اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

در کنفرانس خبری دموکرات‌های مخالف برجام چه گذشت؟

یک گروه از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در مخالفت با مذاکرات دولت جو بایدن برای احیای برجام، کنفرانس خبری ترتیب دادند.

در کنفرانس خبری دموکرات‌های مخالف برجام چه گذشت؟

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، در شرایطی که نعلل و نقض عهد دولت آمریکا برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های ایران ادامه دارد، تعدادی از قانونگذاران هم حزبی جو بایدن در کنگره با مواضع دولت او در مذاکرات وین مخالفت کردند.

 صفحه اینترنتی «جاش گاتهایمر» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از حوزه انتخابیه ایالت نیوجرسی، گزارشی درباره کنفرانس مطبوعاتی او و تعدادی از همفکرانش با موضوع مذاکرات دولت جو بایدن درباره توافق هسته‌ای ایران منتشر کرد.

روز گذشته در خبرها آمده بود که گروهی اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا قرار است صبح روز چهارشنبه (به وقت واشنگتن) یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار و در آن نگرانی‌های خود را درباره توافق هسته‌ای احتمالی با ایران، مطرح کنند.

در گزارش منتشر شده در صفحه اینترنتی «جاش گاتهایمر» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا ادعای بی اساس مقام‌های این کشور و صهیونیست‌ها علیه ایران و به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تکرار شده است.

در گزارش آمده است: «۱۸ عضو دموکرات کنگره با هم متحد شدند تا نگرانی‌های مهم خود را در مورد توافق آینده ایران مطرح کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که ایالات متحده به آخرین مرحله از مذاکرات وین با ایران  که اصلی‌ترین حامی تروریسم در جهان است، رسیده است».

طبق این گزارش، اسامی این هجده دموکرات به شرح ذیل است:

جاش گاتهایمر از ایالت نیوجرسی، «الین لوریا» از ایالت ویرجینیا، «دونالد نورکراس» از ایالت نیوجرسی، «خوان کارلوس» از ایالت کالیفرنیا، «دین فیلیپس» از ایالت مینه‌سوتا، «برندن بویل» از ایالت پنسیلوانیا،  «شونتل براون» از ایالت اوهایو، «جیم کاستا» از ایالت کالیفرنیا، «وال دمینگس» از ایالت فلوریدا، «لوئیز فرانکل» از ایالت فلوریدا، «جرد گلدن» از ایالت مین، «وینسنت گونزالز» از ایالت تگزاس، «سوزان لی» از ایالت نوادا، «کتی مانینگ» ایالت کارولینای شمالی، «گریس منگ» ایالت نیویورک، «درن سوتو» از ایالت فلوریدا، «هیلی استیونس» از ایالت میشیگان، «توماس سوزی» از ایالت نیویورک.


کنفرانس خبری دموکرات‌های مخالف برجام

 

گاتهایمر در این کنفرانس مطبوعاتی به اتهام زنی علیه ایران روی آورد و ادعای بی اساس آمریکا و متحدانش علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تکرار کرد.

دموکرات‌های کنگره: سپاه پاسداران بازوی ایران است

او ادعا کرد: «در شرایطی که مذاکرات وین در حال پایان یافتن است، ما نمی‌توانیم نامگذاری (سازمان‌ها) در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی را که یکی از قدرتمندترین ابزارهای دیپلماتیک ما برای استفاده به منظور بیرون راندن قاتلان خونسرد از اقدامات تروریستی‌شان است، به عنوان یک ابزار ارزان قیمت چانه‌زنی در نظر بگیریم. اگر ایران، اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان، چیزی را ثابت کرده باشد آن این است که نمی‌توان به آنها اعتماد کرد».

این قانونگذار کنگره آمریکا مدعی شد: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بازوی تروریستی شبه‌نظامی ایران است که مستقیم یا از طریق نیروهای نیابتی خود از جمله حزب‌الله، حماس و جنبش جهاد اسلامی فلسطین صدها آمریکایی را کشته و به پایگاه‌های ما و متحدان ما در منطقه حمله کرده است. ایران با کاهش میلیاردها دلاری تحریم‌ها، خطری بزرگ برای آمریکایی‌ها در داخل و خارج و برای متحدان ما خواهد بود».

قانونگذاران دموکرات: روسیه نباید قاضی تعهدات برجامی ایران باشد

گاتهایمر گفت: «علاوه بر این، گزارش شده که بر اساس این توافق پیشنهادی (در مذاکرات وین)، روسیه به طور عملی به عنوان قاضی پایبندی به ایران خواهد بود و در موقعیتی قرار خواهد گرفت که بدون هیچ گونه ساز و کار نظارتی از سوی ایالات متحده یا شرکای اروپایی ما، اورانیوم غنی شده را به ایران بازگرداند».

وی سپس مدعی شد: «آیا ما به طور جدی به جنایتکار جنگی ولادیمیر پوتین اجازه می‌دهیم که ضامن توافق باشد؟ ما باید به تهدید تجهیز ایران به سلاح اتمی بپردازیم، در مقابل تروریست‌ها محکم بایستیم و از ارزش‌های آمریکا و متحدانمان محافظت کنیم».

الین لوریا نماینده دموکرات ایالت ویرجینیا در این نشست خبری ادعا کرد: «برجام قدیمی کارساز نبود و هر توافق جدیدی که ایران را از دستیابی به سلاح اتمی باز ندارد، غیرقابل قبول است. من نگرانی جدی در مورد گزارش‌هایی دارم مبنی بر اینکه مذاکره‌کنندگان در وین درباره لغو تحریم‌هایی که نه تنها برای رسیدگی به فعالیت‌های غیرقانونی اتمی ایران طراحی شده‌اند، بحث می‌کنند، بلکه حتی در حال صحبت برای لغو تحریم‌ها در حوزه حمایت دولتی آن از تروریسم هستند».

نگرانی تعدادی از دموکرات‌ها درباره «بندهای غروب برجام»

این عضو دموکرات کنگره همچنین مدعی شد: «ایران به طور خطرناکی به دستیابی به قابلیت تسلیحات اتمی نزدیک است و ما نمی‌توانیم با ارائه منابع اضافی برای پیشبرد برنامه خشونت‌آمیز و خطرناک ایران، ایران را بیشتر جسور کنیم».

«دونالد نورکراس» نماینده ایالت نیوجرسی در مجلس نمایندگان آمریکا هم در بخشی از این کنفرانس خبری ادعاها درباره «بندهای غروب» توافق هسته‌ای برجام را تکرار کرد. به ادعای او، «بندهای غروب فقط توانایی رژیم برای غنی‌سازی اورانیوم یا توسعه زرادخانه اتمی را به تاخیر می‌اندازد و این غیرقابل قبول است. هرگز نباید اجازه داد که ایران به یک تهدید اتمی برای جهان تبدیل شود. نه امروز، نه ده یا پانزده سال دیگر، هیچ وقت».

«خوان کارلوس» عضو کنگره آمریکا از ایالت کالیفرنیا هم ادعا کرد: «برجام یک توافق بد با نقص‌های مرگبار است. ما یک چیز را به طور قطع می‌دانیم و آن اینکه ایران در تلاش است تا سلاح اتمی تولید کند. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این اتفاق بیفتد. کنگره باید در ایجاد توافقی که سلاح‌های اتمی را از ایران دور نگه دارد، مشارکت داشته باشد».

«دین فیلیپس» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت مینه‌سوتا مدعی شد: «من می خواهم چیزی را کاملا روشن کنم. من مخالف توافق نیستم. من مخالف توافقی هستم که به طور قطعی و مثبت از تولید یا دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری نمی‌کند. باور دارم که این حرف من بیانگر نظر طرف اکثریت قاطع کنگره ایالات متحده است».

«سوزان لی» قانونگذار کنگره آمریکا از ایالت نوادا ضمن تکرار ادعاهای بی اساس درباره «حمایت ایران از تروریسم»، درباره برنامه موشکی ایران هم اظهارنظر کرد و خواستار مهار این برنامه و تقویت امنیت رژیم صهیونیستی شد.

درخواست هم‌حزبی‌های بایدن برای مقابله با برنامه موشکی ایران

او ادعا کرد: «در حالی که برجام دوباره در حال مذاکره است، من به همکارانم پیوستم تا از یک توافق قوی‌تر در خصوص محدودیت‌ها و مفاد اتمی قابل اعتماد حمایت کنیم که مانع از تامین مالی تروریسم بین‌المللی و پیشبرد برنامه موشکی ایران می‌شود. در حالی که تلاش‌های مذاکره‌کنندگان ادامه دارد آنها باید امنیت اسرائیل و سایر متحدان آسیب پذیر را در اولویت اول ذهنشان قرار دهند. این بدان معناست که ما باید اطمینان حاصل کنیم که ایران هرگز به سلاح اتمی دست پیدا نمی‌کند و باید برای مهار سایر فعالیت‌های ثبات‌زدایش در منطقه تلاش کنیم».

«گریس منگ» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت نیویورک هم یکی دیگر از حاضران در نشست خبری بود. او گفت: «در سال ۲۰۱۵، من با توافق هسته‌ای با ایران مخالفت کردم برای اینکه به شدت معتقد بودم که جهان می‌توانست و باید توافقی بهتر از آنچه در برجام ذکر شده بود، می‌داشت».

به ادعای او، «من یک بار دیگر درباره بخش زیادی از اطلاعات عمومی که در مورد این توافق جدید منتشر شده است، نگرانی دارم. هرگونه توافق جدید با ایران باید بر اساس وضعیتی باشد که امروز در میدان وجود دارد، نه توافق بر اساس شرایط هفت سال پیش. این به معنای توافقی است که جامع باشد و به طیف کامل تهدیداتی که ایران برای منطقه از جمله برنامه اتمی، برنامه موشک‌های بالستیک و تامین مالی تروریسم تهدید می‌کند، بپردازد».

عضو کنگره: سپاه نباید از فهرست تروریسم خارج شود آنها به ما حمله موشکی کردند

«جرد گلدن» عضو دموکرات مجلس نمایندگان از ایالت مین در صحبت‌های خود به انتقام موشکی ایران از آمریکا در پاسخ به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی اشاره کرد و خواستار تداوم فشار بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.

این قانونگذار هم حزبی رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا گفت: «من نگران مذاکرات دولت بایدن با ایران در مورد برجام هستم. اولاً نباید فراموش کرد که در ژانویه ۲۰۲۰، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شلیک ۱۲ موشک بالستیک به پایگاه‌های عراق به آمریکا حمله کرد و نظامیان آمریکایی را مجروح کرد که دچار آسیب‌های مغزی شدند».

جرد گلدن افزود: «ما نباید تحریم های سپاه را کاهش دهیم و نباید آنها را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی خارج کنیم. علاوه بر این، دولت بایدن باید به عنوان پیش شرط گفتگوهای بیشتر، از ایران بخواهد که مستقیماً با مقامات آمریکایی ملاقات کند». 

ماه گذشته هم یک گروه دو حزبی متشکل از ۲۱ عضو کنگره آمریکا تحت هدایت «جاش گاتهایمر» و «الین لوریا» به همراه «تام رید»، از دولت بایدن خواستتند تا به نگرانی‌های مربوط به توافق در شرف وقوع با ایران رسیدگی کند. آنها گفته بودند با توجه به گزارش‌هایی که نشان می‌دهد مذاکرات وین در حال نزدیک شدن به پایان است، چند موضوع «نگران‌کننده» وجود دارد از جمله حذف احتمالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از «فهرست تروریستی» آمریکا.

یک ماه پیش از آن هم حدود ۲۰۰ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در نامه‌ای به بایدن هشدار دادند که هرگونه توافق بدون تأیید کنگره با ایران به سرنوشت توافق ۲۰۱۵ دچار خواهد شد. به گفته این قانونگذاران جمهوری‌خواه، «ما هر توافقی که در وین برای تصویب به سنای آمریکا به عنوان یک معاهده ارائه نشود - از جمله هر توافق محرمانه‌ای که مستقیماً یا در حاشیه مذاکرات رسمی با ایران انجام شود را غیرالزام‌آور تلقی می‌کنیم».

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول