اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

وزیر خارجه عراق: اجازه تهدید از خاک‌مان علیه همسایگان را نمی‌دهیم

امیرعبداللهیان در دیدار همتای عراقی گفت که نمی‌پذیریم از مرزهایمان توسط آمریکا، رژیم صهیونیستی و عناصر تروریست و تجزیه طلب تهدید شویم و فؤاد حسین هم اعلام کرد که این کشور اجازه نمی‌دهد از خاکش تهدیدی علیه همسایگان صورت بگیرد.

وزیر خارجه عراق: اجازه تهدید از خاک‌مان علیه همسایگان را نمی‌دهیم

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر دیروز (چهارشنبه) ۲۴ فروردین ماه میزبان فؤاد حسین همتای عراقی و هیأت بلندپایه این کشور بود و پس از استقبال رسمی دو وزیر بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند.

به گزارش فارس، این دومین سفر فؤاد حسین به تهران در دولت سیزدهم است. او دوم دی ماه ۱۴۰۰ نیز به تهران سفر و با امیرعبداللهیان دیدار کرد. وزیر خارجه کشورمان نیز ششم شهریور برای شرکت در نشست بغداد به عراق سفر کرد.

در دیدار دیروز عصر آخرین وضعیت روابط دوجانبه، تحولات منطقه و برخی موضوعات مورد علاقه بین‌المللی از جمله تحولات یمن، افغانستان، سوریه و اوکراین مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. 

* سفر زائران ایرانی از مرزهای زمینی به عتبات عالیات تسهیل شود

امیرعبداللهیان در این دیدار تقویت مناسبات تجاری با عراق را از اولویت‌های مهم دو کشور برشمرد و بر تسهیل تبادلات تجاری در گذرگاه‌های مرزی، حمل یکسره و نهایی شدن راه آهن بصره - شلمچه تاکید کرد. 

روان سازی  تردد زائران دو کشور برای سفر به اماکن زیارتی از جمله دیگر مواردی بود که امیرعبداللهیان در این دیدار بر آن تأکید کرد و همچنین خواستار تسهیل سفر زائران ایرانی از مرزهای زمینی به عتبات عالیات شد.

* نمی‌پذیریم از مرزهایمان تهدید شویم

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در این دیدار تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند بپذیرد از مرزهای خود از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و عناصر تروریست و تجزیه طلب تهدید و امنیتش مورد مخاطره قرار گیرد.

 

* عراق اجازه نمی‌دهد از خاک خود تهدیدی علیه همسایگانش صورت گیرد

فوأد حسین هم در این دیدار روابط و مناسبات ایران و عراق  را درهم تنیده خواند و ایران را همسایه وفادار توصیف کرد و گفت: عراق به نقش سازنده خود در آرام سازی فضای منطقه ادامه داده و در راستای تقویت عنصر گفت‌وگو بین کشورهای منطقه تلاش می‌کند.

این دیپلمات عالیرتبه عراقی در این دیدار با بیان اینکه امنیت ایران و عراق به یکدیگر وابسته است، تصریح کرد: عراق اجازه نمی‌دهد از خاک خود تهدیدی علیه همسایگانش صورت گیرد.

روند مذاکرات وین، اوضاع افغانستان، سوریه، اوکراین و یمن و همچنین توسعه مناسبات ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار بود که قبل از افطار و بعد از افطار نیز ادامه یافت.

به گزارش فارس،رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست خبری با همتای عراقی هم گفت: امروز در خصوص موضوعات متنوعی با هم گفت‌وگو کردیم. درباره موضوعات دوجانبه و از جمله موضوعاتی که در مباحث دوجانبه گفت‌وگوهای امروز مورد توجه دو هیأت ایرانی و عراقی قرار گرفت، تأکید بر اهمیت لغو روادید زمینی بین دو کشور بود. امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به فاصله گرفتن دو کشور از بحران و شرایط حاد ویروس کرونا قادر باشیم که رفت و آمدهای اتباع دو کشور را از طریق مرزهای زمینی گسترش دهیم. طبعا صنعت توریسم بین دو کشور می‌تواند نقش مهمی در توسعه هر چه بیشتر مناسبات ایفا کند.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: آرزو کردیم طرف عراقی با جدیت این موضوع را پیگیری کند که در آینده اتباع دو کشور بتوانند با خودروهای شخصی و خانواده‌های خود به یکایک استان‌های دو کشور سفر سیاحتی و زیارتی داشته باشند.(اینجا بخوانید)

وزیر خارجه عراق هم نسبت به برگزاری دور پنجم گفت‌وگوها بین ایران و عربستان و تبدیل این گفت‌‌وگوها از محرمانه به علنی ابراز امیدواری کرد. (جزییات بیشتر)

به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۲ فروردین ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره تشکیل دولت در عراق گفت: در گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان از همتای خود دعوت کرد که به تهران بیاید و احتمال دارد در یکی از روزهای پایانی این هفته وزیر خارجه عراق به تهران بیاید. البته هنوز تاریخ قطعی نیست ولی این برنامه در دستورکار است. در داخل عراق تلاش می‌کنیم نقش تسهیل کننده داشته باشیم با همه طرف‌ها گفت‌وگو کرده و تلاش می‌کنیم در فضای دموکراتیک و مردمسالارانه انتقال قدرت به خوبی انجام شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول