپ تنیس برای این بازی استفاده می‌شود. تیم دیگر هم در پشت سنگ ها و یا نقاط مختلف زمین موضع می‌گیرد. اگر توپ تیم پرتاب کننده به سنگ برخورد نکند، جای تیم ها عوض می شود تا دسته مقابل شانس خویش را امتحان کند.

اگر یک تیم موفق به زدن سنگ‌ها شود، باید سعی کند سنگ‌ها را مجددا روی هم بچیند. تیم مقابل هم تلاش می‌کند در این زمان، اعضای رقیب را با توپ بزند. هرکدام در هدفشان موفق شوند، امتیاز آن دست از بازی را می‌گیرند. این بازی معمولا تا رسیدن به امتیاز هفت ادامه پیدا می کند.

از جمله بازی های دیگر پرتحرک «گل کوچک» است که همان فوتبال با مقیاس کوچکتر محسوب می شود که بچه ها در کوچه و خیابان های محلات نیز قدیم ترها بازی می کردند. محدوده دروازه‌ها هم به سیاق قدیم با دو قطعه سنگ مشخص می‌شود. بازی دیگر این روزها والیبال است که البته توپ مخصوص را می‌خواهد و چند متر طناب که به جای تور قرار می‌گیرد.

خیلی ها نیز در روز طبیعت، بادبادک هوا می کنند که علیرغم ظاهر ساده‌اش کلی فوت و فن دارد و بچه‌ها را به وجد می‌آورد. این بادبادک ها در وزش باد می تواند لحظات شیرینی برای بچه ها ایجاد کند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول