اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اطمینان‌بخشی واشنگتن به تل‌آویو درباره توافق یا عدم توافق با ایران

سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی گفت، حتی اگر توافقی در نتیجه مذاکرات وین حاصل شود، تل‌آویو با هیچ محدودیتی از سوی واشنگتن برای اقدام علیه ایران مواجه نخواهد شد.

اطمینان‌بخشی واشنگتن به تل‌آویو درباره توافق یا عدم توافق با ایران

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «تام نایدز» سفیر آمریکا در اراضی اشغالی روز پنجشنبه گفت که رژیم صهیونیستی اگر بخواهد علیه ایران اقدام کند، چه توافقی بین تهران و قدرت‌های جهانی بشود یا خیر، با هیچ محدودیتی از سوی آمریکا مواجه نخواهد شد.

وی در مصاحبه‌ای با کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل در پاسخ به این سوال که «آیا ایالات متحده از اسرائیل انتظار دارد در صورت امضای توافق، آرام بنشیند و کاری انجام ندهد»، پاسخ داد: «مطمئناً خیر. ما در این مورد بسیار شفاف بوده‌ایم. اگر توافقی داشته باشیم، دست اسرائیلی‌ها بسته نیست. اگر هم توافقی نداشته باشیم، قطعا دست اسرائیلی‌ها بسته نیست. اسرائیل می‌تواند به هر اقدامی که لازم است برای حفاظت از خود دست بزند».

این دیپلمات آمریکایی در ادامه گفت: رئیس‌جمهور (بایدن) هر کاری که از دستش برآید انجام می‌دهد تا مطمئن شود ایران سلاح هسته‌ای ندارد... واضح است که ما می‌خواهیم این کار را از طریق یک کانال دیپلماتیک انجام دهیم.

وی سپس در خصوص وضعیت مذاکرات وین گفت: اسرائیلی‌ها به وضوح می‌دانند که دقیقاً چه خبر است. منظورم این نیست که لزوماً همیشه آن را دوست دارند، اما هیچ رازی در میان نیست.

طبق گزارش روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»، نایدز از پاسخ دادن به سوالی مستقیم درباره اینکه آیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان بخشی از یک توافق احیا شده از فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده حذف خواهد شد، طفره رفت.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد امروز (جمعه به وقت تهران) با بیان این که اختلاف واشنگتن و رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات وین و ایران تاکتیکی است و نه استراتژیک، افزود «حتی نزدیک‌ترین اعضای خانواده گاهی اوقات اختلاف نظر و مشاجره دارند». او این اظهارات را در پاسخ به سوالی درباره گزارش اخیر «آکسیوس» مبنی بر این که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواسته برای توافق هسته‌ای با ایران جایگزین پیشنهادی خود را ارائه کند، بیان کرد. رژیم صهیونیستی بارها در لفاظی‌های خود علیه ایران گفته که توافق احتمالی، آن را برای اقدام علیه ایران محدود نخواهد کرد. 

بعد از روی کار آمدن نفتالی بنت به عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برخی منابع خبری گزارش داده بودند کابینه جدید رژیم صهیونیستی قصد دارد بر خلاف کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق این رژیم از علنی کردن اختلافات با آمریکا در خصوص ایران بپرهیزد. پایگاه آکسیوس به نقل از مقام‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده بود تل‌آویو قصد دارد از طریق دیپلماسی بر رویکرد دولت آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران اعمال نفوذ کند.

این در حالی است که گروه دیگری از تحلیلگران، اختلافات ابراز شده از سوی مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص ایران و مذاکرات وین را بخشی از تقسیم کار میان دو طرف در راستای بازی «پلیس خوب-پلیس بد» برای گرفتن امتیازات حداکثری از ایران در مذاکرات می‌دانند.

طبق این گزارش، سفیر آمریکا در فلسطینی اشغالی در بخش دیگری از اظهاراتش، در پاسخ به سوالی درباره تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای مقابله با عملیات‌های اخیر فلسطینی‌ها، گفت: ما به دولت (رژیم صهیونیستی) نمی‌گوییم که چه کاری انجام دهد.

به نوشته این رسانه صهیونیستی، نایدز در اشاره به برجسته کردن خشونت شهرک‌نشینان و گسترش شهرک‌سازی و در مقابل مبارزات فلسطینی‌ها از سوی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به فلسطین اشغالی، گفت: هیچکس خشونت را دوست ندارد. فرقی نمی‌کند که این خشونت شهرک‌نشین‌ها [یا] خشونت فلسطینی‌ها باشد.

این دیپلمات آمریکایی بر حمایت واشنگتن از راه حل دو کشوری تاکید و خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم چشم‌انداز خود را از دست بدهیم ... [هر چند] نمی‌توانیم چیزی را بر کسی تحمیل کنیم.

نایدز در اشاره به بحران اوکراین هم گفت که با وجود شکوه‌های داخلی در واشنگتن مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی در اتخاذ تحریم‌های ضد روسیه یا ارسال تجهیزات برای ارتش اوکراین ناموفق بوده، گفت ایالات متحده در خصوص آنچه اسرائیلی‌ها در قبال اوکراین انجام می‌دهند نگرانی ندارد. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول