اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

تأکید وزیر خارجه چین بر بازگرداندن منابع مالی افغانستان به مردم این کشور

وزیر خارجه چین با تأکید بر بازگشت منابع مالی افغانستان به مردم این کشور گفت: آمریکا باید منابعی که از افغانستان دزدیده را برگرداند.

تأکید وزیر خارجه چین بر بازگرداندن منابع مالی افغانستان به مردم این کشور

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به چین، وانگ یی وزیر خارجه چین امروز (پنجشنبه) در نشست کشورهای همسایه افغانستان در تونشی چین بر مقابله با گروه‌های تروریستی در افغانستان تأکید کرد و افزود: آمریکا منابعی که از افغانستان  دزدیده را باید برگرداند. 

وی با بیان اینکه چین از دولت موقت در افغانستان حمایت می‌کند، گفت: باید با همه گروه‌های تروریستی در افغانستان از جمله داعش مقابله شود. افغانستان پناهگاه امنی برای تروریست‌ها نیست.

وزیر خارجه چین افزود: باید از استانداردهای دوگانه دوری کنیم و کشورهای همسایه افغانستان می‌توانند در زمینه مدیریت مرزها و مبارزه با قاچاق مواد مخدر با هم کار کنند.

وانگ یی همچنین خاطرنشان کرد: سازمان ملل باید نقش خود را ایفا کند و ناتو و آمریکا به مسؤولیت‌های خود عمل کنند و دولت موقت افغانستان در مسئله مواد مخدر و چین می‌خواهد به کشاورزان افغان کمک کند تا منبع جایگزینی برای کشت داشته باشند. چین از همبستگی بین مردم افغانستان حمایت می‌کند و باید پیشنهادات خود را با یکدیگر باید به اشتراک بگذاریم و از همدیگر حمایت کنیم. چین می‌خواهد از این جلسه استفاده کند که به اجماع بیشتری در خصوص افغانستان برسیم که آینده روشنی داشته باشد.

وزیر خارجه چین همچنین عنوان کرد: ازبکستان اعلام کرد که میزبان چهارمین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان باشد. چین پیشنهاد می‌کند از طریق نمایندگان ویژه خود به رایزنی‌ها درباره افغانستان ادامه دهیم و مکانیسم سیاسی، اقتصادی، دیپلماتیک و بشردوستانه و امنیتی داشته باشیم تا نتایجمان محقق شود. دولت موقت افغانستان باید آشتی ملی را افزایش دهد. ما نگرانی خود را به خاطر فعالیت‌های تروریستی از جمله داعش در افغانستان اعلام کردیم و باید با این گروه‌ها مقابله شود. ما مخالف تحریم هستیم و کشورهای غربی و آمریکا باید به مسؤولیت اصلی خود در زمینه بازسازی واقف باشند و دارایی‌ها را به مردم افغانستان برگردانند.

*  ضرورت تشکیل دولت فراگیر واقعیتی غیرقابل انکار است

به گزارش فارس، وزیر دادگستری تاجیکستان نیز در این نشست بر همکاری‌های کشورهای منطقه تأکید کرد و گفت: امروزه ضرورت تشکیل دولت فراگیر واقعیتی غیرقابل انکار است و این هیأت گام‌های عملی در این زمینه بردارد. حضور گروه‌های تروریستی در داخل افغانستان وخیم تر شده است. این کشور با کمبود مواد غذایی مواجه است که آن هم مسئله فوری است. پروژه‌های انتقال برق را داریم و کمک‌هایی به افغانستان کرده‌ایم. باید دولت فراگیر ایجاد شود و از این طریق می‌توانیم از امنیت در افغانستان اطمینان حاصل کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول