اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«جِنین»، کانون مقاومت مسلحانه در کرانه باختری

شهر و اردوگاه جنین به تدریج به کانون مقاومت مسلحانه در بیخ گوش صهیونیست‌ها تبدیل می‌شود؛ غزه‌ای دیگر در شمال کرانه باختری.

«جِنین»، کانون مقاومت مسلحانه در کرانه باختری

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، اردوگاه «جنین» در غرب شهر جنین، واقع در شمال کرانه باختری این روزها و هفته‌ها به کابوسی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شده است؛ اردوگاهی که همچون دیگر شهرهای کرانه باختری خبری از پرتاب سنگ و حمله با چاقو نیست، بلکه جوانان اردوگاه با سلاح گرم به سوی صهیونیست‌ها شلیک می‌کنند. می‌توان گفت که جنین در حال تبدیل به کانون مقاومت مسلحانه و غزه‌ای دیگر آن هم در شمال کرانه باختری است.

می‌توان گفت در کرانه باختری هیچ نقطه‌ای همچون «جنین» مستعد عملیات نظامی مسلحانه علیه صهیونیست‌ها نیست، با نگاهی به تصاویر اردوگاه تابلوها و تصاویر شهدا درکوچه و معابر جلب توجه می‌کند. همچنین بسیاری از جوانان را می‌توان مشاهده کرد که به شکل علنی سلاح در دست دارند.

گروههای مقاومت از حماس و جهاد اسلامی تا دیگر گروههای مسلح فلسطینی در این اردوگاه حامیان و اعضای جوان زیادی دارند که اخیرا نیز گروه مسلح جدیدی به نام «گردان جنین» راه‌اندازی کرده و تل آویو را به انجام حملات انتقام‌جویانه تهدید کرده‌اند.

گروه مسلح «گردان جنین» اسفند سال گذشته با قرائت بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ صهیونیستی دیگر در امان نیست و تمامی آن‌ها در معرض حملات جوانان گردان جنین قرار خواهند گرفت. ناظران معتقدند که این اردوگاه به بزرگترین تهدید برای صهیونیست‌ها در کرانه باختری تبدیل شده و هر لحظه می‌توان انتظار وقوع درگیری گسترده در آن‌جا را داشت.

 

 

این روزها به شکل پر تکرار خبر شهادت فلسطینی‌ها در جنین یا عملیات شهادت‌طلبانه و درگیری با نظامیان صهیونیست یا یورش صهیونیست‌ها به این اردوگاه، مخابره می‌شود. صبح امروز (دوشنبه) یک نوجوان ۱۷ ساله فلسطینی به نام «محمد حسین ذکرنا» در بیمارستان به شهادت رسید. او روز یکشنبه هدف گلوله نظامیان صهیونیستی قرار گرفته بود. همان روز در مناطق مختلف کرانه باختری از جمله جنین نیز سه فلسطینی به شهادت رسیده و ۱۱ نفر دیگر زخمی شدند.

در اردوگاه جنین همچون دیگر شهرهای کرانه باختری خبری از پرتاب سنگ و حمله با چاقو نیست، بلکه جوانان اردوگاه با سلاح گرم به سوی صهیونیست‌ها شلیک می‌کنند.

نیروهای نظامی این رژیم بامداد یکشنبه نیز وارد بخش شرقی اردوگاه جنین شده و حداقل سه نفر را بازداشت کرده و با خود بردند.  مسئولان صهیونیست اعلام کرده‌اند که هر گونه ورود و خروج فلسطینیان ساکنان اراضی اشغالی ۱۹۴۸ به جنین چه با پای پیاده و چه با خودرو ممنوع است.

این یورش‌ها و دستگیری‌ها پس از آن شدت یافت که شامگاه پنج شنبه هفته گذشته یک جوان فلسطینی ۲۹‌ساله به نام «رعد فتحی حازم» از اردوگاه جنین دست به عملیات چریکی در خیابان «دزنگوف»، یکی از بزرگ‌ترین خیابان‌های تل‌آویو زد و ضمن کشتن سه صهیونیست، ۹ نفر دیگر را زخمی کرد. پس از این عملیات نظامیان اسرائیلی برای بازداشت وی به جنین یورش برده و درگیری مسلحانه میان جوانان فلسطینی با آن‌ها در گرفت و یک جوان فلسظینی به نام «احمد السعدی» به شهادت رسید.

چهارشنبه هفته پیش زمانی نیز که نظامیان صهیونیست برای دستگیری «عمر الجعبری» از رهبران جهاد اسلامی فلسطین، با تانک و نفربر وارد اردوگاه جنین شده بودند، با مقاومت جوانان فلسطینی و تیراندازی آن‌ها مواجه شدند و در نهایت نیز موفق به دستگیری الجعبری نشدند. دوشنبه هفته گذشته نیز در جریان درگیری نظامیان صهیونیست، با جوانان فلسطینی در اردوگاه «جنین» چهار نفر از نیروهای مقاومت به شهادت رسیدند.

فعالیت جوانان فلسطینی ساکن اردوگاه جنین از زمانی شدت یافته است که گردان مقاومت «جنین» که با حضور تعدادی از گروههای فلسطینی در اردوگاه «جنین» در شمال کرانه باختری فعالیت دارد، در ۱۳  اسفند ۱۴۰۰ از اعلام آماده‌باش به نیروهای خود و افزایش حملات علیه رژیم صهیونیستی خبر داد.

 

 

مجموع این حملات که بخشی از آن ذکر شد، موجب شده است تا مقامات امنیتی تل آویو به فکر عملیات ویژه نظامی در جنین به مثابه آن‌چه در سال ۲۰۰۲ رخ داد باشند. در این خصوص «عامیر بارلیو» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفته است که نهادهای امنیتی این رژیم در حال بررسی انجام عملیاتی در شهر «جنین» همچون عملیات «دیوار دفاعی» که در سال ۲۰۰۲ در کرانه باختری انجام شد، هستند.

جنین، غزه‌ای دیگر در شمال کرانه باختری

اردوگاه جِنین در ضلع غربی شهر جنین به عنوان دومین اردوگاه بزرگ کرانه باختری در سال ۱۹۵۳ ساخته شد و با مساحت ۴۷.۳ هکتاری، حدود ۲۷ هزار جمعیت دارد. عمده جمعیت این اردوگاه در اصل کسانی هستند که در سال ۱۹۴۸ از منطقه «الکرمل» در اطراف «حیفا» به این منطقه فرار کرده‌ و ساکن شده‌اند.

نام این اردوگاه برای اولین بار در ماجرای عملیات تهاجمی رژیم اسرائیل در سال ۲۰۰۲ در کرانه باختری در سطح منطقه و جهان طنین‌انداز شد و برای اولین بار چهره مقاومت این اردوگاه در برابر اشغالگران قد علم کرد.

وزارت امنیت داخلی تل آویو از احتمال عملیات گسترده در اردوگاه جنین همچون عملیات سال ۲۰۰۲ خبر داده است.

ماجرا از آن‌جا آغاز شد که در بجبوحه انتفاضه دوم (انتفاضه الاقصی) یک جوان فلسطینی به نام «عبدالباسط عوده» از شهر «طولکرم» در عید پسح خود را در هتل «بارک» در شهر «نتانیا» منفجر کرد و در این عملیات شهادت‌طلبانه ۳۰ صهیونیست به هلاکت رسیده و ۱۴۶ نفر دیگر زخمی شدند. پس از این عملیات رژیم صهیونیستی با تمام قوا عملیاتی موسوم به «دیوار دفاعی» را از ۲۹ مارس تا ۱۰ می ۲۰۰۲ در شهرهای کرانه باختری آغاز کرد. یکی از عمده‌ترین مناطق هدف، اردوگاه جنین بود.

از این رو از تاریخ سوم تا ۱۸  آوریل ۲۰۰۲ هزاران نیروی نظامی صهیونیست ابتدا اردوگاه را محاصره کرده و تمامی ورودی‌ها و خروجی‌های آن را مسدود کردند و سپس با تانک و نفربر و بالگرد و بولدزر به اردوگاه یورش برده و در ۱۵ روز درگیری ۵۲ فلسطینی به شهادت رسیده و ۲۳ نظامی صهیونیست نیز کشته شدند. تقریبا یک سوم منازل و زیرساخت‌ها نیز ویران شد. تمام واکنش سازمان ملل در آن زمان به دبیرکلی «کوفی عنان» نیز دستور وی برای تشکیل کمیته حقیت‌یاب بود که با فشارها و اعتراضات رژیم صهیونیستی، تشکیل این تیم نیز به نتیجه نرسید.

اعدام‌های میدانی و کشتار غیرنظامیان و دفن آن‌ها در معابر و تخریب خانه‌ها با بولدزر و همچنین ممانعت از اعزام بیماران و مجروحین به بیمارستان‌های خارج اردوگاه چیزهایی است که برخی عکاسان و خبرنگاران از داخل اردوگاه در رسانه‌ها روایت کرده‌اند.


وضعیت اردوگاه جنین یک روز پس از خاتمه درگیری‌ها، صلیب سرخ جهانی در گزارش خود نوشت که گویا در اردوگاه زلزله شدیدی اتفاق افتاده است.


درگیری‌های جنین، آوریل ۲۰۰۲


صهیونیست‌ها جنازه یک نظامی خود را حمل می‌کنند.

پس از فرار شش اسیر فلسطینی از زندان جلبوع در سپتامبر ۲۰۲۱، اردوگاه جنین بار دیگر پس از ۲۰ سال قد علم کرد و گروههای مقاومت مسلح اعلام کردند که آماده حمایت از اسرای فراری هستند. همان زمان گروههای فلسطینی حاضر در اردوگاه از جمله شاخه نظامی جنبش فتح، حماس و جهاد اسلامی، «اتاق عملیات مشترک» ایجاد کردند

پس از چند هفته اسرا بار دیگر بازداشت شدند و این بار صهیونیست‌ها برای پاکسازی اردوگاه وارد جنین شده و تاکنون درگیری‌های زیادی میان نیروهای مقاومت و صهیونیست‌ها در گرفته است.

اکنون صهیونیست‌ها از احتمال عملیات نظامی گسترده در جنین سخن می‌گویند تا به زعم خود بساط هرگونه مقاومت مسلحانه در کرانه باختری را بچینند؛ اما کسانی که در سال ۲۰۰۲ در جریان یورش گسترده کودک بودند، اکنون به سن جوانی رسیده و چه بسا عزم و اراده بیشتری برای مبارزه دارند.

«ریاض ابو وعد» از فعالان اردوگاه جنین در این باره به خبرگزاری آناتولی گفت که در صورت هرگونه یورشی درگیری‌های شدیدی رخ خواهد داد و جوانان اردوگاه کاملا آماده هستند. به گفته وی گروههای فلسطینی انسجام بسیار بالایی با یکدیگر دارند و همزمان ساکنان اردوگاه نیز ارتباط بسیار عمیقی با گروههای مقاومت پیدا کرده‌اند.

«اسامه الحروب» از رهبران جهاد اسلامی فلسطین در اردوگاه جنین نیز به وبگاه فلسطین الیوم گفت که جوانان امروز در اردوگاه فرزندان شهدا و مجروحانی هستند که در درگیری‌های ۲۰۰۲ شرکت داشتند. بسیاری از آن‌ها یک یا چند تن از اعضای خانواده‌شان در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند.

 جهاد حرب: جامعه فلسطینی هیچ افق سیاسی پیش روی خود برای نجات از اشغالگری را نمی‌بیند و اوضاع به سمت انفجار پیش می‌رود.

او افزود: «ارتش اسرائیل چشم دیدن هیچ مقاومت مسلحانه‌ای را در خلال عملیات‌های خود در کرانه باختری ندارد، آن‌ها می‌خواهند تا با آرامش کامل وارد خانه‌هایمان شده و دست به بازداشت بزنند؛ اما خاک اردوگاه مقاومت‌خیز است و نسلی مقاوم و با ایمان تربیت کرده است.»

اما در خصوص اینکه چرا اردوگاه «جنین» به صحنه مقاومت مسلحانه در کرانه باختری تبدیل شده، «جهاد حرب» استاد علوم سیاسی دانشگاه «بیرزیت» فلسطین، در این باره آناتولی گفت که ادامه اشغالگری و تجاوزات و حملات متعدد به استان جنین و اردوگاههای آن از مهم‌ترین عوامل می‌تواند باشد. به گفته وی جامعه فلسطینی هیچ افق سیاسی پیش روی خود برای نجات از اشغالگری را نمی‌بیند و اوضاع به سمت انفجار پیش می‌رود.

در پایان باید گفت که تقریبا روزی نیست که خبری از کرانه باختری در رسانه‌ها از درگیری، شهادت فلسطینی‌ها، تخریب خانه‌هایشان یا بازداشت‌های گسترده منتشر نشود. کرانه باختری دیگر همچون سابق نیست و همه چیز پس از جنگ ۱۲ روزه غزه تغییر کرده و این منطقه به آتش‌فشانی در آستانه انفجار تبدیل شده است که می‌تواند مسیر مبارزات مردمی را به سمت و سوی امیدوارکننده‌ای ببرد.

انتهای پیام/م / 220

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول