اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

چشم‌انداز مثبت در بورس با چاشنی سهم‌های کوچک

بازار سرمایه در اولین هفته کاری در فروردین ماه سال 1401 با رشد شاخص‌های عملکردی روبرو شد و سهم‌های کوچک بازار نقش پررنگی در این موضوع داشتند.

چشم‌انداز مثبت در بورس با چاشنی سهم‌های کوچک

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سهام در هفته دوم فروردین سال 1401 در حالی به کار خود پایان داد که کلیه شاخص‌های عملکردی بورس بازدهی مثبت به ثبت رساندند که این مساله می‌تواند امیدواری فراوانی را برای سهامداران در روزهای آینده به همراه داشته باشد.

بررسی روند شاخص‌ها نشان می‌دهد، در هفته دوم فروردین شاخص کل بورس وارد کانال جدید 1.4 میلیون واحد شد و در ادامه به سمت نیمه دوم همین کانال حرکت کرد، اما نتوانست وارد آن شود. البته با وجود سیگنال‌های دوگانه از بازارهای بین المللی و قیمت ارز، بازار سهام مسیر نسبتا روبه جلو و آرامی را در اولین هفته کاری خود در سال جاری طی کردند.

در این هفته باز هم تقابل میان سهم‌های کوچک و بزرگ بازار سرمایه وجود داشت و سهم های کوچ همچنان متقاضی بیشتری از سوی سهامداران حقیقی دارند. البته سهم های شاخص ساز نیز با حمایت جدی حقوقی ها مواجه شده‌اند که این مساله می‌تواند نوید روزهای بهتر برای بورس در سال 1401 را بدهد.

شاخص ها در ابتدای هفته تا روز سه شنبه مسیر روبه جلو را ثبت کردند؛ اما شاخص کل بورس در روز سه شنبه با چالش مواجه شد. البته سایر شاخص ها در بورس و فرابورس در همین روز مسیر افزایشی را به ثبت رساندند. عدد شاخص کل فرابورس در روز یکشنبه به دلیل اختلالات پیش آمده در سامانه معاملاتی به ثبت نرسید.

* رشد 4.7 درصدی شاخص کل

شاخص کل بورس در هفته دوم فروردین 1401 بازدهی 4.7 درصدی داشت و توانست رشد 64 هزار و 856 واحدی را تجربه کند. این شاخص در روز شنبه با افزایش 23 هزار و 609 واحدی و در روز یکشنبه با رشد 12 هزار و 758 واحدی روبرو شد.

شاخص کل بورس در روز دوشنبه توانست به 15 هزار و 34 واحد رشد کند؛ اما در روز سه شنبه شاخص کل افت چهار هزار و 402 واحدی را تجربه کرد و شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نیز با افزایش 17 هزار و 857 واحدی توانست به عدد یک میلیون و 432 هزار و 106 واحد رسید.

* پیشی گرفتن شاخص کل هموزن از شاخص کل

شاخص کل هموزن در روز شنبه با رشد دو هزار و 277 واحدی و در روز یکشنبه با افزایش سه هزار و 32 واحد و روز دوشنبه با رشد 6 هزار و 862 واحدی روبرو شد. این شاخص در روز سه شنبه برخلاف شاخص کل با رشد دو هزار و 487 واحدی و روز چهارشنبه نیز با افزایش دو هزار و 977 واحدی مواجه شد.

شاخص کل هموزن در پایان هفته دوم فروردین ماه با رشد 5.06 درصدی توانست به عدد 365 هزار و 903 واحدی برسد. رشد این شاخص در این هفته 17 هزار و 635 واحد بوده است.

* رشد 43 درصدی معاملات خُرد در بازار سهام

بورس در هفته دوم فروردین ماه یک رویه اتفاق افتاده در 6 ماه پایانی سال گذشته را کنار گذاشت. روزهای دوشنبه با انجام معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ارزش کل معاملات در این روز بیشتر از 150 هزار  میلیارد تومان می‌شد، اما در هفته گذشته این معاملات انجام نشد تا روند معاملات در بازار سهام منطقی تر به نظر برسد.

میانگین ارزش کل معاملات در بازار سرمایه با افت 85 درصدی به دلیل گفته شده مواجه شد و به عدد 6 هزار و 333 میلیارد تومان رسید. اما میانگین ارزش معاملات خرد در این هفته با رشد 43 درصدی نسبت به هفته پایانی سال گذشته به عدد چهار هزار و 129 میلیارد تومان رسید.

افزایش معاملات خرد به همراه ورود پول حقیقی به بورس می تواند نشان دهنده ترمیم اعتماد سهامداران حقیقی به بازار سرمایه باشد. در صورتی که این اعتماد به صورت کامل به بورس بازگردد می توان شاهد ورود پول بیشتر و رونق معاملات در بازار سرمایه بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول