اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

روزنامه یمنی: آمریکا به دنبال صلح پوشالی و تعمیق جنگ در یمن است

روزنامه المسیره به ابعاد نشست ریاض و نقش آمریکا در آن پرداخت و تأکید کرد، واشنگتن صحنه‌گردان جنگ یمن است و هیچ گاه به دنبال صلح در این کشور نخواهد بود.

روزنامه یمنی: آمریکا به دنبال صلح پوشالی و تعمیق جنگ در یمن است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، فصل‌های نمایش صلح در یمن، در پایتخت عربستان سعودی، با برکناری عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری و معاونش «علی محسن الاحمر» کامل شد تا پس از آن، «رشاد العلیمی» مزدور و مرد شماره یک آمریکا زمام امور را در دست گیرد و نهاد موسوم به شورای ریاستی تشکیل شود؛ نهادی که العلیمی و هفت نفر دیگر که همگی به دشمنی با دولت یمن، شهره هستند، هدایت آن را بر عهده دارند.

روزنامه «المسیره» یمن با این مقدمه به ابعاد نشست ریاض و نقش آمریکا در آن پرداخت و نوشت، آنچه رخ داد، توسط آمریکا و از طریق «لیندرکینگ» فرستاده این کشور به یمن صورت گرفت. محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و همه مزدوران یمنی حاضر در ریاض هم صرفا مجریان اوامر بودند و قادر به اعتراض یا رد دیکته‌های آمریکا نبودند.

به گزارش المسیره، از ابتدای تجاوز آمریکایی-سعودی به یمن، آمریکا با قدرت در صحنه حضور داشته است؛ زیرا آغاز این تجاوز از واشنگتن و با زبان عادل الجبیر، سفیر وقت عربستان اعلام شد. در طول هفت سال گذشته نیز آمریکا از پشت پرده، صحنه‌گردان تجاوز به یمن بوده است وعربستان و امارات را به سوی عملیاتهای نظامی سوق می دهد و به آنها دیکته می کند که به تجاوز خود ادامه دهند.

بنا بر این گزارش، آمریکا رسماً در محاصره مردم یمن شرکت دارد و درخواستهای این کشور برای صلح و پایان بخشیدن به جنگ یمن صادقانه نیست؛. زیرا واقعیت، خلاف آن را ثابت می کند. علیرغم تعین چهار نماینده سازمان ملل در یمن که با هدف حل بحران و پایان دادن به جنگ است، ولی تلاشهای آنان با عناد آمریکا، عربستان و انگلیس راه به جایی نبرد و موفق نشدند، هیچ راهکاری برای بحران یمن پیدا کنند.

المسیره در ادامه نوشت، با وجود اینکه اعلام آتش‌بس، خیال بسیاری از یمنی ها را آسوده کرد و باعث شد که به امکان صلح امیدوار شوند، ولی دل بسیاری از آزادگان از نقشه‌های آمریکا و عربستان، همچنان نگران است. برخی نشانه‌ها نیز از عدم جدیت در برقراری صلح و پایبندی به آتش‌بس حکایت دارد، از جمله عدم بازگشایی فرودگاه صنعاء و جلوگیری از ورود سوخت به بندرگاه الحدیده.

در همین ارتباط، «حسین مطهر» رئیس مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی دانشگاه صنعاء تأکید کرد، آمریکا برای محدود کردن نقش و اختیارات فرستاده سازمان ملل تلاش می‌کند. حتی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم در این زمینه گفت: فرستاده [سازمان ملل]، مسئول جنگ یا صلح نیست، بلکه نقش او محدود به چیزی است که ما می‌خواهیم و اینکه آن گونه که ما می‌خواهیم با طرفهای جنگ، بازی کند».

فرستاده آمریکا در پی تعمیق جنگ یمن است

مطهر به روزنامه المسیره گفت که لیندرکینگ، بنا بر منافع آمریکا و دستیابی به نتایج ناموفق در روند صلح که بر اساس ماموریت محول شده به اوست، در پی تعمیق جنگ یمن است. البته این کار را با شعار دروغین صلح انجام می‌دهد. البته آمریکا نیز از تجاوز زمینی، دریایی و هوایی به یمن هم حمایت می‌کند.

این استاد یمنی تصریح کرد، اقدامات فرستاده سازمان ملل متحد نشانگر آن است که آمریکا هیچ تمایلی ندارد که کشورهای متجاوز را به توقف جنگ و ویرانی هدفمند یمن وادار کند. لذا اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، فرستاده جدید نیز نخواهد توانست در مأموریت خود موفق شود.

وی همچنین تصریح کرد، نقش فرستادگان سازمان ملل در یمن، تقسیم جنگ و تجاوز به مسائل انسانی، اقتصادی، سیاسی و نظامی و در نتیجه عدم حل و فصل شفاف بحران بود. همین مسئله باعث شد که بحران عمقیتر شود.

«محمد الساده» معاون اداره سازمان ها و کنفرانسهای بین المللی وزارت امور خارجه در دولت نجات ملی یمن  در صنعا، هم گفت که دیدگاه سازمان ملل درباره بحران یمن، کارساز نیست؛ زیرا با دیدگاه و منافع آمریکا و انگلیس در ارتباط است.

«عرفات الرمیمه» تحلیلگر مسائل سیاسی یمن هم تأکید کرد، هانس گروندبرگ» فرستاده سازمان ملل تا کنون برای مأموریت اصلی خود که برقراری صلح در یمن است، کاری انجام نداده، بلکه مانند سایر فرستاده‌های پیشین، از دیدگاه آمریکا به این مسئله نگاه کرده است.

الرمیمه تصریح کرد، گروندبرگ هم مانند آمریکا، تسلیم شدن یمن در برابر ائتلاف متجاوز سعودی-امریکایی را صلح می‌داند. این فرستاده، فقط دیدگاه ائتلاف سعودی-آمریکایی را دارد، نه دیدگاه ملت یمن را. همین مسئله باعث شده است که در یک تسلسل باطل حرکت کند و عاملی برای طولانی شدن بحران یمن باشد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول