اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

دانشنامه دفاع مقدس لرستان نگاشته می‌شود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان از آغاز به‌کار نگارش دانشنامه دفاع مقدس لرستان خبر داد

دانشنامه دفاع مقدس لرستان نگاشته می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم آباد، محسن رشیدی  در جمع خبرنگاران از آغاز به‌کار نگارش دانشنامه  دفاع مقدس لرستان خبر داد و اظهار داشت: این دانشنامه مُعَرف نقش لرستان در هشت سال دفاع مقدس است.

وی گفت: با شروع جنگ تحمیلی جوانان لرستانی  از جمله اولین گروه‌هایی بودند که خود را به مناطق مرزی و عملیاتی رساندند و در برابر دشمن متجاوز قد علم کردند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه لرستان در دوران دفاع مقدس پشتیبانی سه استان را برعهده داشته است و 46 هزار رزمنده به مناطق جنگی اعزام کرد، افزود: در طی دوران دفاع مقدس شهرهای استان لرستان 176 بار مورد هجوم حمله هوایی رژیم بعث عراق  قرار گرفتند و یک هزار و 225   نفر از مردم این دیار در بمباران‌ها به شهادت رسیدند و 27 هزار واحد مسکونی و تجاری تخریب شد.

رشیدی با استناد به این سخن مقام معظم رهبری که فرمودند: «نبرد رزمندگان لر قبل از آنکه شنیدنی باشد، دیدنی است»، گفت:  لرستان در عملیات «حاج عمران » بیش از300 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرد و کلید فتح عملیات «کربلای5 »، عملیات «کربلای4 » بود که نقش رزمندگان لرستانی در آن بسیار مهم وتاثیرگذار بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با اشاره به نقش لشکر 84 ارتش و لشکر 57  سپاه حضرت ابوالفضل(ع)  استان لرستان، پادگان مهندسی 411 بروجرد، آماد گاه بابا عباس، تیپ حنین و... در دفاع مقدس تصریح کرد: دفاع مقدس متعلق به یگان‌های نظامی و یا قشر خاصی  نیست بلکه همه‌ی ادارات، دستگاه‌ها و اقشار مردم در آن نقش داشتند. بنابراین امروز نیز برای تهیه دانشنامه دفاع مقدس لرستان، نیازمند وحدت و همگرایی همگانی هستیم.

 مسئول کمیته اسناد کنگره ملی 6544 شهید استان لرستان خاطر نشان کرد: در خصوص دفاع مقدس، آثار فراوانی در قالب کتاب، فیلم، مستند، کلیپ و... تهیه شده است اما اهمیت، جامعیت و ماندگاری هیچکدام از این آثار به اندازه دانشنامه دفاع مقدس نیست.

وی بیان کرد: اگر امروز نقش لرستان در دفاع مقدس نوشته نشود، پرسش‌های محققین، پژوهشگران و آیندگان  در خصوص نقش این استان در دفاع مقدس  بدون پاسخ خواهد ماند.

رشیدی به برگزاری کنگره ملی 6544 شهید استان لرستان اشاره کرد و افزود: امیدواریم این کنگره‌ی شهدا فتح بابی شود برای تهیه دانشنامه دفاع مقدس لرستان. 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس لرستان با بیان اینکه از بین همه‌ی استان‌های کشور، برخی از استان‌ها دانشنامه آنها تدوین شده است و برخی مراحل پایانی کار را طی می‌کنند و فقط 4 استان  از جمله لرستان دانشنامه دفاع مقدس آنها با وجود پیگیری‌های مدیران کل اسبق اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان و پیگیری‌های متعدد دو سال اخیر، به دلیل عدم مشارکت دستگاه‌ها در تامین اعتبارات مورد نیاز، تاکنون تدوین نشده است، گفت: «فرهاد زیویار» استاندار به‌عنوان رئیس شورای هماهنگی  حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مسئول دانشنامه است و امور هماهنگی و اجرایی این امر مهم فرهنگی بر عهده اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان 

 این مقام مسئول با بیان اینکه در سال گذشته، شیوه‌نامه علمی دانشنامه دفاع مقدس استان لرستان تهیه شد، ادامه داد: در سال گذشته 6جلسه از سلسله جلسات کارگروه اساتید دفاع مقدس لرستان به بحث و تبادل نظر در خصوص دانشنامه دفاع مقدس این استان اختصاص یافت و همچنین پورپوزال این پروژه عظیم فرهنگی  تهیه شد. 

وی افزود: در ماه‌های بهمن و اسفند سال 1400 شش  کارگاه آموزشی و جلسه توجیهی ویژه نویسندگان و پژوهشگران مقالات دانشنامه دفاع مقدس لرستان  برگزار شد و در سالجاری نیز ادامه‌ی این کار گاه‌های آموزشی برگزار می‌شود.

رشیدی در پایان از فرمانداران شهرستاهای استان که مقرر شده است، مسئولین شهرستانی دانشنامه را معرفی کنند خواست که در این راستا سریع‌تر اقدام کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول