اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

فارس من| مساجد باید در هر 3 وعده اذان پخش کنند/ تخلفات را گزارش دهید

مدیر دفتر نظارت و ارزیابی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران می‌گوید: در استان تهران تمام مساجد استان، بلااستثناء موظف به پخش اذان با صدای مناسب هستند تا برای همسایه‌ها هم ایجاد مزاحمت نکنند.

فارس من| مساجد باید در هر 3 وعده اذان پخش کنند/ تخلفات را گزارش دهید

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، اذان یکی از شعائر الهی است که باید از ماذنه‌های مساجد پخش شود. این سنت از دیرباز و صدر اسلام رواج داشت که در اوقات شرعی، اذان از مساجد پخش می‌شد تا مومنین و مومنات برای اقامه نماز اطلاع یافته و حضور پیدا کنند.

 

صوت اذان مشهور مرحوم موذن زاده اردبیلی

 چرا در سال‌های اخیر صدای اذان از همه مساجد شنیده نمی‌شود؟

مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت یک کمپین در سامانه فارس من، پیرامون فراموش شدن این سنت و «چرایی پخش نشدن اذان مساجد آن هم در ماه مبارک رمضان» مطالبه کرده‌اند که می‌توانید اینجا بخوانید. در این کمپین آورده‌اند: «بحران جدیدی در کشور رو به پیشرفت است. مگر کشور و شهر ما مسلمان‌نشین نیست؟ پس چرا در سال‌های اخیر صدای اذان از اقل مساجد شنیده می‌شود؟ چرا مساجد صدای اذان را پخش نمی‌کنند؟ ترس ما شیوع فرهنگ غلط و همچنین هدف از ایجاد این کمپین، جلوگیری از شیوع این بیماری نحس است.

متاسفانه چه کنیم که امور برخی از مساجد در دست افراد متخصص و جوان نیست و تمام خادمان مساجد سالمند و غیرمتخصص هستند. ما جوانان انقلابی از پای نخواهیم نشست، مگر این کمپین و مطالبه جدی به کرسی بنشیند.»

کروناست، اذان پخش نمی‌کنیم!

علی دشتی مسئول این کمپین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: پخش اذان چند ماهی است که در شهر محل زندگی من یعنی تبریز لغو شده است. زمانی که به مسئولین این مساجد گلایه می‌کنیم، اعلام می‌کنند به دلیل شیوع بیماری کرونا از پخش اذان معذوریم. همچنین همسایه‌های مسجد هم از پخش اذان گلایه دارند و موجب مزاحمت آنان است.

وی افزود: شاید پخش نشدن اذان صبح به دلیل ایجاد مزاحمت منطقی باشد، اما در وعده ظهر و مغرب آیا شیوع کرونا و مزاحمت برای مردم دلیل منطقه‌ای برای پخش نشدن اذان است؟

دشتی با بیان اینکه در ماه رمضان و حتی سایر ماه‌های سال، نیاز است اذان از مساجد پخش شود، شاید مسافری در شهر باشد که از اوقات شرعی مطلع نباشد و با این اقدام به او اطلاع‌رسانی شود، گفت: چند ماه قبل، پخش اذان از مساجد اتفاق می‌افتاد، اما چند ماهی است که این روند منتفی شده است. در تبریز، مسجد ولایت واقع در محله بهار، مسجد طالقانی واقع در خیابان طالقانی، مسجد باب الحوائج، مسجد طالقانی واقع در محله ارم و ... از پخش اذان امتناع می‌کنند.


حجت الاسلام حسینی مجد، مدیر دفتر نظارت و ارزیابی مرکز رسیدگی به امور مساجد

مساجد موظف به پخش اذن در هر سه وعده هستند

حجت الاسلام سید محسن حسینی‌مجد مدیر دفتر نظارت و ارزیابی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: در استان‌ها مدیریت و نظارت برای مساجد برعهده نمایندگان ولی‌فقیه و مراکز امور مساجد ذیل آن‌هاست.

وی افزود: در استان تهران تمام مساجد استان، بلااستثناء موظف به پخش اذان با صدای مناسب هستند تا برای همسایه‌ها هم ایجاد مزاحمت نکنند. هیچ مسجدی اجازه ندارد، به هر دلیلی پخش اذان را متوقف کند حتی مساجد روستایی ما که ممکن است به دلیل نداشتن امام جماعت، به صورت فصلی نماز اقامه کنند هم موظف هستند در زمان اوقات شرعی اذان را پخش کنند.

حسینی‌مجد تصریح کرد: سامانه ارتباط مردمی ۶۱۹۴۳ به صورت شبانه‌روزی و گویا آماده دریافت گزارش‌ها و شکایات مردم در خصوص پخش نشدن اذان از مساجد و یا باز نبودن مساجد در زمان اذان است. مردم می‌توانند شکایات خود در این زمینه‌ها را اطلاع دهند که بلافاصله و بدون طی هیچ روند اداری، در اولین روز کاری بعد از ثبت شکایت و اعتراض، اقدام عملیاتی می‌شود.

مدیر دفتر نظارت و ارزیابی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: براساس دستورالعمل‌های اعلام شده، پخش اذان از سوی مساجد در هر سه وعده الزامی است و نباید به هیچ بهانه‌ای از آن تمرد کنند.


حجت‌الاسلام حسینی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی

هیچ منعی برای پخش اذان در مساجد تبریز نیست

حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: در تبریز ۱۰۰۰ مسجد وجود دارد که حدود ۷۰۰ مسجد آن فعال است و نماز جماعت برگزار می‌کنند. در وعده صبح در سطح تبریز ۷۰ نماز جماعت صبح برگزار می‌شود.

وی افزود: هیچ منعی برای پخش اذان از مساجد تبریز وجود ندارد و تمام مساجد در هرسه وعده باید اذان پخش کنند که این اتفاق هم رخ می‌دهد.

حسینی در پاسخ به این خبر که مردم نام تعدادی از مساجد تبریز را ذکر کردند که اذان پخش نمی‌کنند، گفت: این به معنای پخش نشدن اذان در همه مساجد نیست. برخی از این مساجد به دلیل تغییر امام جماعت یا مسئول پایگاه بسیج و ... ممکن است مدتی در اجرای برنامه‌ها دچار اخلال شوند که این قضیه به مرور برطرف می‌شود. اداره کل اوقاف استان در سال‌های گذشته با اختصاص بودجه‌ای، دستگاه پخش اذان برای مساجد تهیه کرده است که به صورت خودکار و برنامه‌ریزی شده اذان را پخش می‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان آذربایجان شرقی در پایان خاطرنشان کرد: اگر اعتراض و شکایتی نسبت به مساجد تبریز وجود دارد، مردم می‌توانند به دفتر امور مساجد اداره کل اوقاف مراجعه کنند که مسئول رسیدگی به امور هیأت امنای مساجد است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول