اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پکن: از ایران در دفاع از حقوق و منافع قانونی خود حمایت می‌کنیم

سفارت چین در بیانیه‌ای اعلام کرد وزیر خارجه این کشور در دیدار با همتای ایرانی در «تونشی» بر حمایت پکن از تهران در حفاظت از حاکمیت و کرامت ملی و دفاع از حقوق و منافع قانونی خود تاکید کرد.

پکن:  از ایران در دفاع از حقوق و منافع قانونی خود حمایت می‌کنیم

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، سفارت چین در آمریکا در بیانیه‌ای توضیحاتی درباره دیدار روز گذشته (۳۱ مارس ۲۰۲۲) وزیر خارجه چین با همتای ایرانی خود در شهر تونشی ارائه کرد و نوشت: مشاور دولتی و وزیر امور خارجه، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در سومین نشست وزاری خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تونشی استان «آنهویی» به چین آمده بود، دیدار کرد. 

طبق این بیانیه، «وانگ یی» در این دیدار گفت: تحت رهبری استراتژیک سران دو کشور، روابط چین و ایران شتاب قوی توسعه را حفظ کرده است. چین از ایران در حفاظت از حاکمیت و کرامت ملی و دفاع از حقوق و منافع قانونی خود حمایت می‌کند و معتقد است که ایران نیز قاطعانه از چین در حفظ منافع اصلی خود حمایت خواهد کرد.

وزیر خارجه چین افزود: چین به عنوان شریک راهبردی جامع ایران متعهد به تعمیق همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف است و آماده همکاری برای ایجاد نتایج همکاری بیشتر به نفع دو ملت است.

در ادامه این بیانیه، به نقل از امیرعبداللهیان آمده، وی با تبریک میزبانی موفق چین در سلسله نشست‌ها در مورد مسئله افغانستان، گفت: ایران و چین از دوستی سنتی عمیق و مفاهیم همکاری غنی برخوردارند. اجماع مهمی که سران دو کشور به دست آوردند، انگیزه‌ای قوی برای توسعه روابط دوجانبه ایجاد کرده است.

وی افزود: فارغ از چگونگی تغییر شرایط، ایران قاطعانه به توسعه روابط ایران و چین متعهد خواهد ماند و قاطعانه از موضع عادلانه چین حمایت خواهد کرد. ایران مایل است با گسترش همکاری‌های نفت و گاز بین دو کشور شریک انرژی قابل اعتمادی برای چین باشد و آماده تقویت ارتباط، همکاری‌های سه‌جانبه و تبادلات آموزشی با چین است.

بر اساس بیانیه پکن، دو طرف درباره تقویت همکاری‌های ضد تروریسم و ​​امنیتی توافق کردند و وانگ یی در این خصوص تاکید کرد، دو طرف باید هوشیاری بالایی را در برابر نیروهای تروریستی و افراطی مانند گروه ترکستان شرقی که از اوضاع در افغانستان برای ایجاد هرج و مرج و مشکلات سوءاستفاده می‌کنند، حفظ کرده و برای حفظ منافع مشترک اقدامات موثری انجام دهند.

دو طرف همچنین درباره همکاری‌های منطقه‌ای تبادل‌نظر کردند و وزیر خارجه چین اظهار داشت چین از ایران در بهبود و توسعه روابط با کشورهای همسایه و حل اختلافات از طریق گفت‌وگو حمایت می‌کند. امیرعبداللهیان هم با قدردانی از نقش سازنده چین گفت: ایران مایل به ادامه گفت‌وگو با کشورهای منطقه است.

بر اساس این بیانیه، دو طرف توافق کردند که به طور مشترک در برابر تحریم‌های یکجانبه مقاومت کنند. وانگ یی تاکید کرد: ایالات متحده به تحریم‌های یکجانبه که هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین‌الملل را نقض می‌کند، اعتیاد دارد. تحریم‌ها در واقع اعتبار ایالات متحده را از بین می‌برد و به منافع آن آسیب می‌رساند. تحریم‌ها اهداف خود را محقق نمی‌کند، بلکه در نهایت به انعطاف‌پذیری بیشتر و توسعه قوی‌تر کشورهای تحریم شده کمک می‌کند.

طبق اعلام چین، دو طرف همچنین درباره مذاکرات برای ازسرگیری پایبندی به برجام تبادل نظر کردند.

 

به گزارش خبرنگار اعزامی فارس به نشست تونشی، حسین امیرعبداللهیان در مدت دو روز حضورش در این شهر ضمن شرکت در سومین نشست کشورهای همسایه افغانستان به اضافه طالبان، قطر و اندونزی، با برخی مقامات حاضر در این نشست از جمله وزرای خارجه پاکستان، ترکمنستان، روسیه، قطر، اندونزی، وزیر خارجه طالبان و معاون نخست‌وزیر ازبکستان دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی پرداخت. 

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از سفر اخیرش به شهر تونشی در گفت‌وگویی درباره اجرایی شدن سند برنامه جامع همکاری ایران و چین گفت: «در سفری که به چین داشتم همکاری‌ها را در قالب برنامه جامع همکاری دو کشور شروع کردیم و امروز مرحله به مرحله و در بخش‌های متنوع این موضوع دنبال می‌شود و احتمالا در پایان این هفته برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در چین خواهم بود و یکی از برنامه‌های ما با وانگ یی مرور مجددی است بر آخرین وضعیت اجرای سند مزبور و این سند ابعاد بزرگی دارد که اجرای آن شروع شده و روز به روز توسعه می‌یابد». امیرعبداللهیان بامداد امروز (جمعه) به وقت تهران، به کشور بازگشت. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول