اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مسکو: فنلاند و سوئد به ناتو بپیوندند، تسلیحات اتمی وارد بالتیک می‌کنیم

معاون شورای امنیت روسیه هشدار داده است که در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف ناتو، مسکو احتمالاً تسلحات اتمی وارد بالتیک خواهد کرد.

مسکو: فنلاند و سوئد به ناتو بپیوندند، تسلیحات اتمی وارد بالتیک می‌کنیم

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیتری مدودوف» معاون شورای امنیت روسیه امروز (پنجشنبه) هشدار داد در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف ناتو، روسیه مجبور به دفاع از مرزهای خود شده و احتمالاً تسلیحات اتمی را وارد بالتیک خواهد کرد.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در این خصوص گزارش کرد، مسکو به ناتو هشدار داده است که اگر سوئد و فنلاند به این ائتلاف نظامی بپیوندند، روسیه مجبور به تقویت مرزهای خود خواهد شد و و هیچ تعهدی در آینده به بالتیک «عاری از سلاح هسته ای» وجود نخواهد داشت.

دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه در این خصوص گفت: «دیگر نمی‌توان درباره وضعیت عاری از سلاح اتمی برای بالتیک صحبت کرد، باید تعادل برقرار شود».

وی سپس ادامه داد: «روسیه تا به امروز چنین اقداماتی را انجام نداده و قرار نبوده که چنین اقداماتی را انجام دهد اما اگر مجبور به انجام چنین کاری شویم... توجه داشته باشید این ما نبودیم که این پیشنهاد را دادیم».

این مقام روس در حالی چنین هشداری را مطرح کرده است که روز گذشته (چهارشنبه)، فنلاند اعلام کرد که ظرف چند هفته آینده درباره پیوستن به ناتو تصمیم‌گیری خواهند کرد و این در حالی است که سوئد نیز در حال بررسی سیاست امنیتی خود در این زمینه است و احتمالاً ماه آینده در خصوص پیوستن به ناتو نتیجه‌گیری خواهد کرد.

«سنا مارین» نخست وزیر فنلاند روز گذشته گفت که کشورش باید «برای انواع اقدامات روسیه آماده باشد» و افزود که «هیچ راه دیگری برای داشتن ضمانت‌های امنیتی» جز بر اساس ماده 5 ناتو در خصوص بازدارندگی و سیاست دفاعی مشترک وجود ندارد.

طبق ماده پنج قوانین ناتو درباره بازدارندگی، حمله به یکی از اعضای ناتو بعنوان حمله به تمامی کشورهای عضو ناتو تلقی می‌شود.

از طرف دیگر، «ماگدالنا اندرسون» نخست وزیر سوئد روز چهارشنبه اعلام کرد که استکهلم در ماه ژوئن درخواست خود برای عضویت در ناتو را به دبیرخانه این سازمان تحویل خواهد داد. 

طبق  گزارش تایمز، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که طی نشست هفته گذشته وزرای خارجه ناتو که با حضور وزرای خارجه سوئد و فنلاند برگزار شد، عضویت این دو کشور واقع در اروپای شمالی در ناتو «موضوع گفت‌و‌گو و محور چندین نشست» بوده است.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه اخیرا هشدار داده که الحاق فنلاند و سوئد به ناتو می‌تواند پیامدهای سیاسی و نظامی داشته باشد. 

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌‌های دونباس برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی ویژه‌ای را در اوکراین آغاز کرد و ««ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات کشورش در اوکراین را «حفاظت از مردمی خواند که برای مدت هشت سال در معرض قلدوری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار داشتند».

وی همچنین گفت که عملیات نظامی روسیه در اوکراین برای «خلع سلاح و نازی‌زدایی اوکراین و محاکمه تمامی جنایتکارانی است که مسئل جرایم خونین علیه غیرنظامیان دونباس هستند».

بنا بر گزارش وزارت دفاع روسیه، نیروهای مسلح تنها زیرساخت‌های نظامی و نظامیان اوکراینی را هدف قرار داده‌اند و به هیچ عنوان به غیرنظامیان حمله نمی‌کنند.

کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تحریم‌های بیشماری علیه روسیه وضع کردند و شماری از شرکت‌ها نیز خروج از بازار روسیه و توقف عرضه تولیدات به روسیه را اعلام کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول