اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم: اشتباه خواص موجب گمراهی بسیاری از مردم می‌شود

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه قرآن از خواص با عنوان ملأ یاد کرده است، گفت: ملأ در لغت به معنای افراد صاحب نفوذی است که مردم در تصمیم‌گیری‌های خود از آنها پیروی می‌کنند و این افراد باید بدانند که موضع‌گیری‌های آنها شخصی نیست و می‌تواند در جامعه تأثیر بگذارد بنابراین اگر اشتباه رفتار کنند گمراهی و ضلالت بسیاری از مردم به پای آنها نوشته می‌شود.

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم: اشتباه خواص موجب گمراهی بسیاری از مردم می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در بیان نکات تفسیری جزء نهم قرآن کریم در آیین ترتیل خوانی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به نقش خواص در قدرت گرفتن و یا تضعیف امت اسلام اظهار کرد: خواص افرادی هستند که رفتار آن‌ها در رفتار مردم تأثیر دارد بنابراین اگر خواص از ثروت، قدرت و سایر ویژگی‌هایی که خدا به آنها عنایت کرده در جهت از بین بردن فقر و استضعاف استفاده کنند جامعه قدرتمند می‌شود ولی اگر خودشان به کانون ثروت و قدرت تبدیل شوند مانعی بر سر راه اقتدار امت اسلام خواهند شد.

وی با بیان اینکه قرآن از خواص با عنوان ملأ یاد کرده است، افزود: ملأ در لغت به معنای افراد صاحب نفوذی است که مردم در تصمیم گیری‌های خود از آنها پیروی می کنند و آیت الله جوادی آملی در تفسیر خود می گویند ملأ افرادی هستند که چشم پرکن و مجلس آرا هستند و این افراد اولین گروهی بودند که با انبیاء الهی مخالفت کردند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در طول تاریخ ملأ کارکردهای مختلفی داشتند و باعث تقویت و تضعیف انبیاء شده اند، گفت: افرادی که باعث تضعیف انبیاء شده اند در آیات سوره اعراف زیاد از آنها یاد شده است و در این آیات مطرح شده که این اشخاص پیامبران را بی خرد و دروغگو معرفی می کردند و بخشی از مردم از این ها حمایت می کردند.

وی ادامه داد: خداوند در آیات سوره اعراف می گوید گاهی ملأ از روی تکبر و خود برتر بینی نمی توانستند قدرت پیامبر و امت اسلام را ببینند و نمی‌خواستند همراهی کنند، گاهی مردم را فریب می دادند و پیروی از انبیاء را موجب ضرر معرفی می کردند و گاهی پیامبران را ساحره می خواندند و متهم به جادوگری می کردند.

حاج ابوالقاسم افزود: عبید الله بن عباس که در سپاه امام حسن(ع) بود به سمت سپاه معاویه حرکت کرد و ۸ هزار نفر را گمراه کرد سرکرده های خوارج با جدا شدن از امیرالمؤمنین(ع) ۱۲ هزار نفر را از سپاه ایشان جدا کردند و باعث تضعیف سپاه امیرالمؤمنین(ع) شدند و عبید الله حر جُحُفی باعث شد که قبیله او از حمایت امام حسین (ع) دست بکشد.

وی با اشاره به مصادیق مثبت ملأ در تاریخ اظهار کرد: افرادی هم بودند که کارکرد های مثبتی داشتند مانند حضرت عبدالمطلب و ابوطالب که با حمایت خود از پیامبر سبب حمایت مردم از ایشان شدند و یا زهیر بن غِین که با آمدن در سپاه امام حسین (ع) قبیله او هم با امام حسین (ع) همراهی کردند بنابراین افراد ملأ می توانند در فساد و یا سعادت جامعه تأثیر گذار باشند.

کارشناس تفسیر قرآن کریم تصریح کرد: طلاب، دانشجویان، هنرمندان، ورزشکاران، سیاست‌مداران، ثروتمندان و اشراف از گروه ملأ هستند و می‌توانند عامل قدرتمندی و یا تضعیف نظام اسلامی باشند زیرا در جامعه دایره اثرگذاری گسترده‌ای دارند و مسئولیت بیشتری هم خواهند داشت.

وی ادامه داد: این افراد باید بدانند که موضع‌گیری‌های آنها شخصی نیست و می‌تواند در جامعه تأثیر بگذارد بنابراین اگر اشتباه رفتار کنند گمراهی و ضلالت بسیاری از مردم به پای آن‌ها نوشته می شود و اگر درست حرکت کنند هدایت مردم به پای آنها نوشته می‌شود و می‌توانند در اجر و خوبی مردم شریک باشند.

حاج ابوالقاسم اضافه کرد: پیامبر(ص) فرمودند هر کار خوبی صدقه محسوب می شود و اگر کسی دیگران را به کارهای خوب سوق دهد مانند این است که آن کار خوب را انجام داده است.

انتهای پیام/78023

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول