اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تعقیب جنگند‌های «اف-16 ترکیه» از سوی جت‌های یونان

وزارت دفاع یونان از پرواز سریع و به موقع جنگنده‌های خود برای شناسایی، رهگیری و تعقیب جنگنده‌های ترکیه که حریم هوایی یونان را نقض کرده بودند، خبر داد.

تعقیب جنگند‌های «اف-16  ترکیه» از سوی جت‌های یونان

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با ادامه رزمایش هوایی  ترکیه در روز دوشنبه، دو فروند جنگنده «اف- ۱۶» ترکیه بر فراز چند جزیره یونان از جمله جزیره بزرگ و پرجمعیت «خیوس» پرواز کردند ه با اقدام به موقع جت‌های نظامی نیروی هوایی یونان مواجه شد.

به گزارش روزنامه «اکاثیمرینی» به نقل از وزارت دفاع یونان، این جنگنده‌ها در پنج نوبت بعد از ظهر دوشنبه در ارتفاع تقریبی بین ۲۵۰۰۰ تا ۲۷۰۰۰ پا بر فراز جزیره خیوس پرواز  کردند.

 به دنبال این رویداد، جنگنده‌های ترکیه توسط جنگنده‌های یونانی شناسایی و رهگیری شدند و با تعقیب از سوی جت‌های ارتش یونان که به نوع آن‌ها اشاره‌ای نشده است، منطقه را ترک کردند.

به تازگی در یک برنامه شبکه خبری «سی‌ان‌ان ترک»، تحلیلگران اذعان کردند که رادارها و موشک‌های جنگنده‌های یونان این توانایی را دارند که جنگنده‌های ترکیه را شناسایی کرده و قبل از اینکه خلبانان متوجه شوند به آنها حمله کنند.

 آنها همچنین توضیح دادند که لازم است ترکیه ناوگان جنگنده «اف-۱۶» خود را به اف-۱۶ بلاک ارتقا دهد، ارتقایی که در حال حاضر در یونان در حال انجام است، اما در ترکیه انجام نشده است.

یک روزنامه نگار ترکیه‌ای حاضر در این برنامه اظهار داشت: «ترکیه جنگنده‌هایی خوبی خواهد داشت. ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ جدید و ۸۰ فروند دیگر را نوسازی خواهد کرد.»

«عبدالله آغار» متخصص امور دفاعی و امنیتی ترکیه نیز گفت: «این موضوع برای دریای اژه حیاتی است. اگر توازن قوا در دریای اژه از بین برود، احتمال شکست در نبردهای هوایی افزایش می‌یابد. همانطور که می‌دانید یونان جنگنده‌های رافال را خریده که بالاترین کیفیت راداری را دارد و در حال خرید موشک‌های "متئور" است که  اینها ما را نگران می‌کند.»

وی افزود: «ما چنین جنگنده پیشرفته‌ای نداریم، اما یونان جنگنده‌های جدیدی دارد که از فرانسه خرید کرده است. اگر ما این هواپیماها را نگیریم، یونان جنگنده‌های ما را سرنگون خواهد کرد.» (جزئیات بیشتر)

یک نشریه ترکیه‌ای نیز روز دوشنبه نوشت که در صورت عدم فروش جنگنده‌های «اف-۱۶ بلاک» از سوی آمریکا، آنکارا سفارش جنگنده نسل پنجم «سوخو-۵۷» به روسیه می‌دهد.

روزنامه ترکیه‌ای «ملیت» نوشت که اگر کنگره آمریکا از فروش جنگنده های اف-۱۶ به این کشور امتناع کند، ترکیه ممکن است خرید هواپیمای سوخو-۵۷ روسیه را بررسی کند.

روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو که اغلب دچار تنش بوده به طوری که سال گذشته  این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند. یونان و ترکیه سال گذشته دردرگیری بر سر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل‌های سیاسی مسالمت آمیز را  تا راه حل‌های تهاجمی اتخاذ کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول