اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

در روز انس با طبیعت، حافظ طبیعت باشیم

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بر رعایت اخلاق طبیعت‌گردی در روز انس با طبیعت و حفاظت از محیط زیست تأکید کرد.

در روز انس با طبیعت، حافظ طبیعت باشیم

مهدی مصطفوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک گفت: استفاده صحیح از طبیعت و محیط زیست وظیفه‌ای همگانی است و محیط زیست بستر حیات همه موجودات زنده از جمله انسان، گیاهان و جانوران است و انسان به عنوان اشرف مخلوقات می‌بایست ضمن پاس داشت نعمات الهی حقوق سایر زیستمندان را هم محترم بشمارد.

وی افزود: سیزدهم فروردین مردم به دامان طبیعت می‌روند و با توجه به  اوج حضور مردم در این روز در طبیعت انتظار می‌رود مردم حافظ سلامت طبیعت در این روز باشند و تلاش کنند در این روز جز رد پای خود چیزی دیگر در محیط زیست بر جا نماند و طبیعت را پاکیزه نگه دارند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: همشهریان با توجه به فصل گلدهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه‌های درختان خودداری کنند.

مصطفوی یادآور شد: در زمان حضور در طبیعت تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشید و در صورت نیاز به آتش، در حد امکان از زغال آماده استفاده و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان جلوگیری کنید.

وی با تأکید بر اینکه  طبیعت گردان کیسه مخصوص جمع‌آوری زباله را همراه خود داشته باشند و در پایان زباله‌های خود را به محل‌های جمع‌آوری زباله منتقل کنند، افزود: همشهریان  از چیدن گل‌ها و گیاهان و روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری کنند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بر عدم رهاسازی ماهی قرمز سفره نوروزی را در رودخانه‌ها، نهر‌ها و تالاب‌ها تأکید کرد و گفت: ماهیان قرمز جزو ماهیان بومی آب‌های داخلی نبوده و نباید در رودخانه‌ها و تالاب‌ها و نهر‌ها رهاسازی شوند، چراکه  رهاسازی در رودخانه‌ها می‌تواند عامل انتقال بیماری به سایر گونه‌ها باشد.

مصطفوی  ادامه داد: هرساله با کاشتن سبزه عید حدود ۴ میلیون تن حبوبات از بین می‌رود و رها کردن این میزان سبزه در طبیعت، خیابان‌ها، نهر‌ها و جوی‌ها، آب گندیدگی، آلودگی‌های میکروبی و قارچی و همچنین صحنه زشتی در فضای طبیعت ایجاد می‌کند اگر به جای هر سبزه نهالی کاشته شود، خیلی بهتر خواهد بود.

وی از هم استانی‌ها و مسافرین نوروزی خواست  با همت و تلاش خود ضمن بهره‌مندی از این موهبت‌های الهی و ارزش‌های خدادادی با رعایت اخلاق طبیعت‌گردی و به کار بستن توصیه‌های زیست‌محیطی، در حفظ و حراست از طبیعت و محیط زیست کوشا باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول