اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

تفکر بنیادین برای تحقق شعار سال، حول تقویت تولید قرار گیرد

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز گفت: تقویت تولید با محوریت زنجیره ارزش و شناسایی فرصت‌های کارآفرینی برای تکمیل زنجیره های ارزش صنایع بزرگ مانند صنایع غذایی، دارویی، قطعه سازی و ... که صنایع پیشرو در استان البرز هستند می تواند موجب مقاوم سازی استان شود.

تفکر بنیادین برای تحقق شعار سال، حول تقویت تولید قرار گیرد

علیرضا باباخان، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، با بیان اینکه، یکی از هداف سال جدید همانطور توسط مقام معظم رهبری تاکید شده است افزایش اشتغال زایی است، گفت: تحلیل وضعیت اشتغال در بخش‌های بزرگ اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۴۹ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. بخش‌های صنعت با ۳۳ و کشاورزی با ۱۸ درصد، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی ادامه داد: توسعه اشتغال بخش خدمات در سال‌های اخیر مرهون توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده و رخدادهایی مانند شیوع ویروس کرونا در تقویت استقبال عمومی از استفاده از خدمات مبتنی بر این فناوری تاثیر به سزایی داشته است. رشد فروشگاه‌های اینترنتی، حمل و نقل درون شهری اینترنتی و سایر کسب و کارهای دیجیتالی، اگرچه باعث ایجاد تعداد قابل توجهی شغل در کشور شده است، اما نگرانی‌هایی را هم به دنبال دارد.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز با بیان اینکه خدمات در این کشورهای صنعتی، به کمک تولید آمده و زمینه‌های توسعه بازار و افزایش تقاضای محصولات تولید شده را فراهم می‌کند، تصریح کرد: مطالعات و تجربیات بین المللی نشانگر این است که کشورهای صنعتی شده پس از توسعه‌های صنعتی خود، اقدام به توسعه حوزه خدمات کرده و به ایجاد اشتغال از یک سو، و تقویت صنایع خود از طریق خدمات، مبادرت ورزیدند.

وی ادامه داد: در نقطه مقابل، نفوذ فناوری اطلاعات و ارتباطات به کشورهایی که هنوز صنعتی نشده اند، باعث شده است تا طیف زیادی از کسب و کارهای خدماتی در حالی شکل بگیرند که نه تنها در راستای تقویت تولید نیستند، بلکه در موارد زیادی هم ضدتولید بوده و باعث وارد شدن لطمه به تولید شده اند. برای مثال، طیف زیادی از نیروهای انسانی مشغول در شهرک های صنعتی، به فعالیت در حمل و نقل اینترنتی روی آورده و باعث کمبود نیروی کار در واحدهای صنعتی شده اند. همچنین، برخی از افراد با ایجاد بستر فروش و بازاریابی در بستر فضای مجازی، محصولات تولید شده توسط سایر کشورها را تبلیغ کرده و به توسعه بازار محصولات وارداتی کمک می‌کنند.

علیرضا باباخان در ادامه گفت: این دو مثال و شواهد بسیار متعدد همگی حاکی از این واقعیت است که اگرچه توسعه حوزه خدمات در کوتاه مدت باعث ایجاد مشاغل زیاد در کشور شده است، اما در میان مدت به ضرر تولید عمل کرده و باعث کاهش سطح کیفی و کمّی محصولات واحدهای تولیدی در کشور خواهد شد. صاحب نظران، توسعه خدمات در کشورهای صنعتی را «عصر جدید توسعه صنعتی» می‌نامند در حالی که توسعه خدمات در کشور ما، باعث تضعیف صنعت شده است.

وی در پایان گفت: تفکر بنیادین برای تحقق شعار سال می بایست حول تقویت حوزه تولید قرار بگیرد. تقویت تولید با محوریت زنجیره ارزش و شناسایی فرصت‌های کارآفرینی برای تکمیل زنجیره‌های ارزش صنایع بزرگ مانند صنایع غذایی، دارویی، قطعه سازی و ... که صنایع پیشرو در استان البرز هستند می‌تواند ضمن مقاوم سازی اقتصادی استان و کشور، به افزایش تعداد شاغلان هم کمک شایانی کند.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول