اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

امیدواری و هشدار همزمان پاشینیان درباره صلح با جمهوری آذربایجان

نخست‌وزیر ارمنستان ضمن اعلام آمار تلفات جنگ سال 2020 با جمهوری آذربایجان، درباره احتمال امضای توافق صلح بین دو کشور صحبت کرد.

امیدواری و هشدار همزمان پاشینیان درباره صلح با جمهوری آذربایجان

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در پارلمان این کشور درباره وضعیت جاری روابط این کشور با جمهوری آذربایجان و جنگ سال ۲۰۲۰ این دو کشور همسایه بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی اظهارنظر کرد.

بنا بر گزارش «سی‌جی‌تی‌ان» به نقل از خبرگزاری «تاس» خبر داد، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد دولت این کشور معتقد است که احتمال حصول توافقنامه صلح بین ایروان و باکو وجود دارد.

بنا بر گزارش روزنامه «کامرسنت»، پاشینیان گفت: «در نشست سه جانبه در بروکسل (با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس شورای اروپا) موافقت کردم که وزارت خارجه ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان باید آماده‌سازی برای توافقنامه صلح را آغاز کنند. زمان و قالب باید روشن شود و بحث شود اما امضای توافقنامه در اسرع وقت بخشی از برنامه‌های ما است».

به گفته نخست وزیر ارمنستان، جمهوری آذربایجان تلاش خواهد کرد این فرآیندها را به بن‌بست برساند که بهانه‌ای برای تجاوزات جدید علیه ارمنستان و قره باغ کوهستانی خواهد شد. وی افزود: ما این موضوع را رد نمی کنیم که آذربایجان ادعاهای ارضی جدیدی را مطرح کند. شفاف‌سازی موضع رسمی باکو و ایروان در موضوع تحدید حدود، کسب مشروعیت در جامعه بین‌المللی و توافق بر سر مرزها ضروری است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره آمار تلفات ارمنستان در جنگ شش هفته‌ای سال ۲۰۲۰ این کشور با جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی هم صحبت کرد و خبر داد، ۳۸۲۵ ارمنستانی در این جنگ کشته شدند.

اظهارنظر تازه پاشینیان در شرایطی صورت گرفت که «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان اخیرا گفته بود که ارمنستان سند پنج بندی برای عادی‌سازی روابط دوجانبه ارائه شده از سوی باکو را پذیرفت. علی اف او این سخنان را در جریان تماس تلفنی با رئیس‌جمهور روسیه بیان کرد.

هفدهم فروردین بود که نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان  پس از حدود پنج ساعت گفت‌وگو در بروکسل به میزبانی «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا، به توافق رسیدند کار بر روی معاهده صلح را آغاز کنند.

سران ایروان و باکو آنها همچنین توافق کردند کمیسیون مشترک مرزی را برای «تعیین مرزهای دوجانبه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان» و «تضمین وضعیت امنیتی پایدار در امتداد و در مجاورت خط مرزی» تشکیل دهند (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول