اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

فعالیت سه سامانه برای تصدیق اصالت اسناد از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پی انتشار اخباری مبنی بر احراز هویت نشدن مراجعان به سازمان ثبت با کد ارسالی به شماره تلفن یا سامانه ثنا گفت: تصدیق اصالت اسناد از بهمن ماه سال گذشته رونمایی شده است که هم اکنون به منظور تصدیق اصالت اسناد از سه سامانه استفاده می‌کنیم.

فعالیت سه سامانه برای تصدیق اصالت اسناد از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه حسن بابایی درباره راه اندازی سامانه تصدیق الکترونیکی تاکید کرد: در اجرای ماده ۳۲ آئین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۴۰۰، یکی از تکالیف تعریف شده بحث تصدیق اصالت اسناد از طریق فرآیند‌های الکترونیکی است.
وی گفت: الحمدالله با تلاش یکساله معاونت فناوری این سازمان موفق شدیم این سامانه‌ها را راه اندازی کنیم که ۱۲ بهمن ماه سال گذشته با حضور غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از این سامانه رونمایی شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: ما برای اطمینان کار و به منظور تصدیق اصالت اسناد از سه سامانه استفاده می‌کنیم که از جمله آن سامانه «ثنا» یا همان ثبت نام الکترونیکی، سامانه «شاهکار» و سامانه «ثبت من» است.

وی ادامه داد: نخستین اقدامی که انجام می‌شود در سامانه شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی (شاهکار) است که وقتی شخصی به دفترخانه مراجعه و اقدامات اولیه را انجام می‌دهد، به محض اینکه سردفتر شروع به تنظیم سند می‌کند با احراز هویت آن شخص در دفترخانه از طریق سیم کارتی که به نام شخص است پیامکی برای آن ارسال می‌شود که سردفتر ما احراز هویت را انجام می‌دهد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: دو اقدام دیگر نیز در این خصوص انجام می‌شود که یکی بحث سامانه ثناست که در واقع سامانه الکترونیکی ما است و همان سامانه‌ای است که دستگاه قضایی از آن (برای احراز هویت) استفاده می‌کند و به محض این که سند تنظیم می‌شود جهت اطلاع به ثنای افراد پیامکی مبنی بر نوع تنظیم سند و محل تنظیم سند ارسال می‌شود.
 
وی افزود: اما سامانه سوم ما سامانه ثبت من به آدرس www.my.ssaa.ir است که اشخاص با ثبت نام در این سامانه و ارائه کد ملی تمام اسنادی که به نام این اشخاص ثبت شده ملاحظه می‌کند اعم از وکالت نامه‌ها و تمام اسنادی که به نام افراد در دفترخانه‌های مختلف ثبت و تنظیم شده، در این سامانه قابل رویت است.

بابایی گفت: این اقداماتی که در سامانه برای (تصدیق اصالت اسناد) انجام شده از بهمن ماه سال گذشته در دفترخانه انجام می‌شود و اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: گاهی پیش می‌آید که کلاهبرداران با استفاده از ابزار‌های پیشرفته و الکترونیکی و با دسترسی به ثنای اشخاص و یا با جعل ثنای اشخاص اقدامات کلاهبردانه‌ای را انجام می‌دهند که با اقداماتی که در سازمان ثبت اسناد انجام داده، و درصد خطا‌ها را به شدت کاهش داده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: اگر در دستگاه قضایی بررسی شود در این فاصله زمانی که سامانه‌های ما راه اندازی شده است به شدت دعاوی و پرونده‌های مربوط به حوزه کلاهبرداری و جعل کاهش پیدا کرده است.
 
وی گفت: عمده اشخاصی که به نام صاحبان اسناد، اقدام به این نوع تنظیم اسناد می‌کنند، قطعا از کلاهبرداران و جاعلان حرفه‌ای هستند و با این سه سامانه‌ای که ما تعریف کردیم قطعا این ارتباط و این اقدامات کمتر شده است.

بابایی افزود: خواهشی که از هموطنان داریم این است که حتما به سامانه "ثبت من" مراجعه و ثبت نام کنند و حداقل ماهی یک بار سامانه خودشان را چک کنند که این ثبت نام با کد ملی انجام می‌شود، همین که مشخصات افراد ثبت شد پیامکی به افراد ارسال می‌شود که با ارائه شماره موبایل و تلفن همراه افراد در سامانه تمام نقل و انتقالات در دفترخانه‌های مختلف نمایش داده می‌شود.

وی گفت: ثبت نام در سامانه ثبت من هزینه‌ای ندارد و افراد با مراجعه به سیستم و یا از طریق تلفن همراه به راحتی با ارائه کد ملی خودشان و دریافت کد امنیتی به این سامانه وارد می‌شوند و تمام نقل و انتقالات را ملاحظه می‌کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول