اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

وزیر امور خارجه در دیدار لاوروف: مخالف اعمال تحریم‌ها و اقدامات یکجانبه علیه روسیه هستیم

حسین امیرعبداللهیان در دیدار سرگئی لاوروف با بیان اینکه مخالف اعمال تحریم‌ها و اقدامات یکجانبه علیه روسیه هستیم، گفت: مطلع شدم در تحولات اوکراین در مسیر گفت‌وگوی سیاسی پیشرفت‌هایی در حال حاصل شدن است.

وزیر امور خارجه در دیدار لاوروف: مخالف اعمال تحریم‌ها و اقدامات یکجانبه علیه روسیه هستیم

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به چین، حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه عصر امروز (چهارشنبه) دهم فروردین ماه در شهر تونشی چین و در حاشیه سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

* روابط ایران و روسیه در مسیر خوب و درست خودش قرار دارد

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دیدار مجدد با همتای لاوروف خاطرنشان کرد: از این‌که بار دیگر در فاصله کوتاهی با همدیگر ملاقات می‌کنیم خرسندم. قبل از هر چیز مایلم سلام‌های آقای رئیسی به آقای پوتین را ابلاغ کنید.

امیرعبداللهیان ادامه داد: خوشحال هستیم که روابط ایران و روسیه در مسیر خوب و درست خودش قرار دارد. یک بار دیگر مایلم تأکید کنم که ما مخالف اعمال تحریم‌ها و اقدامات یکجانبه علیه روسیه هستیم.

 

 


رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: مطلع شدم در تحولات اوکراین در مسیر گفت‌وگوی سیاسی پیشرفت‌هایی در حال حاصل شدن است، امیدوارم در گفت‌وگوهای امشب شما را در جریان مسائل مختلف قرار دهم و از شما هم آخرین تحولات را بشنوم.

وی بیان کرد: یک بار دیگر مایلم بر روابط مهم و ممتاز دو کشور تأکید کنم.

وزیر خارجه روسیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با امیرعبداللهیان و هیأت همراهش، اظهار داشت: اخیرا شما را در مسکو ملاقات کردم و در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو داشتیم. 

لاوروف ادامه داد: علاقه‌مند افزایش همکاری‌های همه جانبه در همه زمینه‌ها با همسایگان و به ویژه ایران هستیم و به ویژه در موضوعات همکاری همچون درباره خزر.

وی خاطرنشان کرد: در تماس‌ها و تعاملات ما اهمیت بسیار ویژه‌ای حاصل شده و روابط دوجانبه ما تاثیر خودش را بر نظم جدید روابط بین‌الملل می‌گذارد. شاهد دورانی هستیم که برخی از طرف‌ها به دنبال بازنگری اساس و منشور سازمان ملل هستند. شاهدیم شرکای غربی تلاش می‌کنند استقلال و حاکمیت و اصل عدم دخالت در امور کشورها را نقض کنند. یکی از ابزارهای در دست این کشورها تحریم است.

وزیر خارجه روسیه بیان کرد: ما در روابط با همسایگان و دوستان تلاش می‌کنیم که در مرحله اول این اقدامات یکجانبه و غیرقانونی تحریمی محکوم شده و در مرحله دوم اقدامات موثر در این زمینه صورت بگیرد. 

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با استقبال از ظرفیت سازی های موجود در زمینه همکاری‌های دو کشور در حوزه های مختلف بر ارتقای همکاری ها تاکید کرد.

امیرعبداللهیان با تشریح اولویت سیاست همسایگی از منظر دولت جمهوری اسلامی ایران، رویکرد همکاری جدی با همسایگان را مورد توجه قرار داد و تحریم های یکجانبه علیه کشورها را مردود خواند.

* ضرورت تداوم گفت‌وگوی سیاسی روسیه و اوکراین

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بر ضرورت تداوم گفت‌وگوی سیاسی روسیه و اوکراین تأکید و جنگ را در اوکراین، یمن، افغانستان و دیگر نقاط راه‌حل ندانست.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در این دیدار با اشاره به علاقمندی کشورش در زمینه همکاری های همه جانبه با همسایگان خصوصا ایران، مناسبات دو کشور را دارای اهمیت ویژه خواند و بر آمادگی کشورش برای توسعه همکاری با ایران تاکید کرد. 

روند تحولات در افغانستان و افزایش همکاری های دو کشور در این زمینه، تسریع عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای، آخرین وضعیت گفتگوهای وین و همکاری نزدیک هیأت های دو کشور در روند گفتگوها و همکاری‌ها در حوزه خزر از دیگر موضوعات مورد گفتگوی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در این دیدار بود.

به گزارش خبرنگار فارس، وزیر امور خارجه ایران پیش از این نیز با وزرای خارجه پاکستان، قطر، اندونزی و ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

حسین امیرعبداللهیان در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ نیز سفری یک روزه به مسکو داشت و با همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول