اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

واگذاری کامل معدن طلای «کومتار» به قرقیزستان

رئیس جمهور قرقیزستان خطاب به مردم از انعقاد یک توافق جهانی در مورد واگذاری کامل «کومتار» به این کشور خبر داد.

واگذاری کامل معدن طلای «کومتار» به قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف»  رئیس جمهور قرقیزستان در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم قرقیزستان اعلام کرد 100 درصد سهام شرکت طلای «کومتار» به قرقیزستان واگذار شد.

وی گفت: دلیل سخنرانی امروز من این است که می‌توانیم به مردم قرقیزستان و کل جامعه جهانی اعلام کنیم معدن «کومتار» به طور کامل و غیرقابل برگشت به میهن ما بازگردانده شده است.

وی افزود: به تازگی یک توافقنامه تسویه حساب با شرکت کانادایی «سنتررا گلد» امضا کرده‌ایم. بنابراین، ما توانستیم از انتقال کامل و غیرقابل برگشت «معدن کومتار» بزرگترین دارایی ملی خود به قرقیزستان اطمینان حاصل کنیم. بدون اغراق می‌توانم بگویم که امروز به عنوان نقطه عطفی در تاریخ کشورمان ثبت خواهد شد، چراکه مردم مسئولیت سرنوشت خود را به دست خود گرفتند.

جباراف با اشاره به اینکه در نتایج توافقنامه با «سنتررا گلد» همه سهام شرکت به نفع قرقیزستان بازگردانده شده است، گفت: این موفقیت را به همه ما صمیمانه تبریک می‌گویم. می‌خواهم نکات اصلی توافقات انجام شده را به شما بگویم که 100 درصد سهام شرکت طلای «کومتار» هم اکنون متعلق به جمهوری ماست.

وی در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد که دعاوی دادگاهی با شرکت کانادایی به پایان رسید، گفت: سنتررا تمام دعواهای مطرح شده در ایالات متحده، سوئد و کانادا علیه طرف قرقیزستان را خاتمه خواهد داد. البته رسیدن به این توافق آسان نبود و تصمیم گیری هر مورد حدود یک سال طول کشید تا تکمیل شود.

رئیس جمهور درباره سود معدن طلای «کومتار» گفت: از معدن طلای در هفت ماهه اول سال گذشته 323 میلیون دلار درآمد داشتیم. امسال انشاالله 500 میلیون خواهیم داشت. به گفته کارشناسان، در 10 سال آینده با استخراج 160 تا 200 تن طلا، یعنی 5 میلیارد سود از «کومتار» دریافت خواهیم کرد. این یک سود مستقیم و یک حمایت بزرگ برای بودجه است.

لازم به ذکر است که معدن طلای «کومتار» بزرگترین معدن طلای کوهستانی در آسیای مرکزی است که در منطقه ایسیک کول قرقیزستان واقع شده است. از سال 1997 استخراج طلا در این زمینه به شرکت کانادایی «سنتررا» واگذار شد. «جباراف» سال‌ها از ملی شدن معدن کومتار حمایت کرده است و اولین وعده انتخاباتی وی به عنوان رئیس جمهور، بازگشت کومتار به قرقیزستان بود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول