اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

هوازدگی فضا؛ تازه‌ترین اطلاعات کشف شده از ماه

تیم‌های تحقیقاتی آکادمی علوم چین از آخرین یافته‌های خود در مورد خاک جمع آوری شده ماه توسط مدارگرد کاوشگر ماه چانگ ای ۵ این کشور پرده برداری کردند.

هوازدگی فضا؛ تازه‌ترین اطلاعات کشف شده از ماه

به گزارش خبرنگار سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، تیم‌های تحقیقاتی آکادمی علوم چین از آخرین یافته‌های خود در مورد خاک جمع آوری شده ماه توسط مدارگرد کاوشگر ماه چانگ ای ۵ این کشور پرده برداری کردند.

چانگ ای ۵  یک مأموریت رباتیک اکتشاف ماه چین است که متشکل از یک ماژول خدمات، یک سطح‌نشین، صعود کننده و یک وسیله بازآوری نمونه است. این نخستین مأموریت بازگشت نمونه از ماه از زمان لونا ۲۴ در سال ۱۹۷۶ بود که با موفقیت آن - چین را به سومین کشور پس از ایالات متحده و روسیه تبدیل می‌کند که نمونه‌هایی از ماه را بازآورده‌اند.

سطح ماه میلیاردها سال است که متحمل برخوردهای شدید شهاب سنگ‌ها و تابش باد خورشیدی شده که به شدت خواص فیزیکی، ترکیبات شیمیایی و ویژگی‌های کانی شناسی و به نوبه خود طیف بازتاب نوری ماه را تغییر می‌دهد.

با استفاده از روش‌های تجزیه و تحلیل، محققان اطلاعات هوازدگی فضایی سیلیکات‌ها، اکسیدها، فسفات‌ها و سولفیدها را روی سطح خاکی که از ماه جمع‌آوری‌شده  به دست آوردند.

در این مقاله آمده است که برخورد میکروشهاب‌سنگ و تابش باد خورشیدی، فرآیندهای هوازدگی فضایی غالب، تا حد زیادی ترکیب و ریزبافت مواد خاک روی ماه را تغییر داده‌اند.

بر اساس این مقاله، این تحقیق به مردم درباره هوازدگی فضا در عرض‌های جغرافیایی میانی ماه، تکامل مواد در سطح ماه و تغییرات محیط فضا اطلاع می‌دهد.

مقاله محققان چینی ماه گذشته در مجله «Geophysical Research Letters« منتشر شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول