اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  مسئولیت های اجتماعی

روایت کارآفرین هسته‌ای از ساخت یک دستگاه خاص

کارآفرین حوزه فناوری هسته‌ای گفت:توانستیم در بزرگ‌ترین رویداد هسته‌ای جهان، درست هشت روز پس از خروج ترامپ از برجام، قراردادی را امضاء کنیم تا شبکه‌ای از سامانه پرتودهی در ایران ساخته شود.

روایت کارآفرین هسته‌ای از ساخت یک دستگاه خاص

به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری فارس،  برنامه جشن رمضان شب گذشته میزبان کارآفرین حوزه فناوری هسته‌ای بود.

سید رضا رفیعی که مجموعه ساخت سامانه پرتودهی گاما را مدیریت می‌کند در برنامه دیشب از فواید فناوری پرتودهی گاما صحبت کرد.

وی همچنین در این برنامه از ضرر‌های محصولاتی که به صورت شیمیایی نگهداری می‌شوند گفت و راه‌های برطرف کردن چنین مشکلاتی را با بینندگان به اشتراک گذاشت. 

کارآفرین حوزه فناوری هسته‌ای گفت: حدود ۱۰ سال است که در حوزه فناوری هسته‌ای فعالیت دارم. ما در مجموعه مشغول به ساخت سامانه پرتودهی گاما هستیم که به منظور سلامت انسان‌ها تولید می‌شوند؛ به زبان ساده در گذشته برای نگهداری از مواد غذایی آنها را خشک می‌کردند.

وی ادامه داد: از آن جایی که در آفتاب اشعه گاما وجود دارد ماده‌ای که در مقابل آن قرار می‌گیرد استریل می‌شود. حوزه پرتو دهی گاما نیز چنین عملی را با قدرت بیشتر در سطح وسیع‌تری صورت می‌دهد. با پرتو دهی ماندگاری محصولاتی مانند سیر و پیاز بسیار افزایش پیدا می‌کند و دیگر جوانه نمی‌زنند. این عمل برای انبار کردن محصولات بسیار کارآمد است و می‌شود از آن در صادرات نیز استفاده کرد. 

رفیعی اضافه کرد: در فناوری پرتودهی هیچ ماده‌ای پرتوزا نمی‌شود و بیش از ۶۰ سال است که در سطح جهانی مورد استفاده قرار می‌گرد. سازمان‌هایی مانند بهداشت جهانی نه تنها این روش را تایید می‌کنند بلکه از شرکت‌ها می‌خواند تا این مسیر را پیش بگیرند و از پرتودهی استفاده کنند چرا که مواد شیمیایی به زندگی انسان بسیار آسیب رسانده‌اند و باید کنار گذاشته شوند.

وی افزود: مواد نگه‌دارنده‌ شیمیایی که به سوسیس، کالباس، داروهای گیاهی و سبزی‌ها زده می‌شوند بسیار خطرناک و حتی سرطان‌زا هستند اما در مقابل پرتودهی کاملا ایمن و تایید شده است. پرتودهی کاملا روش فیزیکی به حساب می‌آید و به هیچ‌وجه شیمیایی نیست. این کار استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به حساب می‌آید که به کاهش ضایعات کمک می‌کند و بسیار در حفظ محیط زیست تاثیر می‌گذارد.

رفیعی گفت: ما در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون دلار در تهیه و نگهداری محصولات به صورت شیمیایی ضرر می‌کنیم که با استفاده از پرتودهی می‌توانیم جلوی آن را بگیریم.محصولاتی که پرتودهی می‌شوند نشانی با عنوان رادورا دریافت می‌کنند که صحت فعالیت پرتودهی را تایید می‌کند. 

کارآفرین حوزه فناوری هسته‌ای اظهار کرد: من سال ۱۳۸۹ کار خود را در این صنعت شروع کردم و در ابتدا دیدگاه کاملا مثبتی نداشتم. باید بگویم امروزه فضای کار از سال‌های پیش بسیار بهتر است و دولت قوانین بسیاری را برای توسعه کسب‌وکارها تصویب می‌کند.

وی یادآور شد:من پیش از آغاز فعالیت خود نیز در حوزه فناوری فعالیت داشتم که متاسفانه با شکست مواجه شدند. من دانش هسته‌ای نداشتم و مدیریت خوانده بودم اما به کمک همکارانم توانستم به موفقیت برسم.

رفیعی گفت: انگیزه اصلی برای فعالیت در این حوزه علاقه شخصی من بود با این وجود حوزه گاما مسیری بود که بدون برنامه‌ریزی قبلی وارد آن شدم. موفقیت من کار یک تیم و جمعیت است که به صورت یک شبه و با فعالیت یک نفر صورت نگرفته است.

کارآفرین حوزه فناوری هسته‌ای ابراز کرد: ما توانستیم در بزرگ‌ترین رویداد هسته‌ای جهان، درست هشت روز پس از خروج ترامپ از برجام، قراردادی را امضاء کنیم تا شبکه‌ای از سامانه پرتودهی در ایران ساخته شود. این اتفاق بسیار بزرگ بود و ضربه قابل توجهی به ترامپ به حساب می‌آمد.

وی افزود: مجموعه‌ ما حاضر است به جای استخدام مددجویان به حامیان آنها کمک کند تا مجموعه‌های پرتودهی ایجاد کنند یا آنکه مددجویان را وارد صنعت پرتودهی سبزیجات کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول