اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب‌زاده: کل توافق معطل تصمیم سیاسی واشنگتن/ تا ابد صبر نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که توافق بسیار در دسترس است، اگر آمریکا بداند که ما از خطوط قرمز خود رد نمی‌شویم، تصریح کرد: کل توافق معطل تصمیم سیاسی واشنگتن است. ما ملت صبوری هستیم، ولی تا ابد صبر نمی‌کنیم.

خطیب‌زاده: کل توافق معطل تصمیم سیاسی واشنگتن/ تا ابد صبر نمی‌کنیم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه ۱۵ فروردین ماه در نخستین نشست هفتگی با خبرنگاران در سال ۱۴۰۱ ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

* کارنامه بسیار قابل قبول دیپلماسی در سالی که گذشت

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این‌که چه نمره‌ای به دستگاه سیاست خارجی می‌دهید؟ گفت: کارنامه دیپلماسی در سالی که گذشت بسیار قابل قبول است، هم در حوزه رفع تحریم‌ها و هم در حوزه خنثی سازی تحریم‌ها و صیانت از منافع مردم و منافع یکایک و آحاد این ملت. در حوزه خنثی سازی تحریم‌ها کمک موثری دستگاه دیپلماسی برای ارتقای تجارت و مراودات عادی بخش‌های خصوصی و دولتی اعم از بخش‌های نفتی و غیرنفتی، بخش‌های سرمایه‌گذاری و تامین نیازهای اولیه مردم و ... صورت گرفت. سال گذشته سال سختی از جهت موضوع کرونا بود و بیش از صد میلیون دُز واکسن تامین نمی‌شد، اگر سفرای ما در کشورهای مختلف، هیأ‌ت‌های دیپلماتیک و وزارت خارجه در وسط میدان قرار نمی‌گرفتند.  

خطیب‌زاده ادامه داد: سفارتخانه‌های ما تلاش کردند که کمک موثری را داشته باشند که صنعت توریسم برگردد. در خنثی سازی تحریم‌ها در حوزه همسایگان و ارتقای روابط و بیش از دو و نیم برابر شدن روابط با همسایگان طی چند ماه پایانی سال، همه اینها حاکی از یک سیاست خارجی و دیپلماسی موثر برای حفظ و صیانت از منافع ملت در چارچوب خنثی سازی تحریم‌‌ها و ایجاد یک روابط تاب آور در مقابل تحریم‌ها بود. چارچوب ایجاد روابط تاب آور خارجی، چارچوبی بود که وزارت امور خارجه طی چند ماه پایانی سال به صورت ویژه پیگیری کرد و در ۶ ماه دوم سال نتایج بسیار موفق و خوبی داشت. در حوزه رفع تحریم‌ها هم اقدامات گسترده‌ای از سوی دستگاه دیپلماسی انجام شد، ماه‌ها مذاکره و ده‌ها جلسه در وین و صدها جلسه در تهران و رفت و برگشت‌های متعدد، حجم بسیار زیادی از فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی بود.

وی گفت: سیاست خارجی متوازن در عمل در حال پیگیری است، توازن در موضوع و توازن در منطقه یعنی به هم اندازه‌ای که دیپلماسی و سیاست مهم است تلاش شده فرهنگ و روابط مردمی و اقتصاد هم مهم باشد و در حوزه منطقه‌ای و مناطق مختلف جغرافیایی تلاش شده است در چارچوب سیاست خارجی ما قرار گیرند. 

*  اگر آمریکا می‌خواهد توافقی داشته باشد باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد/ ملت صبوری هستیم ولی تا ابد صبر نمی‌کنیم 

خطیب‌زاده درباره اعمال تحریم‌های جدید توسط آمریکا و وضعیت مذاکرات وین و ممانعت از ورود (علیرضا قربانی) هنرمند ایرانی نیز بیان کرد: آمریکا از این اقدامات متناقض زیاد کرده است. آن‌چه در خصوص یکی از هنرمندان ما رخ داد، همه عزیزان آگاهی دارند که این یکی از نمونه‌ها از صدها هزار نمونه‌ای است که طی ۴۰ سال گذشته آمریکا علیه ملت ایران انجام داده است. آمریکا به همه نشان داده که از نظر واشنگتن همه چیز سیاسی است، از نظر واشنگتن همه چیز امنیتی است. از نظر واشنگتن یک ابزاری است در جعبه ابزار سیاست خارجی اشت و هر زمان لازم بداند همه ارزش‌ها را قربانی می‌کند که یک قدم هم شده اهداف سیاسی خود را جلو ببرد. برخلاف تمام شعارهایش، آن‌چه برایش مهم است صرفا سیاست‌هایی است که در واشنگتن و در کاخ سفید بر علیه ملت ایران فرمول بندی شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: همه ما فراموش نکنیم آنکه امروز در مقابل ما قرار دارد، دولتی نیست که بخواهد به وظایفش عمل کند بلکه می‌خواهد از ابزارهای قانونی استفاده کند که به وظایفش عمل نکند. برای اینکه پیچ و مهره‌هایی قرار دهد که این کار جلو نرود. آنچه امروز در وین است به خاطر همین رویکرد آمریکا در نقطه توقف قرار دارد و آمریکا تصمیم سیاسی درباره موضوعات نگرفته و تلاش می‌کند موضوعات باقیمانده را گروگان مسائل داخلی خودش کند.

وی تصریح کرد: طبیعی است ایران و ایرانی نمی‌تواند از حق و منافع خودش بگذرد، ما ملت صبوری هستیم ولی تا ابد صبر نمی‌کنیم و منتظر هیچ کسی نمی‌مانیم. اگر آمریکا می‌خواهد توافقی داشته باشد، باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد.

*  تا الان بیشترین ابتکارات را داشته‌ایم/ منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم، ولی هنوز دریافت نکردیم

وی درباره سفر «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌وگوهای وین به تهران و آزادی زندانیان ایرانی و آمریکایی نیز گفت: آقای مورا در این سفر حامل برخی نکات بود و می‌خواست با ما تبادل نظر کند. موضوعات مدنظر خودمان را به مورا گفتیم، در پاسخ به سؤالاتی که مطرح شده بود. پیام، پاسخ‌ها و خواست ما روشن بود. از وین هم روشن بود و البته سفر مورا برای این بود که بتوانیم از این شرایط خارج شویم. تلاش کردیم به عنوان ایران، مسیر دیگری را مجددا امتحان کنیم  برای این‌که موضوعات باقیمانده حل و فصل شود. تا امروز بیشترین ابتکارات را جمهوری اسلامی ایران داشته است، به شهادت آنهایی که پیام بردند و آوردند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد:  آقای مورا با پیام و پاسخ‌های ایران، تهران را ترک کرد و ما همچنان منتظر پاسخ‌های طرف مقابل هستیم، ولی پاسخ جدیدی هنوز دریافت نشده است. موضوع زندانیان موضوع انسانی است که همچنان منوط به اقدامات طرف آمریکایی است همچنان در همان نقطه‌ای که قرار داشتیم، هستیم.

* دولت بایدن باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد/ آمریکا مسؤول توقف امروز مذاکرات و تطویل روزهای آتی است

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره توقف در مذاکرات و این‌که تا چه زمانی این روند ادامه دارد؟ گفت: آن‌چه در دو هفته گذشته بیش از پیش برای ما روشن شده و رسانه‌های آمریکایی نیز گزارش می‌دهند این است که بایدن و کاخ سفید تصمیم خود را نگرفته‌اند و متاسفانه کل یک توافق را گروگان مسائل حزبی و داخلی آمریکا کرده است. همان رویکردی را پیش می‌گیرد که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین‌المللی شده است، یعنی منوط کردن یک توافق بین‌المللی به زد و بندهای داخلی خودشان.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ چارچوب بحث است و در همین چارچوب، دولت آقای بایدن باید تصمیم سیاسی خودش را بگیرد، این‌که رسانه‌های آمریکایی امروز گزارش می‌دهند دولت آمریکا هنوز تصمیم خود را در یکی دو موضوع باقیمانده نگرفته است نشان می‌دهد تا چه حد اغتشاش در طرف مقابل باعث تطویل شده است.

وی گفت: آمریکا مسؤول توقف امروز مذاکرات و تطویل روزهای آتی است. راه‌حل هم در کاخ سفید است. باید به خواست‌های معقول ایران که مورد تایید اعضای ۱+۴ نیز هست، پاسخ منطقی بدهد تا ما آماده بشویم و به وین برویم. توافق بسیار در دسترس است، اگر آمریکا بداند و یقین داشته باشد که ما از خطوط قرمز خود نه رد می‌شویم و نه از خواسته‌های خود کوتاه می‌آییم.

* آمریکا در تلاش است مانع از انتفاع چرخه اقتصادی ایران و انتفاع ما از ابعاد مختلف برجام شود

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره موضوعات باقیمانده در مذاکرات و این‌که به نظر می‌رسد موضوع باقیمانده بحث سپاه پاسداران است و همچنین ادعای اخیر واشنگتن پست مبنی بر این‌که قرار بوده ایران و آمریکا یک بیانیه‌ عمومی بدهند مبنی بر توقف اقدامات در منطقه در ازای حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکا و این‌که این ابتکار هم کنار گذاشته شده، گفت: من در خصوص گزارش‌های رسانه‌ای اظهارنظر نمی‌کنم ولی به شما صراحت می‌گویم که اصلا چنین موضوعی در دستورکار نبوده که ما منطقه را به برجام متصل کنیم.

وی ادامه داد: انتقاع جمهوری اسلامی ایران از برجام، مطابق نص این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ ماموریت اصلی وزارت امور خارجه است. آمریکا در حال حاضر در گام‌های پایانی، در تلاش است مانع از انتفاع چرخه اقتصادی ایران و انتفاع ما از ابعاد مختلف برجام شود. ما در نقطه‌ای هستیم که دولت آمریکا باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد میراث ترامپ را حفظ کند کما اینکه تا الان چنین کرده یا به عنوان یک دولت نیمه مسؤول عمل کند و توافق انجام شود. متاسفانه بازیگران و کنشگران بین‌المللی می‌بینند دولت بایدن به رغم همه شعارهایی که در زمان انتخابش را داد، همان مسیر دولت قبلی را می‌رود.

*  باور آمریکا شده که پلیس، قاضی و هیأت منصفه دنیاست

خطیب‌زاده بیان کرد: تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه جزو رویه‌های عادی‌ آمریکا شده و باورش شده است  که پلیس دنیاست، باورش شده است قاضی و هیأت منصفه دنیاست و باورش شده رئیس جمهور آمریکا رئیس جمهور دنیاست و همچنین باورش شده است که قوانین داخلی آمریکا قوانین بین‌المللی است. هیچکدام از اینها نیست. آن زمانی هم که آمریکا ابرقدرت بود، آنهایی که تصور قدرت آمریکا را داشتند، گردن می‌نهادند. الان که اساسا همه شاهد وضعیت خروج آمریکا از افغانستان و منطقه بوده‌اند و وضعیت آن را در اروپا می‌بینند. آمریکا باید بپذیرد به عنوان یک دولت برابر وارد گفت‌وگوها شود و با همین رویکرد گفت‌وگوها را پایان دهد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، گردن کشی و زیاده خواهی جواب نمی‌دهد.

* نظرات خود را مکتوب به طرف سعودی دادیم

وی درباره دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان اظهار داشت: آمادگی داریم تاریخ گفت‌وگو‌ها مشخص شود و ادامه یابد. این گفت‌وگوها نیازمند یک دستورکار مشخص است. نظرات خود را مکتوب به طرف سعودی دادیم. طرف سعودی بهتر است نظراتش را مکتوب دهد که یقین کنیم اراده‌ای برای حل و فصل موضوعات فیمابین دارد.

خطیب‌زاده یادآور شد: مسائل اختلافی ما و سعودی روشن است و به رغم پرونده‌های اختلافی باید تلاش کنیم که روابط خود را عادی کنیم و منتفع روابط عادی مردم منطقه و دو کشور هستند.

* ادعای رسانه‌های انگلیسی

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ادعای مطرح شده در برخی رسانه‌های انگلیسی مبنی بر این‌که در سال ۲۰۱۳ چند نفر از دیپلمات‌های ایرانی که برای پیگیری بدهی انگلیس به لندن سفر کرده بودند توسط پلیس انگلیس بازداشت شده بودند نیز گفت: درباره بدهی انگلیس به ایران سیاست قطعی ما همواره این بوده که اگر در لندن دوست داشتند موضوعی را گروگان این پول کنند لندن بارها نشان داده است از چنین اقداماتی می‌کند و چنین کرده و بیش از ۴۰ سال‌ بدهی خود را به ایران به عقب انداخته بود. اجازه دهید الان که تمام شده از فایل‌ها عبور کنیم.

*  تا چرخه انتفاع ایران کامل نشود، ایران بر سر خطوط قرمز خودش باقی خواهد ماند

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره موضوعات باقیمانده در مذاکرات نیز گفت: اجازه دهید وارد جزییات نشوم. اتفاقا واشنگتن مایل است موضوع را به یک یا دو موضوع فروبکاهد. موضوع اصلی انتفاع ایران مبتنی بر قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است و تا چرخه انتفاع ایران کامل نشود، ایران بر سر خطوط قرمز خودش باقی خواهد ماند. خطوط قرمز ما، منافع مردم و انتفاع ایران از آن چیزی است که یک بار بحث و مذاکره و امضا شده است.

* هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان مسؤولیت پذیری خود را نشان دهد

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره موضع ایران در خصوص اعمال فشارها بر زنان و دختران افغانستان گفت:‌ افغانستان امروز با مشکلات زیادی روبرو است. دختران، زنان، کودکان و مردان و تمامی اقشار مردم افغانستان امروز در فشار و سختی هستند. آقای امیرعبداللهیان در ملاقات‌ها در چین به صراحت اعلام کرد که  پذیرفته نیست حقوق اولیه فرزندان و دختران افغانستان برای تحصیل نادیده گرفته شود. هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان باید مسؤولیت پذیری خودش را نشان دهد و همه باید تلاش کنیم افغانستان از دوران گذار به خوبی عبور کند و ملت افغانستان بتوانند دولت فراگیری را در افغانستان تشکیل دهند و ما بتوانیم به آنها کمک کنیم که آن زمان همین حقوق و نگرانی‌های ما رعایت شود.

وی ادامه داد: یکی از بندها و موضوعات مهم اجلاس همسایگان افغانستان در چین، مردم افغانستان بودند. ایران بارها اعلام کرده است که برای ایران مردم افغانستان اولویت هستند و از همین باب است که در میانه زمستان سخت افغانستان تلاش کردیم سوخت را به آنجا برسانیم و بازارچه‌های مرزی باز بماند و مقامات مرزی و استانی به افغانستان سفر کنند. الان آمادگی داریم هر گونه کمکی است به افغانستان داده شود.

*اگر امروز پافشاری ما بر حقوق و منافع ملت نبود، شاید توافق نیم بندی ماه‌ها قبل حاصل می‌شد

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره متن منتشر شده از سوی یکی از نمایندگان مجلس که بخشی از متن توافق بین ایران و ۱+۴ را منتشر کرده که به جای اخذ تضمین قانونی توسط ایران، سخنرانی بایدن در ۳۰ اکتبر ۲۰۲۱ به عنوان تضمین محکم مورد قبول واقع شده نیز گفت: وزارت خارجه وزارت همه است و وزارت خارجه این جریان یا آن جریان نیست و وزارت خارجه آحاد این ملت است. هم وزارت خارجه آنهایی است که موافق توافق هستند و هم وزارت خارجه آنهایی است که شاید موافق توافق نباشند.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه مسؤولیت قطعی در حفظ و صیانت از منافع ملت دارد. مخالفان و موافقان همه جایگاه خودشان را دارند. وزارت خارجه یک ماموریت دارد دستگاه حاکمیتی است که در چارچوب ماموریت‌هایی که به آن داده می‌شود حقوق و منافع ملت را پاسداری می‌کند. روابط دولت و مجلس و روابط وزارت خارجه و مجلس در بسیاری از ابعاد در مسیر همکاری است. شورای عالی امنیت ملی راهبری مذاکرات را دارد. رئیس مجلس در این شورا و همچنین در کمیته هسته‌ای حضور دارد. 

خطیب‌زاده تصریح کرد: اگر امروز پافشاری ما بر حقوق و منافع ملت ایران نبود، شاید یک توافق نیم بندی ماه‌ها قبل حاصل می‌شد. این‌که الان اینجا هستیم به خاطر پافشاری نمایندگان این ملت بر حقوق و منافع مردم است. همه را دعوت می‌کنم خوانش غیرگزینشی داشته باشند یا اگر خوانش غیرگزینشی به آنها داده می‌شود آن را در رسانه‌ها مبنای تشویش اذهان قرار ندهند.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: جلسات منظم و خصوصی و عمومی با حضور نمایندگان مجلس داریم و همه قابل طرح در همه جلسات بوده و هست و پاسخ‌هایی داده شده است. بیان بیش از این توسط من جزییاتی از توافق و مذاکرات را علنی می‌کند که خواست ما در مذاکرات نیست.

* باید از شهرداری وین بپرسید

وی درباره جمع شدن چادر خبرنگاران در مقابل هتل کوبورگ گفت: باید از شهرداری وین بپرسید، شاید سد معبری اتفاق افتاده است.

*  کل توافق معطل تصمیم سیاسی واشنگتن است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره روند مذاکرات و موضوعات باقیمانده گفت: کل توافق معطل تصمیم سیاسی واشنگتن است. الان هفته‌هاست که وضعیت همین است. موضوع اشخاص حقیقی و حقوقی است که باید براساس برجام از لیست تحریمی خارج شوند؛ به اضافه انتفاع اقتصادی ایران در چرخه کامل انتفاع. اینها موضوعاتی است که معطل تصمیم سیاسی واشنگتن است. 

وی ادامه داد: بعضی گزارش‌ها را که می‌بینم تعجب می‌کنم، روایت واشنگتن فروکاستن عدم تصمیم سیاسی به یک موضوع ما در داخل ایران است. شما به عنوان اهالی رسانه حواستان باشد که این خوانش و تلاش آنها واقعیت موضوع نیست. موضوع داخلی آمریکاست نه موضوع داخلی ایران و اینکه ۱+۴ اعلام می‌کند واشنگتن تصمیم سیاسی خود را بگیرد به این خاطر است که این موضوع به گروگانی در سیاست داخلی آمریکا تبدیل شده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: بایدن و دولت بایدن باید نشان دهد نماینده واقعی آمریکاست. 

* ماه‌ها بود که عربستان و ائتلاف را ترغیب می‌کردیم دست از بمباران و محاصره یمن بردارند

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر نقض آتش بس در یمن توسط عربستان نیز اظهار داشت: البته باید گزارش‌های تکمیلی در این زمینه دریافت کنم. من هم در رسانه‌ها به صورت پراکنده دیدم و دولت نجات ملی هنوز اظهارنظری نداشته و یا من ندیده‌ام. آن‌چه مهم است استقبال ایران از آتش بس در یمن است. ماه‌ها بود که عربستان و ائتلاف را ترغیب می‌کردیم که دست از بمباران و محاصره بردارند. الان این روند باید با رفع محاصره و با تسهیل دسترسی‌های بشردوستانه و آغاز گفت‌وگوهای یمنی - یمنی تکمیل شود. گفت‌‌وگوی امیرعبداللهیان با گوترش در همین چارچوب بود و باید منتظر بمانیم.

*  گفت‌وگوها با همه طرف‌های عراقی برای نشستن و گفت‌وگو با جدیت ادامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه درباره بحران سیاسی در عراق و ارتباط ایران با گروه‌های عراقی نیز خاطرنشان کرد: سفارت ما در بغداد و مقامات در تهران تلاش کردند با دسترسی به تمام گروه‌ها و جریانات عراقی کمک کنند روند دموکراتیک در عراق تسریع شود. حامی انتقال دموکراتیک قدرت در عراق بودیم و باید تلاش کنیم نهادهای قانونی در عراق تقویت شوند. البته این موضوع کاملا عراقی است که در چارچوب جریانات و احزاب و شخصیت‌های عراقی پیگیری می‌شود. ما به عنوان دوست عراق تلاش کردیم فقط و فقط با رعایت عدم دخالت و تسهیل گری و بی طرفی کمک کنیم این فرآیند تسریع شود، هر چه زودتر حل شود برای عراق و همسایگان آن بهتر خواهد بود.

وی ادامه داد: گفت‌وگوهای ما با همه طرف‌های عراقی برای ترغیب، نشستن و گفت‌وگو برای تشکیل دولت با جدیت ادامه دارد.

*  ما هنوز جواب آخری از واشنگتن دریافت نکردیم

وی درباره زمان بازگشت هیأت‌ها به وین نیز گفت: ما هنوز جواب آخری از واشنگتن دریافت نکردیم و اگر پاسخ واشنگتن متناسب با نکات مطرح شده باشد، می‌توانیم در اسرع وقت به وین برویم، نه برای مذاکرات جدید بلکه برای نهایی کردن توافق. باید منتظر پاسخ و سیگنال از واشنگتن باشید.

* پاسخ‌های روشن ایران به رژیم صهیونیستی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخبار منتشر شده در خصوص اعلام رژیم صهیونیستی مبنی بر اعزام نماینده و فرستاده نظامی به ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز بیان کرد: رژیم اشغالگر قدس از روز اول هیچ تلاشی را فروگذار نکرده که اجازه ندهد شرایط در این منطقه عادی شود، با خرابکاری، دسیسه، توطئه و ... و پاسخ‌های ایران همواره روشن بوده است. 

* رفت و برگشت‌ها بین ایران و آژانس

سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: بین ایران و آژانس مطابق چارچوب اقدامی که در تهران توافق شد رفت و برگشت‌هایی بوده و مسیر در حال پیگیری است.

*  از نزدیک اتفاقات پاکستان را رصد می‌کنیم

خطیب‌زاده درباره تحولات اخیر در پاکستان هم گفت: از نزدیک اتفاقات پاکستان را رصد می‌کنیم. تحولات در کشور دوست و برادر پاکستان از اهمیت جدی برخوردار است. البته در نظام پارلمانی پاکستان این تحولات طبیعی است و آنچه مهم است این است که همه باید اطمینان حاصل کنیم مردم پاکستان بدون دخالت خارجی و مداخله‌ای سرنوشت کشور خود را رقم بزنند.

وی ادامه داد: روابط بسیار خوبی با دولت پاکستان داریم و در همین چارچوب همواره تلاش کردیم روابط را حفظ کنیم.

* عراق کشور مستقلی است

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات هادی العامری در دیدار با سفیر انگلیس در بغداد و بحث مداخله انگلیس در امور داخلی عراق و موضوع جایگزینی انگلیس به جای آمریکا در عراق بیان کرد: عراق کشور مستقلی است و صحنه عراق صحنه‌ای است که هر کشور خارجی سعی کرد این کشور را اشغال کند و به تیول خودش در بیاورد شکست خورده است. مردم عراق به بلوغی در تاریخ خود رسیده‌اند که این امر ناممکن است که کشورهایی مثل برخی دول غربی بخواهند این کشور را مجددا به اشغال خود در بیاورند. مسیر خروج اشغالگران خیلی وقت است توسط مردم عراق شروع شده و این مسیر نمی‌تواند توسط کشور دیگری جایگزین شود.

* نشست‌های مطرودین منطقه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری نشست‌هایی در عقبه و نقب هم گفت: این‌ها نشست‌های مطرودین منطقه‌ای و مطرودین از جامعه خودشان است. اینها نشست‌هایی است که تلاش می‌کنند مشروعیتی که از مردم خود ندارند از بیگانه گدایی کنند، ولی نمی‌دانند که بیگانه تنها برای این آنها را می‌خواهد که به اهداف خود برسد.

وی بیان کرد: رژیم اشغالگر قدس سیاست جایگزینی جمهوری اسلامی ایران با موضوع قدس شریف و آرمان فلسطین را بارها و سال‌هاست که پیگیری کرده ولی موضوع اول جهان اسلام و حتی به رغم خیانت‌هایی که اتفاق می‌افتد، موضوع فلسطین است، نه این موضوع فراموش می‌شود و نه با هیچ چیز دیگری جایگزین. جمهوری اسلامی ایران نیز توانایی کامل دارد برای این‌که از منافع خودش پاسداری کند.   

* از خطوط قرمز خود عقب نمی‌نشینیم

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره مطالب مطرح شده مبنی بر عقب نشینی ایران از پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی گفت: خیر؛ تایید نمی‌شود. ایران از خطوط قرمز خود در مذاکرات هیچ وقت عقب نمی‌نشیند.

* هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان قدر این فرصت را بداند

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره تشدید حملات در افغانستان و حل نشدن مسائل مرزی و آب و ...  و این‌که تا چه زمان کشورهای همسایه حوصله به خرج می‌دهند؟ گفت: تا لحظه آخر تلاش می‌کنیم که با نگاه مثبت به مسؤولیت پذیری هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان نگاه کنیم. تلاش می‌کنیم این دولت مسؤولیت پذیری خودش را نشان دهد و نشان دهد که در حال حرکت به سمت مسیری است که تهدیدی علیه کسی نباشد و تعهدات افغانستان را رعایت و معاهدات امضا شده را اجرایی کند و این مسیری است که می‌خواهیم تا لحظه آخر با نگاه و رویکرد مثبت به آن نگاه کنیم.

وی گفت: امیدوار هستیم هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان قدر این فرصت را بداند.

*  ما و افغانستان خانه یکی هستیم/ سازمان‌های بین‌المللی غایب هستند

سخنگوی وزارت خارجه درباره ساماندهی مهاجران افغانستان نیز بیان کرد: ما و افغانستان خانه یکی هستیم. تلاش ما این است که مردم افغانستان در داخل افغانستان زندگی مناسبی را داشته باشند و این هدف را پیگیری می‌کنیم. ایران نمی‌تواند به تنهایی این بار را به دوش بکشد و میزبان چندین میلیون‌ نفر از اتباع افغانستانی باشد و سازمان‌های بین‌المللی غایب هستند. تلاش می‌کنیم افغانستان را محیط بهتری برای مردم افغانستان کنیم، البته هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان نیز باید در این زمینه مسؤولیت پذیری داشته باشند.

* هیچ کدام تایید نمی‌شود

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره بازداشت والی سابق جوزجان در ایران و همچنین بحث ورود اتباع ایران و افغانستانی به اوکراین برای مبارزه با روسیه نیز بیان کرد: هیچ کدام از اینها تایید نمی‌شود. البته باید این جزییات را از مقامات امنیتی سؤال کرد. مواضع ایران روشن است و برخی اخبار تایید نشده رسانه‌ای نمی‌تواند مبنای قضاوت باشد. نه جنگ راه حل است و نه نادیده گرفتن ریشه‌های این بحران. تلاش می‌شود از طریق گفت‌وگوهایی که در جریان است به جنگ پایان داد.

* ایران و ملت‌های مسلمان متعهد به آرمان فلسطین هستند

وی در پاسخ به سؤالی درباره نادیده گرفتن آرمان‌های مردم فلسطین و ابراز همدردی اردوغان با مقامات رژیم صهیونیستی و قراردادهای نفتی ترکیه و این رژیم نیز بیان کرد: سخنرانی من در وزرای سازمان همکاری اسلامی به نمایندگی از ایران همه مواضع ما را در این زمینه روشن می‌کند. رژیم آپارتاید صهیونیستی تنها رژیمی است که امروز پرچمدار نژادپرستی است.

خطیب‌زاده تصریح کرد: هیچ مصالحه پشت پرده‌ای نمی‌تواند این آرمان در مقابل چشمان همه را به محاق ببرد. جمهوری اسلامی ایران و ملت‌ها و دولت‌های مسلمان متعهد به آرمان فلسطین هستند و این رژیم نمی‌تواند خودش را از این آرمان جدا کند به نحوی که این آرمان پوشیده شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان عنوان کرد: تاریخ بیش از ۷۰ ساله این منطقه اثبات کرده است که اگر گاهی اشتباه محاسبات و برداشت اتفاق می‌افتد و اگر مصالحه‌ای انجام شود مجددا ملت‌های منطقه آرمان فلسطین را به همه دولت‌هایشان یادآوری می‌کنند.

* تاریخ سفر اردوغان هنوز قطعی نیست

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران نیز بیان کرد: روابط ایران و ترکیه در چارچوب عادی خود در حال پیگیری است. تاریخ آن هنوز قطعی نیست و منتظر تایید تاریخ توسط دوستان در آنکارا هستیم و به محض قطعی شدن اعلام می‌شود.

* منطقه اوراسیا تحمل این خشونت و جنگ را ندارد

وی درباره جنگ اوکراین و تاثیرپذیری ایران از این بحران نیز بیان کرد: منطقه اوراسیا منطقه همجوار است و روسیه کشور همسایه ماست و از همان اول گفتیم که منطقه اوراسیا تحمل این خشونت و جنگ را ندارد و قطعا کل منطقه اوراسیا و بخش‌هایی از غرب آسیا و آسیای مرکزی و بسیاری از نقاط جهان متاثر از این جنگ هستند و همه باید تلاش کنیم که این جنگ در اسرع وقت به راه‌حل مبتنی بر گفت‌وگو بینجامد.

* دولت نجات ملی یمن بخشی از امروز و آینده یمن است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره حضور ۶۰۰ یمنی در مذاکراتی که در عربستان در حال برگزاری است و عدم حضور نماینده‌ای از انصارالله نیز اظهار داشت: دولت نجات ملی یمن بخشی از امروز و آینده یمن است و هیچ دولتی به صورت مصنوعی و مهندسی شده‌ای نمی‌تواند بخشی از یک جامعه را حذف کند، نه از طریق جنگ و نه گفت‌وگو. توصیه ما به همه این است که واقعیات یمن را درک و تلاش کنند بیش از این خسارت‌ها برای مردم یمن و روابط خود ایجاد نکنند.

وی درباره دیپلماسی ورزشی و گفت‌وگو بین وزارت خارجه و فدراسیون فوتبال برای برگزاری بازی‌های دوستانه انجام شده است نیز بیان کرد: از قبل با دولت قطر گفت‌وگوهای داشتیم. مناطق آزاد ما و کیش و قشم تدارکاتی را دیدند که میزبان برخی از هوادارن فوتبال باشند و امکانات خود را در اختیار بازیکنان قرار دهند.  

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول