اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

توافق ایران و روسیه برای تقویت همکاری‌ در همه زمینه‌ها به‌رغم تحریم‌ها

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد لاوروف و امیرعبداللهیان در دیدار امروز، تمایل کشورهای خود را برای تداوم تقویت همکاری‌ها در همه زمینه‌ها به‌رغم تحریم‌های غرب، مورد تایید قرار دادند.

توافق ایران و روسیه برای تقویت همکاری‌ در همه زمینه‌ها به‌رغم تحریم‌ها

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای در اشاره به دیدار وزرای خارجه روسیه و ایران در تونشی چین، اعلام کرد که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و «حسین امیرعبداللهیان» همتای ایرانی وی تمایل کشورهای خود را برای تداوم تقویت همکاری‌ها در همه زمینه‌ها علیرغم تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای غربی علیه مسکو و تهران تایید کردند.

این بیانیه می‌افزاید: طرفین درباره موضوعات کلیدی دستورکار منطقه‌ای و جهانی با تمرکز بر تحول اوضاع در اوکراین و افغانستان تبادل نظر کردند. توجه بیشتر به وضعیت امور پیرامون توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در خصوص برنامه هسته‌ای ایران معطوف شد. 

به گزارش «اسپوتنیک»، همچنین دو طرف در مورد اجرای برنامه همکاری‌های گسترده تعیین شده توسط ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران در سفر ژانویه وی به مسکو، گفت‌وگو کردند.

لاوروف و امیرعبداللهیان در حاشیه کنفرانسی به میزبانی چین متشکل از مقامات ارشد روسیه، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به ریاست «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین دیدار کردند تا در مورد وضعیت وخیم امنیتی و انسانی در افغانستان رایزنی کنند. 

به گزارش خبرنگار اعزامی فارس به چین، لاوروف در دیدار با همتای ایرانی خود گفت: علاقه‌مند به افزایش همکاری‌های همه جانبه در همه زمینه‌ها با همسایگان و به ویژه ایران هستیم و به خصوص در موضوعات همکاری همچون درباره خزر.

وی افزود: در تماس‌ها و تعاملات ما اهمیت بسیار ویژه‌ای حاصل شده و روابط دوجانبه ما تاثیر خودش را بر نظم جدید روابط بین‌الملل می‌گذارد. شاهد دورانی هستیم که برخی از طرف‌ها به دنبال بازنگری اساس و منشور سازمان ملل هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه گفت: شاهدیم شرکای غربی تلاش می‌کنند استقلال و حاکمیت و اصل عدم دخالت در امور کشورها را نقض کنند. یکی از ابزارهای در دست این کشورها تحریم است. در روابط با همسایگان و دوستان تلاش می‌کنیم که در مرحله اول این اقدامات یکجانبه و غیرقانونی تحریمی محکوم شده و در مرحله دوم اقدامات موثر در این زمینه صورت بگیرد. 

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در دیدار امروز اظهار داشت: از این‌که بار دیگر در فاصله کوتاهی با همدیگر ملاقات می‌کنیم خرسندم. قبل از هر چیز مایلم سلام‌ آقای رئیسی به آقای پوتین را ابلاغ کنید.

امیرعبداللهیان ادامه داد: خوشحال هستیم که روابط ایران و روسیه در مسیر خوب و درست خود قرار دارد. یک بار دیگر مایلم تأکید کنم که ما مخالف اعمال تحریم‌ها و اقدامات یکجانبه علیه روسیه هستیم.

وی سپس با بیان این که «یک بار دیگر مایلم بر روابط مهم و ممتاز دو کشور تأکید کنم»، افزود: مطلع شدم در تحولات اوکراین در مسیر گفت‌وگوی سیاسی پیشرفت‌هایی در حال حاصل شدن است، امیدوارم در گفت‌وگوهای امشب شما را در جریان مسائل مختلف قرار دهم و از شما هم آخرین تحولات را بشنوم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول