اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

بازنشر|عملکرد خارجی‌های لیگ برتر؛ از گلزنان مسن خارجی تا خرید‌های نوروزی سرخابی/تاریخ‌سازی ژستد در آخرین دربی قرن

در بیست ویکمین دوره لیگ برتر فوتبال برخی باشگاه‌ها بازیکنان خارجی جذب کردند تا شرایط بهتری پیدا کنند، برخی از آنها مفید بوده‌اند و برخی دیگر هیچ برتری نسبت به بازیکنان ایرانی نداشته‌اند و بیشتر نیمکت نشین هستند.

بازنشر|عملکرد خارجی‌های لیگ برتر؛ از گلزنان مسن خارجی تا خرید‌های نوروزی سرخابی/تاریخ‌سازی ژستد در آخرین دربی قرن

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، حضور برخی بازیکنان خارجی بی‌کیفیت در دوره‌های گذشته لیگ برتر مدیران فوتبال را متقاعد کرد که قوانینی برای جذب بازیکنان خارجی مصوب کنند تا بازیکنان با کیفیت‌تر خارجی وارد فوتبال ما شوند. قوانینی که البته موافقان و مخالفانی داشت اما در نهایت باشگاه‌ها قبول کردند که حداقل استانداردهایی برای حضور خارجی‌ها در فوتبال حرفه‌ای کشورمان را رعایت کنند.

به دلیل همین قوانین کیفی‌سازی و شاید افزایش قیمت ارز  اکثر باشگاه‌های لیگ برتری قید جذب  بازیکنان خارجی را زدند.با این حال در لیگ برتر بیست و یکم هم خارجی هایی در فوتبال ما حضور دارند. حتی برخی باشگاه‌ها تا آخرین روزهای سال 1400 مشغول خرید خارجی بودند و سرخابی‌ها دو بازیکن از ازبکستان را در اسفند ماه جذب کردند. نکته جالب حضور خارجی‌ها در لیگ برتر این است که سه گلزن اول لیگ برتر کشورمان سه بازیکن خارجی هستند که دو نفر آنها  پا به سن گذاشته و با تجربه هستند. در آخرین روزهای سال استقلال، پرسپولیس و فولاد بازیکن خارجی خریدند. با این حال در مقابل بازیکنانی که در فوتبال اروپا داریم نفراتی چون مهدی طارمی، سردار آزمون و... بازیکنانی که جذب کرده‌ایم از نظر کیفیت به گردپای آنها نیز نمی‌رسند. 

نگاهی به عملکرد و شرایط آنها در 23 هفته‌ای که از لیگ برتر گذشته می‌‌اندازیم؛

بازیکنان خارجی استقلال؛

1- یامگا؛ گلزن و محبوب

 

آرتور کوین یامگا بازیکن فرانسوی استقلال متولد 7 سپتامبر 1966 و 25 سال سن دارد. یکی از بهترین خارجی‌های این فصل لیگ است. پست اصلی یامگا وینگر( بال) است با این حال گلزن‌ترین بازیکن استقلال شده است. یامگا با 10  گل زده دومین گلزن لیگ برتر بیست و یکم است. هواداران استقلال از جذب چنین بازیکنی بسیار راضی و خشنود هستند او یکی از خارجی‌های موثر و تاثیرگذار است. 

2- رودی ژستد؛ بازیکن مورد علاقه مجیدی و تاریخ ساز

 

ژستد بازیکن اهل کشور بنین است و متولد 10 اکتبر 1988 و 33 سال سن دارد. پست تخصصی او مهاجم است اما نتوانسته هنوز به اندازه ای که روی جذب این بازیکن تبلیغ شده برای استقلال کارایی داشته باشد بااین حال فرهاد مجیدی حامی اصلی اش در استقلال است و همیشه از شیوه بازی او تعریف کرده اما ژستد در گلزنی عملکردش تا قبل از دربی 98  قابل دفاع نبود.

ژستد که چند برابر امیر ارسلان مطهری در استقلال این فصل فرصت بازی داشته و فقط 2 گل زده بود و یک گل کمتر از مطهری به ثمر رساند. صمد مرفاوی یکی از پیشکسوتان استقلال به کنایه نسبت به عملکرد این بازیکن گفته « من 33 سالگی از استقلال خداحافظی کردم اما ژستد 34 ساله تازه به استقلال آمده است!» با این حال او مورد علاقه مجیدی سرمربی استقلال است. در نهایت هم در آخرین پنجشنبه سال و دربی قرن یک گل حیاتی و حساس برای استقلال به ثمر رساند و با گلزنی ژستد استقلال دربی قرن را به تساوی کشاند تا تاریخ ساز شود. او نخستین گلزن خارجی استقلال در دربی شد. پیش از این هیچ کدام از بازیکنان خارجی استقلال موفق به گلزنی به پرسپولیس نشده بودند.

3- عزیز بک امانوف؛ تازه وارد

 

 

امانوف متولد ۳۰ اکتبر ۱۹۹۷  و  24 سن دارد. او اهل کشور ازبکستان است یکی از آخرین خرید‌های استقلال محسوب می‌شود که در سال 1400 تعداد بازی‌هایش به به 10 نمی رسد. او در بازی با گل‌گهر بازیکنی دونده و پا به توپ نشان داد که توانایی‌ها فنی قابل قبولی دارد.

4- رافائل سیلوا دا سیلوا آرودا؛ خرید نوروزی

 

داسیلوا متولد ۲۰ آوریل سال ۱۹۹۲ در شهر کویابا در غرب برزیل است. آخرین خرید خارجی استقلال در سال 1400 و شب عید بود. مدیران باشگاه این مدافع برزیلی را جذب کردند تا جای خالی مرادمندو یزدانی را در خط دفاع پر کنند. این بازیکن برزیلی بعد از چند جلسه تمرین مقابل صنعت نفت آبادان اولین بازی‌اش را برای استقلال انجام داد. او سابقه بازی در تیم الفیصلی عربستان را هم دارد. 

خارجی‌های پرسپولیس 

5- منوچهر صفروف؛ نیمکت نشین

 

 صفروف متولد ۳۱ مه ۲۰۰۱ بازیکن ۲۰ ساله ای است که در سیستم ۳- ۵- ۲ استقلال تاجیکستان به عنوان وینگ بک راست نقش آفرینی می کرد و در قامت مدافع راست به جمع سرخپوشان ملحق شد. با این حال این بازیکن خیلی نتوانست نظر یحیی گل‌محمدی را جلب کند و بیشتر نیمکت نشین بوده است. صفروف تا هفته بیستم لیگ برتر فقط دو بازی برای پرسپولیس انجام داد. البته داستان پیوستن این دو بازیکن تاجیکستانی به پرسپولیس حیرت انگیز بود و آنها تقریبا نیم فصل اول فقط با تیم تمرین کردند و به دلیل مشکلات پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس نمی‌توانست قرارداد صفروف و هنانوف را ثبت کند. 

6- وحدت هنانوف؛ حضور ثابت در ترکیب

 

هنانوف متولد ۲۵ ژوئیه ۲۰۰۰  و 21 ساله است مدافع  تیم استقلال تاجیکستان است که چندی پیش در ترکیب تیم المپیک تاجیکستان نیز رودرروی ایران قرار گرفت . این بازیکن جوان برعکس هموطنش توانسته در ترکیب اصلی سرخپوشان جای خود را پیدا کند. او مدافعی چپ پاست که البته ضعف‌های فنی خودش را هم دارد اما در حال تبدیل شدن به مدافعی کامل و شش دانگ برای پرسپولیس است.بازی کردن در کنار سیدجلال حسینی کاپیتان با تجربه‌ پرسپولیس یک تجربه فوق العاده برای اوست.

7- شیرزود تمیروف؛ خرید جدید

 

تمیروف متولد ۲۷ اکتبر ۱۹۹۸  در ازبکستان است. مهاجمی که سومین بازیکن آسیایی این فصل سرخپوشان است که هنوز نمی‌توان در مورد عملکرد فنی‌اش نظر دقیقی داد. تمیروف در مصاحبه‌ای گفته بود از پیوستن به پرسپولیس خوشحال است و هدفش این است که با درخشش در این تیم بتواند به فوتبال اروپا راه پیدا کند.

خارجی‌های سپاهان؛

8- کریستوفر کنت؛ نیمکت نشینی بعد از 16 مسابقه

 

کنت  متولد اول آگوست 1990 در کشور اتریش است و  31 سال سن دارد. دروازه‌بانی که تا هفته بیستم لیگ برتر 16 بازی برای سپاهان انجام داد. با این حال گل‌های زیبایی که این دروازه‌بان خورد باعث شد که سپاهانی ها در نهایت به دنبال جذب یک دروازه‌بان ایرانی بروند و رشید مظاهری را از استقلال جذب کنند.

9- جورج ولیسانی؛ بی حاشیه و خشن

 

ولیسانی مدافع گرجستانی متولد 5 می 1991 30 سال سن دارد مدافع بی حاشیه تیم سپاهان است که در 20 هفته لیگ برتر 17 مسابقه برای تیمش انجام داد و 8 کارت زرد گرفت شاید یکی از مهم‌ترین مشکلات او دریافت زیاد کارت زرد است.

خارجی‌های مس رفسنجان

10- فائز الرشیدی؛ ملی پوشی با 7 بازی در لیگ برتر

 

  فایز بن عیسى الرشیدی؛ متولد ۱۹ جولای ۱۹۸۸ دروازه بان 33 سال که عضو تیم ملی عمان هم هست اما پیش بینی منتقدان درست از کار درآمد و این دروازه‌بان نتوانست در لیگ برتر کشورمان بدرخشد و در 20 هفته فقط 7 بازی برای تیمش انجام داده است. از همان ابتدای جذب دو بازیکن عمانی برخی کارشناسان انتقادهای زیادی به جذب این بازیکنان انجام دادند. به نظر می رسد حق با آنها بوده و این دو خیلی نمی‌توانند باری از دوش مس رفسنجان بردارند و برتری خاصی نسبت به بازیکنان ایرانی ندارند. 

11- زهیر الاغبری ؛ 3 بازی در 20 مسابقه

 

زهیر سلیمان عبدالله الاغبری  متولد ۲۸ مهٔ ۱۹۹۹ در کشور عمان و   22 سال سن دارد این بازیکن هم ملی پوش عمان است که به عنوان هافبک به تیم مس رفسنجان پیوست او فقط سه بازی تا هفته بیستم لیگ برتر برای تیم مس در لیگ برتر انجام داد. قطعا اگر عملکرد مناسبی داشت یکی از نفرات اصلی تیم می شد. 

12- گادوین منشا؛ گلزن با تجربه

 

منشا اهل کشور نیجریه و متولد ۲ سپتامبر ۱۹۸۹ ‏است که 32 سال سن دارد و در کمال تعجب در حال حاضر با یازده گل زده در صدر گلزنان لیگ برتر این فصل ما قرار دارد. بازیکنی که در استقلال و پرسپولیس هم بازی کرده اما در هیچ کدام از این دو تیم به اندازه مس نتوانسته بود بدرخشد. شاید هم ضعف در بازیکن سازی باشگاه‌های ماست که اکنون بعد از جدایی مهاجمی مثل مهدی طارمی و درخشش در اروپا یک بازیکن 32 سال آفریقایی در صدر گلزنان کشورمان قرار گرفته است. 

گل گهرسیرجان

13- کی روش استنلی؛ برزیلی سرزن

 

کی روش استنلی  مهاجم برزیلی متولد 21 اگوست 1988  33 سال سن دارد.  او هم با وجود سن و سال نسبتا زیادی که دارد توانسته یکی از مهاجمان خطرناک فوتبال کشورمان شود.  قدرت سرزنی خوب کی‌روش باعث شده او  تا هفته بیست و یکم لیگ برتر با حضور در 6  مسابقه 2 گل بزند. استنلی در سپاهان هم بازیکن قلعه‌نویی بود و در این فصل هم بعد از جدایی بازیکن گابنی به گل گهر آمد. 

14- اریک باگناما ؛ خبرسازترین خارجی 

 

باگناما اهل کشور گابن و متولد ۱۰ مارس ۱۹۹۶ است. این بازیکن 25 ساله بدون اغراق خبرسازترین بازیکن خارجی فوتبال کشورمان محسوب می‌شود بازیکنی که به دلیل نداشتن بازی ملی کافی عنوان بازیکن غیرقانونی گل‌گهر را به خود اختصاص داد و  بعد از شکایت استقلال، پیکان و سپاهان 7 امتیاز از این باشگاه کسر شد.   باگناما که پستش مهاجم است بعد از این ماجرا از سوی گل‌گهر به صورت قرضی به تیم  استقلال تاجیکستان قرض داده شده تا در لیگ قهرمانان آسیا بازی کند!

باگناما به دلیل قوانین و دستورالعمل‌های مصوب فوتبال کشورمان حضور ش در لیگ برتر قانونی نبود بخصوص اینکه طبق اعلام پلیس فتا ایمیل‌های جعلی از سوی فدراسیون فوتبال گابن به کشورمان زده شده و او را یکی از ملی پوشان این کشور اعلام کرده ‌اند. گل‌گهر مجازات سختی شد اما هیچ وقت مشخص نشد که چه کسی ایمیل‌ها را جعل کرده‌اند. 

خارجی‌های  فولاد خوزستان؛

15 - موسی کولیبالی؛ مدافعی موثر

 

کولیبالی مدافع؛  اهل کشور مالی  متولد  10 مارس 1993 و 28 سال سن دارد. کولیبالی هم یکی از خارجی‌های قدیمی فوتبال کشورمان محسوب می‌شود. او در 16 مسابقه‌ای که برای فولاد انجام داده فقط یک کارت زرد دریافت کرده است. بازیکن موثری در خط دفاع فولاد محسوب می‌شود. 

16- لوسیانو پریرا؛ کاپیتان و گلزن فولاد

 

پریرا؛ مهاجم برزیلی متولد 15 اکتبر 1983 که 38 سال سن دارد ولی جز سه گلزن برتر فوتبال کشورمان است. پریرا در این فصل 20 بازی برای فولاد انجام داده و 8 گل زده است. یکی از معدود خارجی‌هایی که در تاریخ لیگ برتر کشورمان بازوبند کاپیتانی را بر بازو می‌بندد. بازیکنی که حتی گفته می‌شد از برخی تیم‌های پایتخت هم در نیم فصل پیشنهاد دارد اما نکونام سرمربی فولاد گفت: اگر به شیمبا اجازه جدایی بدهیم کدام بازیکن برای ما بازی کند؟! 

17- آیندا پاتوسی؛ چاق ولی موثر!

 

پاتوسی متولد 31 اکتبر 1992 و 29 ساله که اهل کشور آفریقای جنوبی است. هافبکی که با تیم استقلال به فوتبال کشورمان معرفی شد ولی بعد به فولاد پیوست. پاتوسی در برخی مواقع در این فصل اضافه وزن پیدا کرد که باعث انتقاد و اعتراض جواد نکونام سرمربی تیم به چاقی او و باعث نیمکت نشینی‌ این بازیکن شد. با این حال این هافبک  در 21 هفته لیگ برتر  16 بازی برای تیم فولاد انجام داده و 3 گل زده و 3 پاس گل هم داده است. 

18-  ایبای گومز؛ خرید نوروزی از اسپانیا

 

گومز بازیکن 32 ساله متولد ۱۱ نوامبر ۱۹۸۹ در بیلبائو اسپانیاست. وینگر سابق اتلتیک بیلبائو به تیم فولاد خوزستان پیوست تا این تیم را فقط در لیگ قهرمانان آسیا همراهی کند و او نمی‌تواند در لیگ برتر برای قرمزپوشان اهوازی بازی کند. گومز هم خرید شب عید و نوروزی فولاد است. جواد نکونام مدعی است که قرارداد این بازیکن کمی بیش از 50 هزار دلار است. گومز یکی از اولین بازیکنان اسپانیایی شاغل در فوتبال ماست.

نفت مسجدسلیمان

18-  جاسم کرار ؛ همان همیشگی

 

کرار بازیکن عراقی متولد ۱۵ مارس ۱۹۸۷ در نجف با 34 سال سن دوباره به فوتبال ما برگشت. بازیکنی که درتیم‌های استقلال و تراکتور تبریز هم سابقه بازی دارد اما کمتر کسی انتظار داشت او دوباره در لیگ برتر ما دیده شود. با این حال فراز کمالوند او را به تیم نفت آورد. کرار همان بازیکن همیشگی بود بازیکنی که حاشیه کم ندارد و در نهایت هم از این تیم جدا شد. همانطور که فراز از مسجدسلیمان رفت. 

دو سودانی ناشناس در پدیده

تیم پدیده قعرنشین در نیم فصل به دنبال جذب دو بازیکن سودانی بود. بازیکنانی که بعدتر گفته شد یکی از آنها خواننده موسیقی بوده! به هر حال این دو سودانی تا هفته 21 اجازه حضور در پدیده را پیدا نکردند هرچند یکی از آنها برای دادن تست فنی به تمرینات تیم پیکان هم رفت. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول