اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  تفریح و نشاط

چطور از جزءخوانی روزانه قرآن جا نمانیم؟

اگر ماه‌ رمضان سال‌های گذشته به هر دلیل از جزءخوانی روزانه قرآن عقب‌مانده‌اید، این مطلب را بخوانید. در این گزارش راهکارهایی پیشنهادشده که بامطالعه و عمل کردن به آن می‌توانید به‌راحتی قرآن را ختم کنید.

چطور از جزءخوانی روزانه قرآن جا نمانیم؟

گروه زندگی خبرگزاری فارس:  امام رضا(ع) می‌فرمایند: «کسی که در ماه رمضان آیه‌ای از کتاب خداوند بخواند همانند کسی است که در ماه‌های دیگر قرآن را ختم کرده». خیلی از ما هرسال قبل از آغاز ماه مبارک رمضان با خودمان عهد می‌بندیم که قرآن را ختم کنیم.اما برای خیلی از ما پیش‌آمده که بعد از گذشت چند روز از ماه مبارک، روزهای ماه و جزءهای قرآن خوانده‌شده باهم هماهنگ نیستند! خلاصه آنکه از جزء خوانی عقب می‌مانیم و ممکن است بی‌خیال ختم قرآن شویم. اگر شما هم ماه‌های رمضان سال‌های گذشته به هر دلیل از جزء خوانی عقب‌مانده‌اید، این مطلب را بخوانید.

 

*یک‌باره یا کم‌کم؟

باید اول تصمیم بگیریم با توجه به برنامه‌های روزانه‌مان کدام روش قرآن‌خوانی برایمان مطلوب‌تر است. همه جزء را به‌یک‌باره بخوانیم یا اینکه خواندن یک جزء را در طول روز به چند قسمت تقسیم کنیم. کسانی که روش اول را انتخاب می‌کنند، بهتر است یک زمان مشخص از هر روز را انتخاب کنند تا بتوانند برای آن برنامه‌ریزی داشته باشند. بعد از نماز صبح و تا قبل از حضور در محل کار یکی از بهترین پیشنهادهاست، هم با زبان روزه قرآن می‌خوانید و هم ضعف ندارید، البته به شرطی که طی روز فرصت استراحت کافی را داشته باشید. پیشنهاد دیگر، کمی بعد از افطار است که خستگی روزانه را سپری کرده باشید.

همراهی کردن با برنامه‌های رادیو و تلویزیون هم مفید است. شبکه‌های مختلف تلویزیون مراسم جزءخوانی قرآن را پخش می‌کنند و مدت هر برنامه حدود یک ساعت است. البته بسیاری از مساجد هم بعد از نماز جماعت، مراسم جزءخوانی قرآن دارند که جو معنوی آن کمک می‌کند بهره بیشتری از زمان‌تان ببرید. کافی است گشت کوتاهی در محل زندگی‌تان بزنید و این برنامه‌ها و ساعت اجرای آنها را پیدا کنید.

 

*همیشه پای اپلیکیشن ها در میان است

اگر مشغله کاری‌تان به شکلی است که اصلا امکان خالی کردن زمان مشخصی را ندارید، باز هم نگران نباشید. همه ما هرروز در تاکسی، اتوبوس، واگن مترو، در مسیر رفت‌وبرگشت به محل کار یا دانشگاه یا هر مسافرت درون‌شهری دیگر وقت‌های اضافه‌ای داریم که معمولاً آن‌ها را از دست می‌دهیم. اپلیکیشن های مختلفی برای ختم قرآن موجود است. کافی است یکی از این برنامه‌ها را دانلود و نصب کنید و از این وقت به ظاهر مرده در خلال رفت و آمدهایتان بیشترین استفاده را ببرید. با وضو هم باشید که چه بهتر. در بعضی از برنامه‌ها، هم متن قرآن و هم صوت آن موجود است. ترافیک‌های طولانی قبل از افطار هم بهترین گزینه برای یک جزءخوانی جانانه است؛ البته به شرطی که راننده نباشید!

 

*قرآن جزئی در جیب شما

خیلی‌ها دوست دارند جزء خوانی را با مجلد قرآن انجام دهند، اما چون ساعت‌های طولانی بیرون از خانه هستند این امکان برایشان فراهم نمی‌شود. برای این افراد هم یک پیشنهاد داریم. قرآن‌هایی در بازار موجود است که هر جزء آن یک مجلد است. ابعاد و قیمت مناسبی هم دارند و به راحتی در جیب جا می‌شوند. می‌توانید این قرآن را تهیه کنید و هر روز یک جزء را در جیبتان بگذارید و از خانه بیرون بزنید.

 

*مراسم مانیتوری

این پیشنهاد برای افرادی است که سر و کارشان با کامپیوتر است. اپلیکیشن های قرآنی را می‌توان روی کامپیوتر هم نصب کرد. بعضی از این برنامه‌ها آنقدر جامع هستند که علاوه بر صوت و متن، تفسیر هر سوره را نیز با چند زبان زنده دنیا در اختیارمان قرار می‌دهد.

 

*این شما و این قلم نوری

از آمدن قلم‌های نوری قرآن‌خوان به بازار محصولات مذهبی سال‌ها می‌گذرد؛ قلم‌هایی که روی خطوط قرآن‌های مخصوص کشیده می‌شوند و شروع به تلاوت می‌کنند. ترجمه و تفسیر و انتخاب قاری مورد نظر هم از امکانات این قلم‌های نوری است. این محصول کمک زیادی به صحیح‌خوانی قرآن نیز می‌کند.

 

*لطفاً خبرم کن

برای همه مخصوصاً افراد شاغل پیش آمده که وقتی یادمان می افتد قرآن امروز را نخوانده‌ایم که نزدیک افطار است و ممکن است دیگر انرژی کافی هم نداشته باشیم. پس آلارم گوشی به چه دردی می‌خورد؟! بهتر است یک وقت خوب و مناسب برای جزءخوانی‌مان انتخاب کرده و هشدار آن را روی گوشی‌هایمان تنظیم کنیم؛ مثلاً بعد از نماز ظهر یا ساعت مشخصی که می دانیم سرمان خلوت‌تر است. به این ترتیب می‌توانیم به عهدی که با خودمان بسته‌ایم وفادار باشیم.

 

* سکوت دوست داشتنی

حالا که ماه مبارک رمضان همزمان شده با روزهای بلند و شب‌های کوتاه، به‌نظر می‌رسد برای جوان‌ترها که ممکن است فاصله نیمه‌شب تا سحری را بیدار بمانند، بهترین وقت برای قرآن‌خوانی همین زمان تقریباً سه چهار ساعته باشد. شب و سکوت و تنهایی‌اش و توجه به این نکته که خواندن هر جزء قرآن، بیشتر از یک ساعت طول نمی‌کشد این فرصت شبانه را به یک فرصت طلایی تبدیل می‌کند.

*چند فوت کوزه‌گری برای جزءخوانی

اگر مبنا را قرآن‌های عثمان طه بگیریم که تقریباً در هر خانه‌ای پیدا می‌شود، هر جزء دقیقاً ۲۰ صفحه است. بنابراین اگر بعد از هر وعده نماز پنج‌گانه، چهار صفحه قرآن بخوانید، هرروز بعد از نماز عشاء یک جزء قرآن به همین راحتی تمام می‌شود. با این کار، نه‌تنها خسته نمی‌شوید، بلکه تمام روزتان با تلاوت قرآن کریم همراه می‌شود.

توصیه دیگر آنکه قرآن را صفحه به صفحه بخوانید. برای کسانی که روان‌خوانی قرآنی را بلدند، قرائت هر صفحه کمتر از پنج دقیقه از آن‌ها وقت خواهد گرفت.

ترتیل هر جزء معمولاً بسته به نوع تلاوت قاری از ۴۰ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. اگر بنابر هر دلیلی فکر می‌کنید احتیاج به زمان کمتری دارید، دنبال قرائت‌های «تحدیر» بگردید. معمولاً یک جزء با این روش قرائت در کمتر از نیم‌ساعت ختم می‌شود. هرچند تعداد تحدیرخوانان معدود است اما به‌هرحال با یک جست‌وجوی ساده می‌شود فایل‌های تحدیر را از اینترنت دانلود کرد. یادتان باشد جمعه‌ها که معمولاً همه‌وقت و انرژی بیشتری دارند بهترین زمان برای جبران عقب‌ماندگی‌های احتمالی است.

هرچند برنامه‌ریزی برای تلاوت قرآن و اختصاص زمان مشخص به آن، ایده‌آل هر کس محسوب می‌شود اما به هر دلیل ممکن است شما فرصت انجام این کار را نداشته باشید. اما این دلیل خوبی برای از دست دادن فرصت انس با قرآن در ماه مبارک رمضان نیست. می‌توانید فایل‌های صوتی قرائت قرآن را دانلود کنید و با هندزفری گوشی، تمام لحظات روزتان را قرآنی کنید.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول