اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

شروع مجدد فعالیت سفارت ایران در اوکراین

سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و اوکراین اعلام کرد: امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو شروع مجدد فعالیت سفارت در ⁧‫‬⁩کی‌یف را اعلام و‌ خواستار تامین امنیت کامل دیپلمات‌های ایرانی شد.

شروع مجدد فعالیت سفارت ایران در اوکراین

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «منوچهر مرادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین در توئیتی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی روز چهارشنبه ۲۴ فروردین ماه وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و اوکراین نوشت: حسین امیرعبداللهیان و «دیمیترو کولبا» تلفنی گفت‌وگو کردند و در این گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه کشورمان ضمن ابراز مخالفت مجدد با هرگونه جنگ و خونریزی، حضور سفیر جمهوری اسلامی ⁧‫ایران‬⁩ و شروع مجدد فعالیت سفارت در ⁧‫‬⁩کی‌یف را اعلام و‌ خواستار تامین امنیت کامل دیپلمات‌های ایرانی شد.

وی همچنین افزود: وزیر خارجه کشورمان همچنین آمادگی ایران برای اعزام تیم پزشکی و کمک‌های و بشردوستانه به ⁧‫اوکراین‬⁩ را علام و خبر روزنامه گاردین مبنی بر ارسال تسلیحات ایرانی به روسیه را ساختگی و غیرواقعی خواند.

 

به گزارش فارس، «دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین روز (چهارشنبه) در توئیتی از گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود خبر داد و نوشت: «با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه (جمهوری اسلامی ایران) گفت‌وگوی تلفنی داشتم. ایران مخالف جنگ روسیه علیه اوکراین است و از راه‌حل دیپلماتیک حمایت می‌کند. از وزیر خارجه امیرعبداللهیان به دلیل رد ادعاهای مربوط به انتقال تسلیحات به روسیه با کمک شرکت‌های ایرانی و همچنین بابت اعزام تیم پزشکی به اوکراین سپاسگزاریم».

به گزارش فارس، سفارت ایران در کی‌یف چندی پیش به مولداوی منتقل شده بود. این سفارتخانه دوم فروردین ماه سالجاری اعلام کرد: با توجه به ادامه جنگ در اوکراین و عدم امکان تداوم فعالیت سفارت در کی‌یف، دولت ایران تصمیم گرفته تا زمان عادی شدن اوضاع، فعالیت سفارت را موقتا به شهر کیشینف پایتخت مولداوی منتقل کند.

این دومین گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه دو کشور بعد از جنگ اوکراین و در طی یک ماه اخیر بود. وزرای خارجه دو کشور ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ نیز و بعد از آغاز بحران در اوکراین هم تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. گفت‌وگوی دو وزیر پیش از سفر امیرعبداللهیان به مسکو انجام شد و وی پیام وزیر خارجه اوکراین را به سرگئی لاوروف رساند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آن گفت‌وگو به تبیین موضع ایران مبنی بر مخالفت با جنگ و لزوم توجه به راه‌حل سیاسی و گفت‌وگوی دیپلماتیک پرداخت و با اشاره به ریشه بحران اوکراین اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از هر تلاش سیاسی برای حل و فصل این بحران حمایت می‌کند. ما بدون اتخاذ رویکرد دوگانه مخالف جنگ در اوکراین، افغانستان، یمن و … هستیم.

وزیر خارجه کشورمان و همتای اوکراینی ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ و در آغاز بحران اوکراین هم تلفنی گفت‌وگو کرده بودند و امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی آمادگی ایران را برای کمک به حل و فصل مسالمت آمیز بحران اعلام و‌ ابراز امیدواری کرد که وضعیت جاری از طریق گفت‌وگو و مجاری دیپلماتیک و بدون دخالت کشورهای ثالث حل و فصل شود. (اینجا بخوانید)

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول