اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

حجت‌الاسلام رفیعی: اعتماد به آمریکا همانند تکیه بر خانه عنکبوت است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تفسیر آیه 41 سوره عنکبوت گفت: اعتماد به غرب و آمریکا مانند تکیه بر خانه عنکبوت است چراکه روزی شاه مخلوع ایران، صدام و قذافی و امروز عربستان سعودی بر غرب و آمریکا تکیه کردند و به بیراهه رسیدند.

حجت‌الاسلام رفیعی: اعتماد به آمریکا همانند تکیه بر خانه عنکبوت است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم،حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز در دومین نشست از سلسله نشست‌های تفسیر سوره عنکبوت که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: در آیه ۴۱ سوره عنکبوت مٍَِِثل کسانی که به غیر خدا تکیه می‌کنند و غیر خدا را به عنوان ولی و سرپرست انتخاب می‌کنند، همانند مَثل تکیه عنکبوت بر تار و بیت خویش است.

وی با تاکید بر اینکه قرآن کریم خانه عنکبوت را سست ترین خانه عنوان می کند، گفت: فرعون در برابر حضرت موسی علیه السلام بر قدرت خویش تکیه کرد و با لشکریانش غرق شد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه قارون با تکیه بر ثروت خود نابود شد، تصریح کرد: تکیه بر غیر خدا مانند تکیه بر خانه عنکبوت که این بیت آنچنان سست است که حتی با یک اشاره انگشت نابود می‌شود؛ در حالی که عنکبوت آن را با معماری خاصی می‌سازد و برای ساختن آن ۵۰۰ متر تار را دور هم می‌تند.

رفیعی ادامه داد: اعتماد و تکیه بر غرب و آمریکا مانند تکیه بر خانه عنکبوت است چراکه روزی شاه مخلوع ایران، صدام و قذافی و امروز عربستان سعودی بر غرب و آمریکا تکیه کردند و به بیراهه رسیدند.

*اهمیت مَثل در تربیت قرآنی بشریت

وی با بیان اینکه مَثل از راه‌های فهماندن مطالب علمی سنگین و مشکل به بشریت است و قرآن کریم از مثل برای تربیت بشر استفاده می‌کند، افزود: اهل بیت و ائمه معصوم(ع) و رسول خدا(س) نیز در زندگی خود از مَثل به دو صورت لفظی و عملی برای تربیت بشر استفاده می‌کردند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به مَثل‌هایی در زندگی رسول خدا(ص) گفت: رسول خدا روزی به اصحاب خود فرمودند که در بیابان هیزم پیدا کنند، از آن جایی که در بیابان هیزم زیادی وجود ندارد، صحابه گفتند ای پیامبر خدا در بیابان هیزم کم است که پیامبر فرمودند جست‌و‌جو کنید و صحابه شروع به این کار کردند که در نهایت مقداری هیزم جمع شد که پیامبر فرمودند مثَل گناهان ما مَثل همین چوب خشک است که شما با وجود اینکه اندک بود ولی در بیابان آن را پیدا کردید؛ گناهان ما نیز به همین شکل جمع می‌شود؛ رسول خدا به واسطه این مثل عملی جایگاه گناه را به مسلمانان گوش‌زد کردند.

رفیعی با بیان مثال عملی دیگری از زندگی رسول خدا برای مسلمانان اضافه کرد: رسول خدا به درختی که برگ‌های آن خشک شده بود، دست کشیدند و با یک اشاره حضرت تمام برگ‌ها ریخت که حضرت فرمودند مثال ذکر توبه و استغفار مانند همین برگ‌هایی است که چون خشک بود به یکباره از شاخه درخت ریخت.

وی افزود: زندگی اهل بیت و ائمه معصوم(ع) نیز عجین با مَثلَ بود و ائمه معصوم(ع) با مثال به مردم درس می‌دادند که نهج البلاغه مهم‌ترین کتاب برای مطالعه احادیث لفظی امیرالمومنین(ع) در رابطه با موضوعات مختلف است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مَثلی از حضرت زهرا (س) گفت: زمانی که مردم سقیفه برپا کردند و در مدت ۷۰ روز سقیفه را جایگزین غدیر کردند حضرت زهرا (س) در خطبه خود به انصار و مهاجر فرمودند مثل شما مانند کسی بود که بال‌های یک پرنده را بریدید و توقع داشتید که این پرنده با دم خود پرواز کند مَثل امیرالمومنین(ع) برای اسلام مثال بال پرنده بود که شما بال پرنده را بریدید و توقع داشتید پرنده اسلام بدون بال و صرفا با دم پرواز کند.

*مثال امام در جامعه مثال نخ تسبیح است

رفیعی با اشاره به چند مَثل از امیرالمومنین (ع) در مورد جایگاه امام فرمودند امیرالمومنین (ع) مثال امام را در جامعه مثل سنگ آسیاب و نخ تسبیح عنوان می‌کنند که اگر نباشد تمام امور و همه چیز نابود خواهد شد.

وی یادآور شد: در جامعه امروز مَثل تکیه بر غیر خدا و اعتماد به فرعون‌هایی نظیر غرب و آمریکا مانند همان تکیه بر خانه عنکبوت بوده و انسان تنها با تکیه بر خداوند است که می‌تواند به عزت و موفقیت دست یابد.

انتهای پیام/۷۸۰۲۳/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول