اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

تخریب نقش برجسته سرآب بهرام ممسنی تکذیب شد

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری ممسنی تخریب صورت گرفته در نقش برجسته سراب بهرام در بخش مرکزی این شهرستان را مربوط به چندین سال پیش دانست.

تخریب نقش برجسته سرآب بهرام ممسنی تکذیب شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ممسنی، پس از انتشار خبری مبنی بر تخریب نقش برجسته سرآب بهرام در برخی سایت‌ها و کانال‌های مجازی، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری ممسنی در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: این اثر ارزشمند که مربوط به دوره ساسانیان است و بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد، متاسفانه در سال های گذشته توسط عده‌ای سوداگر مورد تخریب واقع شد که در همان زمان و از طریق اهالی فرهنگ دوست این روستا جلوی تخریب گرفته شد.

فریبا خورشیدی افزود: خوشبختانه طی سه چهار سال اخیر باتوجه به این که این روستا جزه روستاهای هدف گردشگری قرار گرفته است، همه اهالی ممسنی به ویژه جوانان روستای سرآب بهرام از این نقش برجسته محافظت می‌کنند.

خورشیدی به نبود امکانات و کمبود بودجه برای حفاظت بیشتر از این اثر نیز اشاره ای داشت و گفت: بدون شک این اثر و دیگر آثار تاریخی ارزشمند موجود در شهرستان نیاز به حفاظت و مرمت دارند و اگر بخواهیم این اثر از تخریب در امان بماند، نیاز به حفاظ‌هایی است که از تماس مستقیم گردشگر و افراد بازدید کننده به این اثر ممانعت ایجاد کند تا از آسیب های احتمالی در امان بماند.

وی در رابطه با فعالیت های صورت گرفته برای بازسازی بخش‌هایی از این اثر که چتدسال پیش تخریب شده است نیز گفت: با هماهنگی های صورت گرفته و نامه نگاری های انجام شده قرار شده است تا از طریق پایگاه جهانی حفظ آثار تاریخی مرودشت، نیروهای متخصص در این زمینه در شهرستان حضور پیدا کنند تا مرمت و بازسازی این اثر مهم تاریخی صورت گیرد.

نقش برجسته سرآب بهرام در روستایی به همین نام در نزدیکی شهر نورآباد قرار دارد که یکی از آثار تاریخی مهم باقی‌مانده از دوره ساسانی در این دیار است.

لازم به ذکر است شهرستان ممسنی از جمله شهرستان‌هایی است که آثاری چون کاخ مدفون در خاک لیدوما، آتشکده میل‌اژدها و نقش سرآب‌بهرام و ... را در خود جای داده و همچنان این اماکن فاقد استانداردهای لازم برای حفاظت و مرمت و حضور گردشگر است.

انتهای پیام/د

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول