اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  سلامت و تغذیه

آشپزخانه ای مجهز در برابر آلودگی هوا/ چه بپزیم و نپزیم ها در روز های آلوده ؟!

شاید برایتان جالب باشد بدانید که چطورمی‌توانید در برابر آلودگی هوا آشپزخانه‌ای مجهزداشته باشید و با مصرف برخی مواد غذایی بدنتان را در برابر اثرات مخرب هوای آلوده ایمن کنید. البته حواستان باشد مواد غذایی نیز هستند که می‌توانند اثرات آلاینده ها را در بدن ما بیشتر کنند . پس دانستن اینکه در این روزها چه بخوریم و چه نخوریم بسیار مهم می‌شود.

آشپزخانه ای مجهز در برابر آلودگی هوا/ چه بپزیم و نپزیم ها در روز های آلوده ؟!

گروه زندگی: شاید برایتان جالب باشد که بدانید می‌توانید آشپزخانه مجهزی در برابر آلودگی هوا داشته باشید و با مصرف برخی از مواد غذایی بدن تان را در برابر اثرات مخرب هوای آلوده ایمن کنید و به جنگ آلاینده هایی بروید که از طریق تنفس  وارد بدنتان خواهد شد. البته در این میان مواد غذایی  نیز  هستند که می‌توانند اثرات آلاینده ها را در بدن ما بیشتر کنند و باعث بروز و یا تشدید برخی   بیماری ها شوند. پس دانستن اینکه در این روزها چه بایدبخوریم و چه نبایدبخوریم بسیار مهم است. «دکتر محمدرضا محبوب فر» عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران معتقد است تغذیه مناسب در زمان آلودگی هوا بسیار حائز اهمیت است. او می‌گوید: «هوای آلوده حاوی ترکیبات اکسید‌کننده و سمی است. زمانی که این ترکیبات وارد بدن انسان می‌شود، واکنش های التهابی ایجاد می‌کنند و می‌توانند سلامت ما را به خطر بیاندازند.» در ادامه برخی از توصیه های ایشان در رابطه با مواد غذایی مناسب برای روزهای آلوده خواهید خواند.

 
آشپزخانه ‌تان را با ویتامین ها ایمن کنید

ویتامین های E وC  به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارند از بروز التهاب در بدن جلوگیری می‌کنند و حتی منجر به غیر فعال شدن رادیکال های آزادی می‌شوند که از طریق هوای آلوده می توانند در بدن تشکیل شوند. توصیه می‌شود در روزهای آلوده از منابع غذایی استفاده شود که حاوی ویتامین E هستند. وجود گردو، بادام، جوانه گندم، جگر و سبزیجاتی که برگ سبز دارند در سفره افطار یا سحر  می‌توانند اثرات آلاینده ها را تا حد قابل توجهی کاهش دهند چرا که منابع غنی ای از ویتامین E و C به شمار می‌روند.

 

لبنیات مصرف کنید 

مصرف لبنیات و شیر در روزهای آلوده بسیار توصیه می‌شود و تاثیر زیادی بر ایمنی بدن در برابر آلاینده ها دارد. البته باید توجه داشته باشید که حتما از شیر و لبنیات کم‌چرب استفاده کنید چرا که مصرف  لبنیات پرچرب مشکل تشدید بیماری های ریوی را برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت!

چه بپزیم و نپزیم ها در روز های آلوده؟!

بهتر است غذاهایی طبخ و مصرف شود که مواد اولیه آن‌ها سبزیجات است. صیفی جاتی مانند سیب زمینی، هویج، شلغم، چغندر و  محصولات کشاورزی ای که به صورت غده ای هستند باید در وعده های غذایی روزانه استفاده شود. توصیه می‌شود این مواد پخته و بخارپز شوند تا علاوه بر هضم آسان تر، خاصیت شان را نیز از دست ندهند. برای روزهای آلوده بهتر است غذاهایی طبخ شود که حاوی غلات سبوس دار، انواع حبوبات، کدو، گوجه و فلفل باشند.

 

سرخ‌کردنی ممنوع!

بهتر است در روزهای آلوده از غذاهای سرخ شده استفاده نشود و مواد غذایی به صورت آب‌پز، سوپ و آب‌گوشت طبخ و مصرف شود. مواد غذایی سرخ شده اثرات رادیکال های آزادی که از طریق آلودگی هوا وارد ریه ها می‌شوند را افزایش می‌دهند. 

سیر و پیاز دشمن رادیکال های آزاد

سیر و پیاز از جمله آنتی‌اکسیدان های قوی ای به شمار می‌روند که نقش مهمی را در کاهش مخاطرات رادیکال های آزادی دارند که از هوا وارد بدن می‌شود. توصیه می‌شود در طبخ غذا از سیر و پیاز فراوان استفاده شود.

 

کلم بروکلی را به سفره غذایی تان اضافه کنید

تنفس در هوای آلوده باعث می‌شود در قسمت دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی یعنی از گلو به سمت ریه ها و شش ها گرفتگی و سنگینی احساس شود. استفاده از برخی مواد غذایی باعث سهولت در تنفس می‌شود و فرد پس از تنفس در هوای آلوده احساس تنگی نفس و گرفتگی گلو ندارد. کلم بروکلی یکی از این مواد غذایی است که مصرف آن در تمام وعده های غذایی توصیه می‌شود.

 

با ماهی به جنگ آلودگی بروید!

ماهی غنی از اسید های چرب امگا 3 است و در کنار سایر آبزیان مانند میگو می‌تواند بار ترکیبات رادیکال های آزاد را در بدن کاهش بدهد. حتی توصیه می‌شود مبتلایان به آسم، تنگی نفس و مشکلات قلبی در روزهای آلوده از ماهی بخارپز استفاده کنند. 

 

از خواص میوه ها غافل نشوید!

 سیب به تنهایی این خاصیت را دارد که سرب وارد شده به بدن را جذب کند و مانع رسیدن آسیب به سلول های بدن ‌شود.  پرتقال، لیمو، گریب فروت، انبه، کیوی و... از جمله میوه هایی هستند که برای روزهای آلوده توصیه می‌شوند.

 

نوشیدنی هایی برای روزهای آلوده!

شیر،  انواع دمنوش، آب انار، آب‌گوجه، چای سبز، آب هویج و آب سیب به عنوان نوشیدنی برای حفظ ایمنی در روزهای آلوده بسیار موثر است.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول