اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نامه فعالان دانشجویی به ستاری؛ مراقب باشید اقتصاد دانش‌بنیان به سرنوشت جنبش نرم‌افزاری دچار نشود

بسیج دانشجویی استان اصفهان، در نامه‌ای خطاب به معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور آورده است: محتمل است که با استفاده از شیوه‌های مدیریتی نادرست، موضوع اقتصاد دانش‌بنیان نیز توسط مسؤولان به سرنوشت جهاد علمی و جنبش نرم‌افزاری با نتایج نامناسبی مثل توسعه کمی آموزش عالی و نابودی استعدادهای کشور منتهی شود.

نامه فعالان دانشجویی به ستاری؛ مراقب باشید اقتصاد دانش‌بنیان  به سرنوشت جنبش نرم‌افزاری دچار نشود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بسیج دانشجویی استان اصفهان، در نامه‌ای خطاب به سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های پژوهشکده‌ها و نخبگان بسیج دانشجویی برای تحقق شعار سال، از وی برای بازدید حضوری از این مراکز در استان اصفهان دعوت کرد.

در ابتدای این نامه آمده است: تکیه بر اقتصاد دانش بنیان، راهکار قطعی خروج کشور از مشکلات اقتصادی است؛ لزوم رسیدن به این مهم، رویارویی جوانان و نخبگان دانش‌آموخته در زمینه‌های مختلف با مشکلات و سعی در حل آن‌هاست، به عبارتی دیگر امروز راهکار برون‌رفت از مشکلات اقتصادی توجه ساختارمند به جوانان متعهد متخصص است؛ در کنار هم قرار گرفتن این جوانان و تشکیل گروه‌های مسأله‌محور و دغدغه‌مند نیز حلقه تکمیلی رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان می‌باشد.

در ادامه این نامه آورده شده است: در کنار دغدغه‌ها برای تعالی ایران اسلامی، نکته مهم دیگر تفکر «ما می‌توانیم» در این جوانان است که در مواقع حساس می‌­تواند بسیار راهگشا عمل کند؛ در حال حاضر در زمینه‌های مختلف، این ظرفیت‌ها در پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی استان اصفهان  احصاء و جمع‌آوری شده و حمایت هدفمند و اعتماد به توانایی این گروه‌ها می‌­تواند باری از مشکلات اقتصادی این کشور بر دارد.

در بخش دیگری از این نامه مطرح شده است: اگرچنانچه علم در بخش‌های مختلف جدی گرفته شود، آن هنگام شرکت‌های دانش‌بنیان که بر مبنای علم کار، تولید و ثروت‌آفرینی می­‌کنند، خواهند توانست به تدریج اقتصاد کشور را به شکوفائی واقعی برسانند.

در ادامه این نامه با اشاره به برخی از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها، آمده است: هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال، کارآفرینی، نظام سلامت هوشمند وتجهیزات پزشکی، احصاء و توانمندسازی نخبگان، کشاورزی بهینه و سودمند، بهینه‌سازی تجهیزات صنعتی، نقش‌آفرینی در سیاست‌گذاری‌های کلان، نقش‌آفرینی کارآمد در حوزه اجرا، سازماندهی نخبگان در شرکت‌های دانش‌بنیان؛ توانمندی‌های مختلف و اقدامات بسیاری در زمینه‌های ذکر شده، انجام پذیرفته که با حمایت‌های جنابعالی می‌تونیم شاهد پیشرفت‌های فزاینده در این روندها باشیم.

همچنین در این نامه به تأکید مقام معظم رهبری بر تولید اشاره و خاطرنشان شده است: رهبر انقلاب از سال‌های قبل همیشه بر روی حمایت از تولید ملی، رفع موانع تولید و ... تأکید داشته اند و اگر مسؤولان دردوره‌های مختلف در اجرای فرامین ایشان همت به خرج داده و به فکر کشف استعدادها و ظرفیت‌های درونی کشور بودند، اکنون وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم به این حال و روز نمی‌افتاد.

در قسمتی دیگر از این نامه به تأکید رهبری بر علم شعار سال اشاره و به یکی از نگرانی‌های موجود در این راه مطرح شده است: محتمل است که با استفاده از شیوه‌های مدیریتی نادرست، موضوع اقتصاد دانش‌بنیان نیز توسط مسؤولان به سرنوشت جهاد علمی و جنبش نرم‌افزاری با نتایج نامناسبی مثل توسعه کمی آموزش عالی و نابودی استعدادهای کشور منتهی شود.

در ادامه این نامه پیشنهاد شده است: در نظر گرفتن یک شاخص کمی سنجش‌پذیر برای ارزیابی سیاست‌های کلان ضروری است، اما شاخص تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، شاخص بسیار نامناسبی می‌باشد؛ این شاخص دست مدیران را برای افزایش تعداد با تعدیل شروط دانش‌بنیان شدن و ایجاد انواع سیستم‌های دانش‌بنیان ساختگی باز می‌­گذارد تا بعد از مدتی به یک بیلان کاری تبدیل شود.

در این نامه با بیان اینکه توسعه فناوری و نوآوری باید نسبت مشخصی با استراتژی توسعه صنعتی کشور داشته باشد و نیازها را مرتفع کند، آورده شده است: اکنون یکی از گلوگاه‌های توسعه در صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی، فولاد و ... که عمده طرح‌های کشور در این صنایع متمرکز است، تأمین دانش فنی برای اجرای طرح‌های جدید می‌باشد، بنابراین ضروری است هلدینگ‌های بزرگ تخصصی به ایجاد واحدهای تأمین دانش فنی بیاندیشند و از طرفی با سرمایه‌گذاری در طرح‌های نوآورانه خارج از تحقیق و توسعه داخلی، به نوآوری در زنجیره ارزش کمک کنند.

در بخش دیگری از این نامه ذکر شده است: به جای توسعه کمی پارک علم و فناوری، کارخانه نوآوری، صندوق وی سی، شتابدهنده و ... توسط معاونت علمی و فناوری که به جای خودش برای توسعه نوآوری در بخش اقتصاد دیجیتال مفید است، باید نقش وزارت صمت را در سیاستگذاری صحیح در جهت توسعه نوآوری در خدمت توسعه صنعتی تقویت کرد و این عرصه را حائض اهمیت بسیار دانست.

همچنین در این نامه بیان شده است: در یک دهه گذشته انواع صندوق‌های دانش‌بنیان شکل گرفته است؛ اکنون به جرأت می‌توان گفت بودجه و سرمایه وجود دارد، اما طرح مسائل و چالش‌های صنعت که به بازارسازی منتهی می‌شود وجود ندارد که البته در زمینه‌هایی وجود دارد، ولیکن بیشتر به ظرفیت‌های خارج از کشور تکیه می‌شود.

در این نامه با اشاره به دستور کار اصلی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مبنی بر ایجاد بازار توسط صنایع بزرگ برای افزایش بهره‌­وری و توسعه زنجیره ارزش تأکید شده است: توصیه‌های رهبر معظم انقلاب موجب ایجاد ادبیاتی جدید در  نوع حمایت‌ها خواهد شد؛ باید سمت و سوی این حمایت‌ها  به جای شرکت‌ها از سر زنجیره و جناح بازار منوط به توسعه زنجیره تأمین در داخل کشور صورت گیرد و در این صورت است که مسأله ایجاد و توسعه بازار برای برای شرکت‌ها حل خواهد شد.

در این نامه با یادآوری این نکته که اساسا چرخه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و هایتک اشتغال‌آفرین نیست و هزینه‌بر می باشد، هشدار داده شده است: مبادا توسعه اشتغال در حوزه کشاورزی و صنایع کاربر را که نیاز به اصلاح بازار و قیمت‌گذاری دستوری دارد به توسعه فناوری و نوآوری گره بزنیم؛ توسعه فناوری و نوآوری در بسیاری حوزه‌های کلیدی نیاز به انتقال فناوری و سپس بومی‌سازی آن دارد؛ بنابراین خواهشمند است برنامه‌ریزی لازم برای انتقال فناوری به جای واردات کالاهای مصرفی و اتلاف منابع ارزی که نابودکننده صنایع داخلی است اندیشیده شود.

انتهای پیام/۶۳۱۲۸/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول