اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

نگرانی اهالی «نگین گردشگری ایران» از نبود امکانات گردشگری در آستانه فصل تابستان

بوی نرگس‌ و یاس و سبزه‌ و گل در کنار چهچه بلبلان و صدای آرامش بخش طبیعتی 3 هزار ساله، در هیاهوی این روزهای زندگی ماشینی رویایی غیرقابل وصف است، اما در دل روستای وفس که به نگین گردشگری ایران معروف است، به خوبی جلوه‌گری می‌کند.

نگرانی اهالی «نگین گردشگری ایران» از نبود امکانات گردشگری در آستانه فصل تابستان

 خبرگزاری فارس ـ کمیجان؛ خنکای باد بهاری از لابه‌لای شاخ و برگ درختان سر به فلک کشیده و گره خورده به بوی شکوفه‌های رنگارنگ، همچون جادوگری سرمست، جانها را لبریز از شوق طبیعت کرده است.

بوی نرگس‌ و یاس و سبزه‌ و گل در کنار چهچه بلبلان و صدای آرامش بخش طبیعتی 3 هزار ساله، در هیاهوی این روزهای زندگی ماشینی رویایی غیرقابل وصف است، اما  در دل روستای وفس که به نگین گردشگری ایران معروف است، به خوبی جلوه‌گری می‌کند.

وفس، روستایی که در تابستان داغش خبری از وسایل سرمایشی نیست و  آب هوای معتدل و کوهستانیش خنکی بهار را به مهمانانش هدیه می‌بخشد، روستایی بی‌نظیر به یادگار مانده از دوران مادها است که همه آنها را به عنوان ماسوله استان مرکزی و نگین گردشگری ایران می‌شناسند.

این نقطه از دیار آفتاب با جمعیت 2 هزار نفری در ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب اراک و ۱۵ کیلومتری شمال کمیجان واقع شده و به میهمان نوازی ساکنینش شهره خاص و عام است.

خانه‌های پلکانی با بافتی متراکم در کنار طبیعتی بکر، درختانی سر به فلک کشیده و کوه‌ها و دامنه‌های سرسبز، آب و هوای مطبوع و مردمی مهمان‌نواز این منطقه را به یکی از بی‌نظیرترین روستاهای ایران تبدیل کرده است.

خلق چشم نوازترین منظره‌ها در غروب روستای وفس

یکی از فعالان گردشگری استان مرکزی می‌گوید: دامنه‌های سرسبز و  کوه‌ها و باغات پرمیوه این روستا صحنه‌های چشم نوازی در هنگام طلوع و غروب خورشید خلق می‌کند که دیدن این صحنه‌ها خون تازه در کالبد خسته انسان به جریان در می‌آورد.

 

حسینی می‌افزاید: این روستای زیبا و دیدنی در حصاری از کوهای بلند واقع شده که طبیعت آن برای هر بیننده‌ای جذاب و چشم نواز است  و تجربه نفس کشیدن در آن، تجربه‌ای لذت‌بخش و فراموش نشدنی است.

وی با بیان اینکه طبیعت بی‌نظیر وفس آن را به یکی از کانون‌های گردشگری استان مرکزی در طول سال تبدیل کرده است، بیان می‌کند: جذابیت‌های این روستا در بهار با شکوفه‌های رنگارنگ، در تابستان با آب و هوای خنک، در پاییز با هفتاد رنگ برگ درختان و در زمستان با جلوه‌های بی‌نظیر درختانی پوشیده از برف همواره گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. 

طبیعت بی‌نظیر وفس آن را به یکی از کانون‌های گردشگری استان مرکزی در طول سال تبدیل کرده است

 

این فعال گردشگری با اشاره به نبود زیرساخت‌های مناسب گردشگری در قطب گردشگری استان مرکزی می‌گوید: ضعف در امکانات اقامتی در این منطقه گردشگران را با چالش‌هایی مواجه کرده که باید برای آن فکری شود.

روستایی با 16 مسجد

یکی از اهالی روستا نیز به خبرنگار فارس می‌گوید: این روستا از نادرترین روستاهای کشور است که ۱۶ مسجد را در دل خود جای داده است.

محمدی می‌افزاید: وجود جاذبه‌هایی چون مسجد جامع با قدمتی بیش از ۷۰۰ سال و ۱۵ مسجد دیگر، در کنار بقاع متبرکه‌ای چون امامزاده حسین(ع)، امامزاده اسماعیل و امامزاده یحیی(ع) این روستا را علاوه بر قطب طبیعت‌گردی به یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی نیز تبدیل کرده است.

وی تصریح می‌کند: ماسوله استان مرکزی زادگاه شخصیت‌های بزرگی چون آیت‌الله شیخ عبدالنبی وفسی عراقی از مراجع عالیقدر شیعه، سید عبدالحمید اولین شهید مشروطیت، محمدرضا اشراق اولین قاضی دیوان عالی کشور و ... دیگر شخصیت‌های برجسته است.

وی با اشاره به تولیدات این منطقه بیان می‌کند: سالانه ۱۰۰ هزار تن انواع میوه در این روستا تولید می‌شود که یکی از تولیدات خاص این منطقه عسل ناب کوهستان است که اصلی‌ترین سوغات روستا به شمار می‌رود.

 

محمدی بیان می‌کند: متأسفانه فرهنگ گردشگری به درستی در بین برخی از گردشگران نهادینه نشده است، یک گردشگر نباید هنگام لذت بردن از فضای سبز برای گرم کردن خود اقدام به آتش زدن درخت کند و یا پس از بازگشت زباله‌ها و پسماندهای خود را در دل طبیعت رها کند، اما شاهدیم بسیاری از افرادی که برای گردشگری به این منطقه می‌آیند اقدام به آتش زدن درختان کرده و زباله‌های خود را در دل طبیعت رها می‌کنند که این حرکت بسیار ناپسندی است.

 

 بی‌رحمی گردشگران با طبیعت زیبای وفس

یکی دیگر از ساکن روستای زیبای وفس می‌گوید: اهالی روستای وفس بیش از یک قرن است که در تولید گیوه، زیرانداز و قالی‌های هزار نقش و نگار  فعالیت دارند، به طوری که کارگاه‌های بافت قالی رنگارنگ این روستا بخشی از گردشگری گردشگران محسوب می‌شود.

وی با اشاره به بی‌رحمی‌های برخی از گردشگران با طبیعت زیبای این روستا به دلیل نبود امکانات می‌گوید: با فرارسیدن فصل گرما تعداد زیادی از گردشگران از سراسر کشور و استان بویژه روستاهای مختلف برای سپری کردن اوقات فراغت به وفس سفر می‌کنند، اما به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب برای اسکان و اقامت موجبات اذیت و آزار مالکین باغ‌ها را فراهم می‌آورند، چرا که ورود گردشگران به محوطه باغ ساکنین موجب تخریب باغ و شکستن شاخ و برگ درختان و گاها آتش گرفتن باغات می‌شود.

 تامین زیرساخت‌های مناسب گردشگری از جمله سرویس‌های بهداشتی مورد نیاز، تامین امکانات اقامت  در روستا موجب کاهش ضررو زیان باغداران و مالکین می‌شود

وی با بیان اینکه تامین زیرساخت‌های مناسب گردشگری از جمله سرویس‌های بهداشتی مورد نیاز، تامین امکانات اقامت  در روستا موجب کاهش ضررو زیان باغداران و مالکین که بعضاً  تنها محل تامین هزینه زندگی آنها همین باغ‌هاست، می‌شود، گفت: انتظار داریم مسوولان امر از آنجا که این روستا به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده و منطقه مصوب گردشگری محسوب می‌شود، به وضعیت گردشگری این منطقه رسیدگی کنند.

 

 

استفاده از سربازان وفس به عنوان بیسیم‌چی

مهدی بادینلو از اهالی روستای وفس نیز می‌گوید: بر اساس اسناد گویش تاتی یا وفسی یکی از اصیل‌ترین و منحصر به فردترین گویش‌های پارسی است که به خاطر تفاوت فاحش واژگانی و معنایی و نادر بودن، از سربازان این خطه در جنگ به عنوان بیسیم چی استفاده می‌شده است تا دشمنان نتوانند منظور و مفهوم آنها را درک کنند.

وی می‌افزاید: گویش وفس از لهجه‌های قدیم پارسی باستان است که دارای ویژگی‌های دستوری و واژگانی منحصر به فرد است که به دلیل حفظ درون مایه‌های اصیل فرهنگی در برابر تغییرات وسیع حوزه جغرافیایی اطراف از لحاظ مردم شناسی و زبان شناسی با اهمیت است.

بادینلو بیان می‌کند: منطقه‌ای که برای تفرج و گردشگری در نظر گرفته شده، ظرفیت ۲۰ خانوار را دارد، اما در روزهای تعطیل ۲۰۰ خانوار برای گردش و تفرج به این منطقه می‌ایند که به دلیل نبود ظرفیت وارد باغ‌ها شده و اقدام به شکستن شاخ و برگ درختان می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: سرویس بهداشتی و حتی آبخوری برای گردشگران و محلی برای دفع پسماندها و زباله‌های آنها نیست و بعد از روزهای تعطیل باغدارانی که کارگر ساعتی را با هزینه‌های بالا استخدام می‌کنند، ناچار هستند نیمی از وقت روز خود را برای جمع کردن پسماند گردشگران سپری کنند و یا آبی را که ساعتی خریداری می‌کنند در اختیار گردشگرانی بگذارند که آنها بی تفاوت نسبت به آب اجازه می‌دهند کودکانشان با آب بازی کنند.

دهیار روستای وفس نیز به خبرنگار فارس بیان می‌کند: روستای وفس فضای عمومی ندارد که در اختیار گردشگر قرار گیرد، به همین دلیل گردشگران وارد فضاهای باغات شده و گاها دست به تخریب و نابودی باغات می‌زنند.

 

ماشی می‌گوید: میراث فرهنگی باید امکانات مناسب برای گردشگری فراهم کند تا گردشگران به دلیل نبود زیرساخت ها به فضای روستا و باغات آسیب وارد نکنند، سرویس بهداشتی و آبخوری و امکان اقامت برای گردشگران نیست.

ایجاد پایگاه میراث فرهنگی ـ گردشگری برای حفظ بافت تاریخی روستا

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارساز بافت رسوبی و آهکی دامنه‌های ارتفاعات سرسبز اطراف وفس به عنوان سرمایه‌ای ارزشمند در حوزه گردشگری علمی و طبیعی یاد کرده و بیان می‌کند: سنگواره‌ها و سازه‌های آهکی و دولومیتی ارتفاعات وفس یکی از اعجاب‌انگیزترین کلکسیون‌های طبیعی در مجموعه غار قلعه‌جوق اطراف وفس را شکل داده  که جاذبه و ظرفیت گردشگری منحصر به فردی محسوب می‌شود.

مرزبان کوهنوردی و غارنوردی با وجود ارتفاعاتی نظیر کوه «قلنجه» با ارتفاع حدود 2 هزار و ۷۴۵ متر را از دیگر ظرفیت‌های گردشگری وفس دانسته و می‌گوید: آیین‌های سنتی فرهنگی و مذهبی با قدمتی چندین هزار ساله، در کنار سایر ظرفیت‌های خاص، وفس را به منطقه‌ای خاص گردشگری با حیات زنده فرهنگی تبدیل کرده است.

وی ایجاد کمپ گردشگری و واگذاری به دهیاری و اعضای شورای روستا، ایجاد پایگاه میراث فرهنگی ـ گردشگری برای حفظ بافت تاریخی روستا، صدور مجوزات لازم برای اقامتگاه بوم گردی مجتمع‌های گردشگری و راه اندازی یک اقامتگاه بوم‌گردی و یک خانه درختی را از اقدامات انجام شده در راستای توسعه گردشگری این روستا برشمرده و بیان می‌کند: در حال حاضر سه مجوز سرمایه‌گذاری در حال انجام مراحل اداری هستند و دو اقامتگاه بوم گردی نیز در حال احداث است.

 معرفی روستای وفس تاکنون از طریق سایت و اپلیکیشن گردشگری و فضای مجازی صورت گرفته است

 وی با بیان اینکه معرفی روستای وفس تاکنون از طریق سایت و اپلیکیشن گردشگری و فضای مجازی صورت گرفته، بیان می‌کند: بافت تاریخی روستای وفس که روستایی کوهستانی است، دارای معماری و بافت تاریخی ارزشمندی است که به لحاظ حفظ این بافت پایگاه پژوهشی راه اندازی شده که ساماندهی و حفاظت و احیاء بافت تاریخی از اهداف اصلی تشکیل این پایگاه است.

 به گفته وی شناسایی ارزش‌های فرهنگی تاریخی، مستندسازی ارزش‌های فرهنگی و تاریخی و نیز تدوین ضابطه به عنوان حفاظت از این ارزش‌ها در دستور کار اصلی اداره کل و این پایگاه قرار دارد.

 

 

به گزارش فارس سوژه «فکری برای توسعه امکانات گردشگری روستای وفس شود» از سوژه های ثبت شده در سامانه فارس من است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول