اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

30 درصد لوازم یدکی خودرو در بازار تقلبی و قاچاق است

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به آغاز عملیات مبارزه با کالاهای قاچاق لوازم یدکی خودرو گفت: بیش از 30 درصد از لوازم یدکی خودرو موجود در بازار تقلبی و قاچاق است.

30 درصد لوازم یدکی خودرو در بازار تقلبی و قاچاق است

مهدی برادران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: طبق قانون مبارزه با کالاهای قاچاق تکالیفی برای دستگاه‌های عضو مشخص شده که در قالب همکاری با ستاد مبارزه با قاچاق کالا هر دستگاه عضو باید تکالیفی انجام دهد که تکالیف وزارت صمت در حوزه شناسایی کد رهگیری کالاها و استقرار سامانه جامع تجارت است. 

وی با بیان اینکه با پیگیری‌ وزارت  صمت اقداماتی برای ثبت کد رهگیری کالا و ثبت کالاها در سامانه جامع تجارت انجام شده است، افزود: اما هنوز در سطح عرضه با کالاهای قاچاق، تقلبی، بدون کیفیت مواجه هستیم و این موضوع در مورد لوازم یدکی خودرو نیز وجود دارد و در مواردی نیز مشاهده می‌شود که کالاهای دست دوم لوازم یدکی به عنوان کالای نو عرضه می‌شود. 

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عرضه کالاهای قاچاق، تقلبی و بی‌کیفیت لوازم خانگی اظهار داشت: به عنوان مثال مشاهده می‌شود که بلبرینگ‌هایی بی‌کیفیت که فقط دو ماه کار می‌کند، به مصرف‌کنندگان فروخته می‌شود که این قبیل لوازم یدکی بی‌کیفیت باعث به خطر افتادن جان و مال مردم می‌شود و عرضه چنین کالاهایی بسیار نگران کننده است. 

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال جلسات مکرری در وزارت صمت با تولید‌کنندگان، توزیع‌کنندگان و اتحادیه‌های ذیربط در حوزه تولید و تعمیرات لوازم یدکی خودرو برگزار شده است، گفت: این جلسات در راستای جلوگیری و جمع‌آوری کالاهای بی‌کیفیت و قاچاق لوازم یدکی خودرو بوده است. 

برادران اظهار داشت: بیش از 30 درصد از لوازم یدکی خودرو در بازار قاچاق و تقلبی است که این مساله باعث مشکلاتی برای مصرف‌کنندگان می‌شود. 

وی افزود: بنابراین در راستای مبارزه با قاچاق، کالاهای تقلبی، بی‌کیفیت و غیراستاندارد کار جدیدی در وزارت صمت با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آغاز شده است که لوازم یدکی خودرو جزء اولویت‌های نخست در اجرای این طرح است. 

برادران بیان داشت: ایجاد فرصت های شغلی جدید در بخش تولید و دسترسی مصرف‌کنندگان به کالاهای اصل از جمله نتایج مثبت طرح مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی خواهد بود و اجرای تمامی اقدامات در نظر گرفته شده به صورت مستمر و رصد هفتگی خواهد بود. 

وی افزود: همه دستگاه‌ها از جمله وزارت دادگستری، سازمان تعزیرات، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، تولید‌کنندگان و عرضه کنندگان در این طرح با وزارت صمت مشارکت خواهند داشت. 

معاون صنایع عمومی وزارت صمت بیان داشت: در مرحله اول طرح مبارزه با لوازم یدکی خودرو قاچاق و تقلبی باتری و کمک فنر در اولویت قرار دارند، زیرا از قبل اعلام شده بود، این کالاها باید کد رهگیری داشته باشند و کالاهای قاچاق و تقلبی آن جمع‌آوری می‌شود. 

برادران افزود: براین اساس از امروز 15 فروردین ماه 1400 عملیات جمع‌آوری این کالاها در چند استان آغاز می‌شود و به تدریج در تمامی استان‌ها انجام خواهد شد. 

برادران اظهار داشت: در پروژه شفافیت جریان کالا اگر کالاهایی کد رهگیری نداشته و صورت‌حساب آن در سامانه جامع تجارت ثبت نشود، کالای تقلبی و قاچاق محسوب می‌شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول