اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: به توافق در وین نزدیکیم/ توپ در زمین آمریکاست

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی دبیرکل سازمان ملل گفت: در مذاکرات به توافق نزدیک هستیم و پیشنهادات مان را در مورد موضوعات باقیمانده از طریق مذاکره کننده اتحادیه اروپا به طرف آمریکایی منتقل کرده‌ایم و اکنون توپ در زمین آمریکاست.

امیرعبداللهیان: به توافق در وین نزدیکیم/ توپ در زمین آمریکاست

‌به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلفنی گفت‌وگو کرد.

آتش بس در یمن و مذاکرات وین از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو در این رایزنی تلفنی بود.

دبیرکل سازمان ملل در این گفت‌وگو برقراری آتش بس در یمن را تبریک گفت و آن را یک موفقیت و پیروزی مشترک خواند که در نتیجه تلاش‌های همه طرف‌‌ها به دست آمده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن ابراز خرسندی از برقراری آتش بس در یمن و قدردانی از نقش دبیرکل در این خصوص، تأکید کرد: اکنون زمان آن رسیده که قدم‌های اساسی در راستای برقراری صلح و ثبات در یمن و به ویژه لغو کامل تحریم‌های انساندوستانه برداشته شود.

امیرعبداللهیان ضمن اعلام تداوم حمایت جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل بحران یمن و پایان جنگ در این کشور گفت: امیدواریم همزمان با برقراری آتش‌بس، محاصره کامل مردم یمن نیز متوقف شود تا این فرصت مهم از دست نرود.

وزیر امور خارجه کشورمان بر اهمیت ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن تاکید کرد.

 به گزارش فارس، امیرعبداللهیان همچنین ضمن استقبال از سفر هانس گروندبرگ، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به منطقه و با اشاره به دستورکار شورای امنیت برای صدور دو بیانیه مختلف در مورد یمن اظهار داشت: ما از صدور بیانیه شورای امنیت در حمایت از آتش بس استقبال می‌کنیم، اما بیانیه دیگری که به صورت یکجانبه و بدون در نظر گرفتن حملات عربستان به یمن و در محکومیت دولت نجات ملی مطرح می‌باشد، غیرسازنده است.

هانس گروندبرگ چندی پیش در گفت‌وگوی ویدئویی با علی اصغر خاجی از سفرش به تهران خبر داده بود.

گفتنی است سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از ابتکار نماینده سازمان ملل برای توقف ۲ ماهه عملیات نظامی در یمن، اجازه ورود کشتی های حامل مواد غذایی و سوخت و بازگشایی نسبی فرودگاه صنعاء استقبال کرد. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، «هانس گروندبرگ» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن شامگاه جمعه گفت: دو طرف (صنعاء و دولت مستعفی و ائتلاف متجاوز) درباره توقف همه عملیات نظامی هوایی، زمینی، دریایی در داخل یمن و عملیات‌های برون مرزی توافق کردند. وی افزود: دو طرف درباره ورود کشتی‌های سوخت به بنادر الحدیده و پروازهای تجاری به و از فرودگاه صنعاء به مقاصدی معین در منطقه توافق کردند. با موافقت دو طرف امکان تمدید مهلت دو ماه آتش بس وجود دارد.

* در مذاکرات به توافق نزدیک هستیم

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در گفت‌وگو با گوترش در مورد آخرین تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین اظهار داشت: ما در مذاکرات به توافق نزدیک هستیم و پیشنهادات‌مان را در مورد موضوعات باقیمانده از طریق مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به طرف آمریکایی منتقل کرده‌ایم و اکنون توپ در زمین آمریکاست. 

آنتونیو گوترش دبیر‌کل سازمان ملل هم مذاکرات انجام شده در وین را حائز اهمیت خواند و ابراز امیدواری کرد که طرفین هر چه زودتر به توافق برسند. 

وی در پایان با تبریک حلول ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: تلاش داریم تا برنامه‌ای را تحت عنوان «ابتکار همبستگی رمضان» با هدف برقراری صلح و اقدامات بشر دوستانه در دستورکار خود قرار دهیم.

لازم به ذکر است دو طرف در خصوص موضوعات دیگر بین‌المللی از جمله افغانستان و اوکراین نیز به بحث و  تبادل نظر پرداختند.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ نیز با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار و گفتگو‌ کرد. وزیر امور خارجه در دیدار با دبیرکل سازمان ملل گفت: پیشرفت‌ها در روند مذاکرات قابل توجه است، اما هنوز طرف مقابل در برخی موضوعات کلیدی باید در تامین حقوق و منافع مشروع ایران تصمیمات جدی سیاسی اتخاذ کند و اراده عملی خود را نشان بدهد. (اینجا بخوانید)

وزیر خارجه ایران و گوترش هشتم بهمن ماه ۱۴۰۰ نیز تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با گوترش روند مذاکرات را مثبت خواند و با اشاره به اراده جدی ایران برای رسیدن به توافق خوب در کوتاه ترین زمان ممکن، بر ضرورت انجام اقدامات عملی و ملموس و قابل راستی آزمایی طرف غربی و آمریکا تأکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو با اشاره به وضعیت یمن و تشدید حملات به مناطق غیرنظامی، بر رویکرد مستمر جمهوری اسلامی ایران در حمایت  از راه‌حل سیاسی برای پایان بخشیدن به جنگ در یمن تأکید کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول