اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

سفره‌های افطار در خانه پدری/ تفاوت زبان و ملیت در نجف اشرف معنایی ندارد+عکس و فیلم

سفره‌های افطار در خانه پدری رنگ و بوی دیگری دارد. در اطراف حرم امام علی علیه‌السلام دیگر کسی به تنهایی سفره افطاری پهن نمی‌کند، بلکه انگار همه سر یک سفره با هم افطار می‌کنند. اینجا دیگر تفاوت زبان، رنگ، نژاد و ملیت معنایی ندارد.

سفره‌های افطار در خانه پدری/ تفاوت زبان و ملیت در نجف اشرف معنایی ندارد+عکس و فیلم

به گزارش خبرنگار اعزامی حج و زیارت خبرگزاری فارس به نجف اشرف، حرم امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام در ماه مبارک رمضان همچون سایر ایام میزبان زائرانی از کشورهای مختلف با رنگ و زبان‌های متنوع است که برای زیارت مولا به نجف اشرف مشرف شده‌اند.

 

حرم علوی در ماه رمضان

هنگام غروب آفتاب، خیابان‌های منتهی به حرم امام علی علیه‌السلام، آماده میزبانی از زائران است و موکب‌های کوچکی در خیابان‌های منتهی به حرم و حتی در بازار اطراف راه‌اندازه شده و به پذیرایی از روزه‌داران می‌پردازد.

 وقتی صدای صوت آیات الهی از مأذنه‌های حرم شنیده می‌شود و نوید اذان مغرب را می‌دهد، برخی از زائران گذر در بین خیابان‌های حرم و بازار را رها کرده و به سرعت خود را به حرم امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌رسانند تا بتوانند نماز را به جماعت اقامه کنند.

افطاری‌های ساده در نزدیکی حرم علوی

با شنیده شدن صدای «الله اکبر» از ایوان نجف، در خیابان‌های اطراف حرم موکب‌ها پذیرایی از زوار را آغاز کرده و با دوغ، نان، خرما و شیر از زائران می‌خواهند که لحظه‌ای درنگ کرده و افطار کنند. ابومعصوم، یکی از افرادی است که هر ساله در ماه رمضان موکب کوچکی راه‌اندازی می‌کند، امسال با توجه به گرمای هوا، حدود یک ساعت قبل از افطار در ورودی باب‌الساعه حضور یافته و با دوغ خنک به همراه خرما از زائران و روزه‌داران پذیرایی می‌کند.

در سمتی دیگر از حرم، پیرزنی عرب‌زبان نشسته و نان و پنیر و سبزی بین زوار و روزه‌داران توزیع می‌کند و زائران هم در صفوفی نامنظم لقمه‌های نان و پنیر را می‌گیرند و برای سلامتی او دعا می‌کنند. در گوشه‌ای دیگر هم قهوه و چای عراقی به همراه آب آشامیدنی بسته‌بندی بین زوار توزیع می‌شود.

در ماه رمضان، غربت از نجف زدوده شده و هر گوشه و کناری از این قطعه از بهشت مملو از جمعیت است. البته خیل جمعیت از حوالی اذان مغرب تا سحرگاه در حرم حضور دارند.

در کنار افطاری‌های مردمی در خیابان‌های اطراف حرم حضرت علی علیه‌السلام، خادمان آستان قدس علوی نیز سفره‌های افطاری در شبستان حضرت زهرا سلام‌الله علیهما را پهن کرده و پذیرای زوار هستند؛ به طوری که بخشی از صحن حضرت زهرا سلام‌الله علیهما از قبل از اذان خالی از زائر شده و خادمان حرم علوی سفره‌های افطاری در آن پهن می‌کنند و هم‌زمان با اذان مغرب درهای این بخش روی زائران و روزه‌داران باز می‌شود. در این سفره‌های افطاری علاوه بر نان و پنیر و خرما، غذای گرم نیز توزیع می‌شود.

غذاهای توزیع شده بین زائران به عنوان افطاری از مضیف (آشپزخانه) حرم امام علی علیه‌السلام در ضلع جنوبی حرم طبخ و به این بخش منتقل می‌شود. البته برخی از غذاهای گرم برای افطاری یا سحری زائران در خیابان‌های اطراف حرم و بخشی دیگر از آن‌ها در اطراف شهر و مناطق محروم عراق توزیع می‌شود تا سفره‌های محرومان نیز در ماه میهمانی خدا رنگین شود.

سفره‌های افطاری در خانه پدری

برخی از روزه‌داران قبل از اقامه نماز، افطار می‌کنند، اما برخی از افراد از ساعت‌ها قبل از اذان مغرب، صفوف منظمی در قسمت‌های مختلف به ویژه ایوان نجف تشکیل داده و برای اقامه نماز جماعت حاضر می‌شوند و پس از اقامه نماز مغرب و عشا افطار می‌کنند. برخی نیت کرده و یک لیوان آبی که در آبخوری‌های اطراف ایوان نجف تعبیه شده، افطار کرده و برخی دیگر خرما یا «دهین» مخصوص عراق را برای باز کردن روزه انتخاب می‌کنند.

با این وجود، سفره‌های افطاری در خانه پدری رنگ و بوی دیگری دارد و هر کسی به اطرافیانش هم از غذایی که دارد، حتی اگر کم باشد، تعارف می‌کند تا سفره دیگران را نیز رنگین کند. در اطراف حرم، دیگر کسی به تنهایی یا خانوادگی سفره افطاری پهن نمی‌کند، بلکه انگار همه سر یک سفره با هم افطار می‌کنند. اینجا دیگر تفاوت زبان، رنگ، ملیت و نژاد معنایی ندارد.

برپایی مسابقه قرآن و جزءخوانی قرآن کریم در حرم حضرت علی علیه‌السلام

پس از آن خادمان حرم امیرالمؤمنین علیه‌الاسلام، گوشه‌ای از ایوان نجف را که برای برپایی محفل انس با قرآن و جزءخوانی قرآن کریم است، آماده می‌کنند. قبل از برپایی مراسم جزءخوانی قرآن، کودکان حافظ قرآن کریم پشت تریبون قرار گرفته و هر کدام از آنها سوالی پرسیده و حافظان قرآن هم به خوبی به سؤالات پاسخ می‌دهند و تحسین حاضران را برمی‌انگیزند.

عزاداری باشکوه هندی‌ها در نجف

در سمتی دیگر از ایوان نجف نیز برخی به عزاداری و مرثیه‌خوانی می‌پردازند و برخی هم دعای افتتاح را قرائت می‌کنند. از ساعت ۲۳ زائران هندی یکی پس از دیگری از باب سوق الکبیر، باب الذهب و باب طوسی به سمت ایوان علما حرکت کرده و در روبروی رواق شمالی حرم جمع می‌شوند.

بانوانی با لباس‌های رنگین و زیبا که هر کدام هم سجاده‌های رنگارنگ پهن کرده‌اند، همراه با مردانی با لباس‌های سفید و تمیز که برخی هم کلاه‌های خاصی بر سر دارند، توجه بسیاری از زائران مولا را به خود جلب می‌کنند. با تجمع زائران هندی در این قسمت از حرم، مراسم باشکوه آنها از بامداد آغاز می‌شود. هندی‌ها ابتدا سینه‌زنی کرده و سپس با ذکر «یا علی مولا» و صوت آهنگین به مدیحه‌سرایی می‌پردازند. عزاداری هندی‌ها در حرم علوی آنقدر جذاب است که بسیاری از زائران عراقی، ایرانی و حتی سایر کشورهای جهان دور آنها جمع شده و با آنها همراه می‌شوند.

هندی‌ها در حرم امام علی (ع) همزمان با ماه رمضان

برخی هم در کنار قبر آیت‌الله ابوالقاسم خویی حضور یافته و در آنجا به دعاخوانی مشغول می‌شوند و برخی دیگر در کنار قبر این عالم اسلام، به یادگیری علوم و فنون اسلامی و مباحثه می‌پردازند. در این بین، طلاب افغانستانی زیادی در عراق حضور یافتند و در محضر علمای نجف علوم اسلامی را می‌آموزند.

در روزهای اخیر حرم مولا میزبان زائرانی از کشورهای اروپایی هم بود. «آسترید» از دانمارک که به تازگی به دین مبین اسلام گرویده بود، برای نخستین بار به حرم امام علی (ع) مشرف شده و ساعت‌ها در حال راه رفتن در حرم مولا بود و از نگاهش می‌شد عمق هیجان را حس کرد. حرم امام علی علیه‌السلام یکی از حرم‌هایی است که با توجه به توسعه آن، زیبایی و معنویت بالایی دارد و توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند.

همزمان با ماه رمضان دعاخوانی در حرم اول مظلوم عالم تا سحرگاه ادامه دارد و در کنار برپایی مراسم‌های مختلف، بسیاری از زائران در گوشه و کنار حرم به خواندن زیارتنامه و انجام اعمال ماه رمضان می‌پردازند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول