اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آژانس اتمی: ایران تجهیزات ساخت قطعات سانتریفیوژ را به نطنز منتقل کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران تمامی تجهیزات مربوط به ساخت قطعات سانتریفیوژ را از کارگاه کرج به نطنز منتقل کرده است.

آژانس اتمی: ایران تجهیزات ساخت قطعات سانتریفیوژ را به نطنز منتقل کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز چهارشنبه گفته ایران تمامی تجهیزات لازم برای ساخت قطعات سانتریفیوژ را از تأسیسات کرج به نطنز منتقل کرده است. 

طبق ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران این اقدام را شش هفته بعد از ساخت سایت دیگری در اصفهان برای ساخت همان قطعات انجام داده است. 

آژانس اتمی در بیانیه‌ای که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده اعلام کرد: «بازرسان آژانس تأیید می‌کنند که این دستگاه‌ها در نطنز مهر و موم هستند و بنابراین کار نمی‌کنند.»

رویترز نوشته بیانیه آژانس، خلاصه گزارش محرمانه‌ است که این نهاد بین‌المللی برای اعضای خودش ارسال کرده است.

جمهوری اسلامی ایران و آژانس اتمی آذرماه سال گذشته به توافقی دست یافتند که به نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل اجازه نصب دوربین‌هایی را در سایت تولید سانتریفیوژ در کرج می‌داد.

یک ماه‌ بعدتر ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داد تجهیزات مربوط به ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته را به مکان جدیدی در اصفهان منتقل می‌کند. آژانس برای نظارت بر این فعالیت، دوربین‌هایی را در محل مورد نظر نصب کرد.

خبرگزاری رویترز مدعی شده آژانس نه در بیانیه و نه در گزارش محرمانه خود اشاره‌ای به مکان دقیقی در نطنز که ایران تجهیزاتش را به آنجا منتقل کرده نکرده است.

دو طرف در تازه‌ترین تحول، اسفندماه گذشته به توافق جدیدی دست پیدا کردند. بر اساس آن توافق مقرر شده بود سازمان انرژی اتمی ایران حداکثر تا ۲۹ اسفند توضیحات کتبی مطرح‌شده توسط آژانس درباره موضوعات مربوط به سه مکان ادعایی را به همراه اسناد پشتیبان مربوط، به این نهاد ارائه کند. (جزئیات بیشتر).

ساعاتی قبل‌تر، «محمد اسلامی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرده بود که ایران اسناد مرتبط را به آژانس اتمی ارائه کرده است (جزئیات بیشتر).

آقای اسلامی درباره توافق دو طرف بر سر اماکن ادعایی مطرح شده اظهار داشت: «مادامی که رژیم صهیونیستی اقدام به تولید اسناد جعلی، خرابکاری، عملیات تروریستی و خرابکاری صنعتی می‌کند و این جریانی است که نه محکوم و سرکوب می‌شود و نه کسی با آن مقابله می‌کند و برعکس از آن استقبال می‌کنند، طبیعی است یک نبرد بین دو جریان است که یکی جریان حق و دیگری جریان باطل است.»

او ادامه داد: «این یک نبرد پابرجاست. ما هم در این راستا اهدافی را که داریم طی می‌کنیم و اسیر این نوع غوغاسالاری‌ها نخواهیم شد. مدارک ادعایی که مطرح شده را خودشان آمدند و دیدند. در یکی از سایت‌ها به اورانیومی اشاره شده که اصلا در ایران وجود ندارد. رژیم صهیونیستی که این اقدامات را صورت می‌دهد و حرکات تروریستی را انجام می‌دهد، هر کار ایذایی را می‌تواند انجام دهد.»

وی ادامه داد: «با توافقی که صورت گرفت، مراحلی برای حل و فصل چهار مکان اعلام شد که اعلام کردند ابهامشان درباره یک مکان رفع شده و سه مکان را طبق زمانبندی باید تا پایان خرداد پایان دهند و موضوع آن بسته شود. چون ادعایی است و باید بسته شود و خودشان می‌دانند حقیقت آن چیزی نیست که رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند.»

اسلامی خاطرنشان کرد: «اسنادی که ۲۹ اسفند باید می‌فرستادیم، در اختیار آژانس قرار گرفته است و احتمالا  نمایندگان آژانس برای مرور پاسخ‌ها باید به ایران بیایند و بعد گزارش نهایی را تهیه کنند و امیدوارم بدون نفوذپذیری از دشمنان ما کار خود را در چارچوب کارشناسی و منطقی رسیدگی کرده و جمع بندی نهایی و گزارش آن را ارسال کنند.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول