اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

چالش‌های هنر در چهارمحال و بختیاری از منظر چهره برتر هنر انقلاب

چهره برتر هنر انقلاببا بیان اینکه با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب به نظر نمی‌رسد هنر انقلاب به پویایی رسیده باشد، گفت: اگر تولیدات صورت گرفته در بخش هنر انقلاب، بر پایه مستندات علمی و تاریخی و جذاب باشد حتما مخاطبان هنر انقلاب عموم مردم خواهند بود.

چالش‌های هنر در چهارمحال و بختیاری از منظر چهره برتر هنر انقلاب

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، قاسم فتاحی از سال ۱۳۷۰ فعالیت فرهنگی خود را آغاز کرده که تالیف هفت عنوان کتاب، انجام ۴ طرح پژوهشی، ارائه ۳۷ عنوان مقاله به صورت سخنرانی در همایش‌های ملی و بین‌المللی و چاپ ۴۳ عنوان مقاله در مجلات علمی پژوهشی و علمی تخصصی در کارنامه وی ثبت شده است.

همچنین فتاحی در هفته هنر انقلاب اسلامی سال گذشته به عنوان چهره برتر هنر انقلاب در بخش فرهنگ و مطالعات پایداری انتخاب شده است. در ادامه گفت‌وگویی که به بهانه هفته هنر انقلاب با این هنرمند داشته‌ایم را می‌خوانید.

قاسم فتاحی امروز در گفت‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد با بیان اینکه انقلاب اگرچه دارای شاخصه‌ها و ویژگی‌های خاص خود است ولی دارای ژانر مستقلی از هنر نیست، گفت: باید نیروهای متعهد و انقلابی از چنان قدرت و توانی برای نیروسازی و تربیت هنرمند فعال، دارای دانش، اهل مطالعه، انقلابی و متعهد برخوردار باشند که هنر انقلاب وجه غالب و پیشرو هنر کشور باشد و جدایی متصور نباشد.

چهره برتر فرهنگ و مطالعات پایداری سال گذشته افزود: آثار مرتبط با هنر انقلاب علاوه بر جذابیت و برخورداری از استنادات متقن علمی و تاریخی، دارای شاخصه‌هایی چون مبارزه‌جویی، تعهد، تأثیرگذاری، جریان‌سازی و انتقال پیام انقلاب هستند.

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: شاید با کنار گذاشتن سیاست‌گذاری‌های غلط، اصلاح مدیریت‌های ضعیف، آموزش صحیح و علمی، اختصاص بودجه و اعتبارات کافی و حذف برخی خط‌کشی‌ها و محدودیت‌های غیراصولی و غیرضروری و نیز تولید آثار شاخص و ارزشمند و در عین حال دارای جذابیت و تاثیرگذار، بتوان این جریان فرهنگی را در بخش‌های مختلف هنری به نحو شایسته‌ای به نمایش گذاشت.

عدم پویایی هنر انقلاب بعد از گذشت چهار دهه

وی با اشاره به اینکه متاسفانه با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی به نظر نمی‌رسد هنر انقلاب به پویایی رسیده باشد، افزود: پیشرفت‌های صورت گرفته در هنر انقلاب بیشتر حاصل ماهیت و جریان‌سازی خود انقلاب بوده است که اغلب هم در بعد خارجی و تاثیرگذاری در بین مسلمانان سایر کشورها و نیز جنبش‌های آزادی‌بخش در سراسر جهان قابل مشاهده است ولی در زمینه داخلی موفقیت و پیشرفت قابل توجه، تاثیرگذار و محسوس کمتر داشته‌ایم.

این پژوهشگر و نویسنده کتاب تاریخ انقلاب اسلامی در استان بیان داشت: اگر سیاست‌گذاری و مدیریت بخش‌ها و عرصه‌های مختلف هنری در دست هنرمندان متعهد، آگاه، باتجربه و دارای دانش و توانمندی تخصصی قرار گیرد و نیز یک نهضت علمی و فرهنگی در راستای تهیه و تدوین داده‌های لازم برای تولیدات هنری در بخش‌های مختلف آغاز شود، می‌توان تا حدود زیادی به پویایی رسید.

چهره برتر فرهنگ و مطالعات پایداری با بیان اینکه اگر تولیدات صورت گرفته در بخش هنر انقلاب، بر پایه مستندات علمی و تاریخی و جذاب باشد حتما مخاطبان هنر انقلاب عموم مردم هستند، افزود: زیرا مردم ایران انقلاب خود و کشور خود را دوست دارند و به آن عشق می‌ورزند ولی سوء مدیریت‌ها، سیاست‌گذاری‌های غلط و شعارزدگی برخی مسئولان و رسانه‌ها، باعث برخی از واکنش‌های منفی یا بی‌توجهی‌ها به آثار انقلابی شده است.

تولید آثار ضعیف باعث مخاطب‌گریزی شده است

وی ادامه داد: در مواقعی که آثار قوی، جذاب و تأثیرگذار همراه با مستندات، با موضوع انقلاب اسلامی یا دفاع مقدس تولید شده بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته، ولی تهیه و تولید آثار ضعیف، غیرمستند و همراه با شعارزدگی بالا باعث مخاطب‌گریزی شده است.

فتاحی بیان داشت: شناسایی و آموزش نیروهای مستعد، متعهد و علاقه‌مند و آموزش آن‌ها همراه با ترویج روحیه تحقیق و پژوهش و نیز تهیه محتواها و مواد خام لازم برای تولید آثار هنری پربار در بخش‌های مختلف، اولین گام در راستای اعتلای هنر انقلاب اسلامی در استان است.

وی گفت: در بخش‌های مختلف هنری در سراسر کشور و در استان، غفلت از آفرینش هنر متعهد و انقلابی وجود دارد و یکی از این بخش‌ها عدم استفاده از ظرفیت‌های بسیار وسیع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس(حوادث و رخدادها، خاطرات، وصیت‌نامه شهدا و…) برای تولید آثار هنری مثل تولید داستان، فیلم‌نامه، مستند، هنرهای نمایشی، نقاشی و … در استان است.

فتاحی در خصوص چالش‌ها و موانع هنری در کشور گفت: در استان چهارمحال و بختیاری، وجود موانع و چالش‌هایی نظیر نبود زیرساخت‌ها و امکانات لازم هنری به ویژه در شهرستان‌های غیر از مرکز استان، توزیع نامناسب امکانات فرهنگی بین دستگاه‌ها، موازی‌کاری برخی نهادها و دستگاه‌های فرهنگی، فقدان یک مرکز یا شورای تصمیم‌گیری واحد برای سیاست‌گذاری فرهنگی مبتنی بر نیازها و ضرورت‌های جامعه، غفلت از چالش‌های مهم فرهنگی و پرداختن به موضوعات کم اهمیت و صرف بودجه‌های اندک فرهنگی در محل نادرست، دخالت تعصبات قومی و گروهی در سیاست‌گذاری فرهنگی و ...  فقط بخشی از چالش‌های فرهنگی و هنری پیش روی استان چهارمحال و بختیاری است.

انتهای پیام/68036

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول