اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان خبر داد: توافق اولیه درباره آزادسازی مطالبات مالی ایران نزد یکی از بانک‌های خارجی

وزیر خارجه گفت: توافقی در خصوص آزادسازی مطالبات مالی ما نزد یکی از بانک‌های خارجی به وجود آمده و روز گذشته هیأتی از یکی از کشورها برای پیگیری مراحل اجرایی آن در تهران بود و مذاکراتی انجام و درباره زمان و چگونگی آزادسازی این مبالغ توافق اولیه‌ای را به عمل آوردیم.

امیرعبداللهیان خبر داد: توافق اولیه درباره آزادسازی مطالبات مالی ایران نزد یکی از بانک‌های خارجی

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که عصر امروز (چهارشنبه) ۲۴ فروردین ماه میزبان فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق بود، پس از دیدار و گفت‌وگوی با همتای عراقی در نشست خبری مشترک حضور یافت و ضمن تشریح گفت‌وگوهای انجام شده به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ابتدای این نشست خبری ضمن خیرمقدم به همتای عراقی گفت: امروز در خصوص موضوعات متنوعی با هم گفت‌وگو کردیم. درباره موضوعات دوجانبه و از جمله موضوعاتی که در مباحث دوجانبه گفت‌وگوهای امروز مورد توجه دو هیأت ایرانی و عراقی قرار گرفت، تأکید بر اهمیت لغو روادید زمینی بین دو کشور بود. امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به فاصله گرفتن دو کشور از بحران و شرایط حاد ویروس کرونا قادر باشیم که رفت و آمدهای اتباع دو کشور را از طریق مرزهای زمینی گسترش دهیم. طبعا صنعت توریسم بین دو کشور می‌تواند نقش مهمی در توسعه هر چه بیشتر مناسبات ایفا کند.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: آرزو کردیم طرف عراقی با جدیت این موضوع را پیگیری کند که در آینده اتباع دو کشور بتوانند با خودروهای شخصی و خانواده‌های خود به یکایک استان‌های دو کشور سفر سیاحتی و زیارتی داشته باشند.

* حجم تبادلات تجاری و همکاری‌های دو کشور چهار و نیم برابر مدت مشابه قبلی افزایش یافته است

وزیر خارجه بیان کرد: روابط عمیق، راهبردی و ممتاز دو کشور در شرایطی قرار دارد که می‌توانیم در ماه‌های آینده روابط را در عرصه‌های متنوعی گسترش دهیم. در هفت ماهه گذشته دولت مردمی آقای رئیسی حجم تبادلات تجاری و همکاری‌های دو کشور چهار و نیم برابر مدت مشابه قبلی افزایش یافته است. ما در گفت‌وگوهای امروز بر نقش مهم منطقه‌ای عراق تأکید کرده و از نقش دولت عراق و برادرانمان در جمهوری عراق برای ایجاد تفاهم منطقه‌ای قدردانی کردیم. بر اهمیت گفت‌وگوهای منطقه‌ای با حضور اهل منطقه تأکید کرده و از تلاش‌های سازنده دولت عراق، نخست وزیر و وزیر خارجه عراق برای از سرگیری گفت‌وگوهای ایرانی سعودی استقبال کردیم. امیدواریم منطقه ما شاهد ثبات، امنیت، پیشرفت و رفاه هر چه بیشتر باشد.

* تحولات یمن

به گزارش خبرنگار فارس، وی همچنین افزود: در گفت‌وگوهای امروز درباره تحولات در یمن و استقبال از برقراری آتش بس در یمن و تاکید بر اهمیت لغو محاصره انسانی و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی اتفاق نظر داشتیم. معتقدیم در سایه پایدار ماندن آتش بس، لغو محاصره انسانی و گفت‌وگوهای همه طرف‌های یمنی بدون هرگونه مداخله خارجی، مردم یمن بتوانند نسبت به آینده سرنوشت خود بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.

*  مردم سوریه هستند که باید در سایه استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی نسبت به آینده کشورش خودشان تصمیم بگیرند

وزیر خارجه کشورمان بیان کرد: در سوریه از این‌که بخش‌هایی از خاک این کشور همچنان در اشغال پایگاه‌های نظامی قرار دارد که بدون هماهنگی با دولت مرکزی این کشور ادامه حضور خود را رقم زدند مخالفت خود را اعلام می‌کنیم و معتقدیم این مردم سوریه هستند که باید در سایه استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی نسبت به آینده کشورش خودشان تصمیم بگیرند.

*  شناسایی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان را منوط به تشکیل دولت فراگیر در این کشور می‌دانیم

وزیر خارجه کشورمان گفت: آخرین تحولات در افغانستان هم مورد توجه دو هیأت عراقی و ایرانی قرار گرفت. ما از تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان حمایت می‌کنیم. اتفاق ناگواری دو روز پیش در مقابل سفارت ایران در کابل و سرکنسولگری کشورمان در هرات رخ داد، دولت مرکزی افغانستان با اعزام والی هرات به سرکنسولگری کشورمان مراتب ناخرسندی و محکومیت این اقدام را به صراحت اعلام کردند. امروز هم جمع بزرگی از مردم و گروه‌های سیاسی افغانستان با حضور در مقابل نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران با اهدای گل به کارکنان ما تلاش کردند که نشان دهند دشمنان مشترک دو ملت ایران و افغانستان قادر نخواهند بود که با توطئه افکنی باعث بروز مشکلات و ناامنی در مرزهای مشترک و روابط دو کشور شوند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: همچنان شناسایی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان را منوط به تشکیل دولت فراگیر در این کشور می‌دانیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران نیز اظهار داشت: توافقی در خصوص آزادسازی مطالبات مالی ما نزد یکی از بانک‌های خارجی به وجود آمده و روز گذشته هیأتی از یکی از کشورها برای پیگیری مراحل اجرایی آن در تهران بود و مذاکراتی را با مقامات بانک مرکزی و مقامات اقتصادی وزارت خارجه ما به عمل آوردند و درباره زمان و چگونگی آزادسازی این مبالغ توافق اولیه‌ای را به عمل آوردیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول