اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

دانشجویان در دیدار با رئیس جمهور چه گفتند؟ / تفاوت برخورد رئیسی و روحانی

ضیافت افطاری نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل های مختلف دانشجویی با رئیس جمهور روز گذشته برگزار شد و دانشجویان در این مراسم نظرات و دیدگاه های خود را با صراحت بیان کردند.

دانشجویان در دیدار با رئیس جمهور چه گفتند؟ / تفاوت برخورد رئیسی و روحانی

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، ضیافت افطاری نمایندگان اتحادیه ها و تشکل های دانشجویی با آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور روز گذشته در حالی برگزار شد که به گفته بسیاری از اعضای تشکل های دانشجویی روحانی در طی مدتی که سکان دولت را بر عهده داشت، روی خوشی به تشکلها و فعالان دانشجویانی نشان نداد و تعداد اندک برنامه هایی هم که با عنوان دیدار روحانی به دانشجویان برگزار شد، به گفته بسیاری از فعالان دانشجویی به صورت مهندسی شده بود.

بر همین اساس مراسم ضیافت افطاری روحانی با دانشجویان در سال 98 بدون حضور نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی برگزار شد و در این مراسم تنها تعدادی از دانشجویان و جوانان حامی دولت و اصلاح‌طلبان فرصت پیدا کردند تا مطالب خود را بیان کنند.

یکی از نکات قابل توجه حضور نمایندگان اتحادیه ها و تشکل های علمی دانشجویی در این مراسم بود. اعضای این تشکل ها در گذشته همواره نسبت به این موضوع که مسئولان اتحادیه های علمی را نادیده می گیرند، گلایه داشتند. یکی از مطالبات مهم این دانشجویان در نشستی که در خبرگزاری فارس داشتند، این بود که در دیدارهای رئیس جمهور با دانشجویان نمایندگان اتحادیه ها و تشکلهای علمی هم حضور داشته باشند.

 

 

با این حال شب گذشته آیت الله رئیسی میزبان نمایندگان تمامی اتحادیه ها و فعالان دانشجویی بود و در این مراسم نمایندگانی از اتحادیه های دفتر تحکیم وحدت، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، جنبش عدالتخواه دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی و انجمن های علمی دانشجویی به بیان مطالب صریح خود پرداختند که در ادامه مشروح سخنان دانشجویان آمده است:

* بحث خودرو نیازمند برنامه ریزی و اقدامی صحیح برای تحول است

مجتبی منگلی و فائزه فاتحی از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به عنوان نمایندگان این اتحادیه در این مراسم به سخنرانی پرداختند که متن سخنان آنان به شرح زیر است:

منگلی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت:

جناب آقای رئیسی، رئیس جمهور محترم

سلام علیکم

از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم، سعی کردیم در بسط و شرح مفهوم دولت مردمی به مجموعه‌ی دولت کمک کنیم. در ۱۶ آذر سال گذشته، از طبقه‌ی مردم فریبی گفتیم که با شعار‌های زیبا به دنبال چپاول ملت می‌گردند و باید نسبت به حضورشان در دولت حساس بود. از آنجایی که به نیت شما برای اصلاحگری و حل یکپارچه مسائل مطمئنیم، اکنون بر خود لازم می‌دانیم نسبت به آسیب‌های رخ داده در دولت در همین مدت روی کار آمدن، نکاتی را ارائه کنیم.

۱. توجه به امر «ایده»: از ابتدای روی کار آمدن دولت جناب عالی مدام از مخالفان و موافقان دولت این گزاره که «اگر با یک پارچگی قوای سه گانه، مسائل کشور حل نشود، در هیچ شرایط دیگری حل نخواهد شد» را می‌شنویم. این گزاره با این حجم از اغراق را تله بدخواهان می‌دانیم چرا که همگی واقفیم مسائل کشور، مسائل پیچیده‌ای است و نباید با اتکا به چند گزاره و ارجاع به همخوانی ظاهری قوای سه گانه، حل تمام مشکلات را به آن حواله دهیم. آقایان بیایند پاسخ دهند در دوران خودشان که مجلسی همسو حضور داشت و از قضا اختیارات کلانتری نظیر سیاست گذاری در امر سیاست خارجه را در اختیار داشتند، چه ایده محوری جز «مردم تلاش کنند تا ما به اهدافمان برسیم» ارائه دادند که امروز افکار عمومی را به موهوماتی نظیر «حل تمام مشکلات» ارجاع می‌دهند؟ جناب آقای رئیسی! این دامی که برای دولت جناب عالی پهن کرده‌اند -و متاسفانه از سمت خود دولت هم به صورت جدی دنبال می‌شود- پایانی جز ناامیدی عمومی نخواهد داشت.

نباید در استفاده از «گفتمان کارآمدی» اغراق کرد، این تفکر تنها زمانی منجر به کارآمدی واقعی خواهد شد که کلان‌ایده‌ی دولت شما یعنی «مردمی‌بودن» را در تمام ابعاد به همراه داشته باشد. چرا که کارآمدی واقعی تنها با مشارکت همگانی پایدار خواهد ماند و تحول پایدار تنها با سازماندهی ساختار‌های مردم‌سالار محقق خواهد گشت. در همین چند ماهه شواهدی نظیر «وعده‌ی نابودی فقر مطلق در عرض یک ماه» دیده‌ایم که به نظر می‌آید ناشی از همین موضوع باشد؛ البته که در خود مفهوم دولت مردمی هم نباید ساده اندیشی کرد و آن را به صرف میان مردم بودن- که البته بسیار سنت حسنه‌ای است- خلاصه کرد چرا که تحقق دولت مردمی تنها با بسط و گسترش ساختار‌های مشارکت عمومی اتفاق خواهد افتاد.

۲. اجتناب از اتخاذ سیاست‌های واگرا: همانطور که گفتیم، مسائل کشور عزیزمان ایران، مسائلی بس پیچیده است و با گل کوچک بازی کردنِ این پا با آن پا نمی‌شود به تیم حریف گل زد! در این مدت تعدد برخی سیاست‌های واگرا توی ذوق زده است. فی المثل در وزارت اقتصادی که یکی از اهدافش حمایت از تولید است نباید برای لنج‌ها اندازه‌ ۳۰ نیسان آبی، ظرفیت قاچاق کالا از آن ور آب با اسامی غلط اندازی نظیر «ته‌لنجی» در نظر گرفته شود! در وزارت اقتصادی که به دنبال مبارزه با اشرافی گری است، نباید بیش از ۳۰ درصد از کل ارز تخصیص یافته به گوشی تلفن همراه، به یک برند لوکس آمریکایی که از قضا قبلا هم مورد انتقاد رهبری هم قرار گرفته بود، تخصیص داده شود، در حالی که برند مذکور تنها ۶ درصد از نیاز بازار را تامین می‌کند! البته الحق و الانصاف در وزارت اقتصاد «شعار»‌های خوبی داده می‌شود، اما متاسفانه اراده‌ی سیاسی لازم برای انجام امور وجود ندارد.

در بحث خودرو که نیازمند برنامه ریزی و اقدامی صحیح برای تحول است، بالغ بر ۲۹ نهاد دولتی و غیر دولتی تصمیم می‌گیرند، طبیعی است که تعدد تصمیم گیران منجر به اتخاذ سیاست‌های واگرا خواهند شد و به نظر این اصلی‌ترین مانع ترقی صنعت خودرو است.

بار‌ها در سخنان جناب عالی شنیده ایم که نباید اقتصاد کشور را معطل مذاکرات نگه داشت لکن چیزی که در عمل دیده می‌شود این است که با یک توئیت وزیر خارجه در خصوص مذاکرات قیمت ارز جابه جا می‌گردد. باید گفت چیزی که از اتخاذ سیاست‌های واگرا جلوگیری می‌کند مشخص بودن همان گفتمان غالب در امور دولت است.

 

 

فاتحی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت:

اولین گام برای حل گره‌های این حوزه، وجود نگرش و فهم صحیح در آن است. برای مثال در جمهوری اسلامی جایگاه مشخصی برای بانوان تعریف نشده است، در بحث تئوری ما انتظار یک اَبر زن از او داریم که هم تحصیل کرده باشد و فعال اجتماعی و هم مادری موفق با چندین فرزند. اما در عمل در جایگاه‌های حساس حضور ندارند و ما هنوز باید اثبات کنیم که حضور زنان یک نیاز مهم و پراهمیت است که تبعات نبودن‌شان چند صباح دیگر مشخص می‌شود.

در حال حاضر تعداد قابل توجهی از اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها به دست آقایان اداره می‌شود، ما دختران دغدغه مندی داریم که اگر بخواهند پروژه‌ای را پیش ببرند با مقاومت‌ها و موانع زیادی در این ساختار‌ها روبه‌رو هستند و عموما از ایده و نظر آن‌ها استقبالی نمی‌شود؛ حتی در مسائل مربوط به خود زنان که مقام معظم رهبری بار‌ها فرموده اند که خود آن‌ها باید رهبری این حوزه را به عهده گیرند.

جناب آقای رئیسی، ما نیاز به تحول در نظام آموزش خانواده داریم تا مردان و زنان هر یک درک درستی از حقوق و مسئولیت‌های خود در اولین نهاد جامعه داشته باشند. اگر مسائلی مانند افزایش جمعیت و ازدواج جوانان برای ما پراهمیت است، باید بتوانیم در وهله اول برای حل خلاء‌ها و اشکالات فعلی آن قدم برداریم و یا اگر در مقابل جریان منحرف غربی قائل به تفاوت‌های جنسیتی هستیم نباید در عمل از معماری مدارس تا محتوای درسی و... همه و همه برای دختران و پسرانمان یکسان باشد، اما در نهایت توقع داشته باشیم که جامعه تفاوت نقش‌ها را به راحتی بپذیرد! این سوء مدیریت‌ها در نهایت منجر می‌شود که ما دائماً به جریان ضد انقلاب فرصت دهیم تا انقلابمان را با عملکرد خودمان به انتقاد بکشانند.

* نباید به کمتر از رفع تحریم ها در مذاکرات راضی شد

محمدحسین کاظمی و تینا حاج محمدی هم به عنوان نمایندگان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویی در دیدار رمضانی با رییس جمهور به سخنرانی پرداختند که متن آن در ادامه آمده است:
محمدحسین کاظمی، دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان:

1- خلاء وجود گفتمان واحد در دولت جنابعالی به شدت احساس می¬شود گفتمانی که کلیه سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های دولت در همه بخش ها و سطوح باید ذیل آن تعریف شده و مورد توجه همه قرار گرفته و در بطن جامعه گسترش یابد. این موضوع در مورد سند تحولی هم که تدوین شد صادق است. سند تحولی دولت چه در بخش سیاست خارجی، چه در بخش خانواده و زنان و چه در بخش های دیگه دارای ضعف های بسیاری است و خصوصا در بخش فرهنگی سند برای حالت عادی پاسخگو نیست چه برسد به شرایط فعلی که در جنگ تمام عیار فرهنگی قرار داریم. همچنین در بحث فضای مجازی استقلال و حاکمیت بر این فضا را با دو قطبی های الکی صیانت و غیرصیانت از دست داده ایم و این سند در این بخش هم پاسخگو نیست.  

2- اقتصاد و معیشت

افزایش قیمت کالاهای اساسی، عدم ثبات و کنترل قیمت ها و عدوم مهار تورم باعث کوچکتر شدن سفره مردم شده که خلاف شعارهای انتخاباتی دولت مردمی و انقلابی است. افزایش صادرات نفت و گشایش های حاصل شده آن قطعا دستاورد مهم دولت محسوب می¬شود اما نتیجه و رفاه این دستاورد را مردم در زندگی خودشان احساس نمی کنند. قشر مستضعف که قاطبه حامیان دولت سیزدهم بوده و ولی نعمتانمان هستند کمرشان زیر بار این همه گرانی شکسته است.

3- انحصاری بودن تولید خودرو و وجود مافیا در این بخش و بعضا تعارض منافع پنهان و آشکاری که وجود دارد و همچنین عدم توازن عرضه و تقاضا باعث تولید خودرو هایی با قیمت بالا، غیر استاندارد و با کیفیت پایین که در نتیجه منجر می شود به افزایش آمار تلفات جاده ای می شود که می بایست انحصار تولید خودرو شکسته بشود و دولت حمایت و نظارت ویژه ای در این بخش داشته باشد.

4- مدیریت ضعیف و غیرقابل قبول در توزیع نهاده های دامی و وجود رانت و مافیا در آن باید مورد توجه جدی دولت به ویژه مسئولان جهاد کشاورزی قرار بگیرد نتیجه این ضعف باعث از بین رفتن دام مولد شده و  ادامه این روند در چند ماه آینده قطعا باعث ایجاد بحران های غیرقابل جبران در حوزه های گوشت، مرغ و لبنیات خواهد شد.

5- اخذ عوارض و مالیات برای شرکت های صادراتی به دلیل شرایط افزایش قیمت جهانی و جذابیت صادرات محصولات فولادی، مسی و آلومینیومی و... برای جلوگیری از بحران در کشور درست است اما درصد تعیین شده درصد بالایی است که وقتی در کنار عوامل دیگه قرار می گیرد باعث می شود که حاشیه سود شرکت ها پایین آمده و نتیجه سوء آن در بازار سرمایه خودش را نشان بدهد.

 

 

تینا حاج محمدی دبیرخواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان:

6- در حوزه سلامت و بهداشت برای بومی سازی خصوصا بومی سازی داروها و تجهیزات پزشکی که باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور می شود و در جهت تحقق شعار سال هم هست باید حمایت مادی و معنوی از دانشگاه ها صورت بپزیرد اما قبل تر از آن مشکلی که در دانشگاه ها وجود دارد این است که بعضا دانشگاه ها در اواخر دولت قبل به ساخت و ساز های پر هزینه پرداخته اند که عملا نتیجه آن شده بدهکاری دانشگاه ها را دربر داشته است . همچنین عدم تخصیص کامل و بعضا با درصد بسیار پایین 1 درصد ارزش افزوده ها برای سیستم های بهداشتی باعث ایجاد بحران هایی در نظام های اجتماعی و سلامت خواهد شد.

7- حساسیت مسائل حوزه زنان در دولت سیزدهم بیشتر از گذشته است چرا که کوچکترین مسائل نیز پتانسیل تبدیل شدن به مسئله ملی را دارد که نمونه‌های آن را در گذشته داشته‌ایم و همواره باید در تصمیم‌گیری‌ها مدنظر داشت.

در حوزه زنان و خانواده موضوعی که مورد توجه است فعالیت‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است که متاسفانه آنچه از فعالیت‌های ایشان برداشت می‌شود این است که درگیر کارهای نمایشی هستند، در صورتیکه نیاز به سیاستگذاری کامل و صحیحی برای استفاده مطلوب از پتانسیل حوزه و دانشگاه در جهت گفتمان سازی حوزه زنان و خانواده طبق الگوی اسلامی است اما هنوز هدفگذاری برای جامعه مخاطب و تعریف ماموریت برای دستگاه‌های ذیربط انجام نشد.

نکته دیگر که باید بیشتر به آن توجه شود این است که حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران در جلسات و مجامع بین المللی مربوط به حوزه زنان و خانواده باید همراه با معرفی الگوی زن سوم باشد و بتواند چنین گفتمانی را در فضای بین‌المللی معرفی و بیان کنند در صورتیکه ما شاهد فاقد چنین بحثی نسبت به این مسائل بوده‌ایم.

در مسئله سیاست خارجی بحمدالله نقاط بسیار مثبتی وجود دارد که به دلیل ضیق وقت از برشمردن آنان می گذریم.

مسئله مهمی که باید به آن پرداخت در حال حاضر بحث مذاکرات است؛ فعلا نمی‌خواهیم نتیجه مذاکرات را پیش‌بینی و یا آن را قضاوت کنیم، بلکه می‌خواهیم از افقی بالاتر به موضوع بنگریم. از افق تربیتی و فرهنگی. آیا تاکنون به آثار تربیتی و فرهنگی مذاکرات بر جامعه و نسل های آینده توجه کرده اید؟‍ متاسفانه برخی صحبت ها در این یک سال گذشته و حتی پیش از آن،  این بوده است که این دولت غیرانقلابی است که نمی تواند حقوق ملت ایران را در مذاکرات ایفا کند و تنها ما هستیم که از عهده این کار بر می آییم، این گزاره بسیار خطر آفرین است، اینکه به جامعه القا شود که مشکل ما با آمریکا افراد و جناح‌های داخلی هستند و نه ماهیت استکباری و تروریستی ایالات متحده؛ البته ما نیز واقفیم که خط مذاکراتی این دولت متفاوت از دولت قبل است و کلیت آن را مثبت ارزیابی می‌کنیم اما این نگرانی وجود دارد علیرغم حضور افراد انقلابی در مذاکرات نتیجه همان شود که در دولت غیر انقلابی حاصل شد.

فلسفه آغاز مذاکرات از ابتدا رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشور بوده است و نباید به کمتر از آن راضی شد. به همین دلیل مذاکره برای رسیدن به نتایج حداقلی مطلقاً مورد پذیرش مردم خصوصاً نخبگان نخواهد بود و از این رو می خواهیم با هدف استفاده از ظرفیت‌های موجود در بین جامعه نخبگانی کشور ایشان را در جریان پیشرفت مذاکرات و نتایج آن قرار داده و از پیشنهادات و مشورت های آنان استفاده کنید.

مسئله دیگر بحث معطل کردن اقتصاد کشور به واسطه مذاکرات است. متاسفانه مدتی است شاهد مسابقه رسانه‌ای بین تیم مذاکراتی ایران و طرف آمریکایی هستیم، روزی وزیر محترم خارجه از قریب الوقوع بودن توافق، روزی دیگر از سنگ اندازی های طرف مقابل، یکروز از حل و فصل موضوعات و روزی دیگر از انسداد در مذاکرات خبر می‌دهند که همه اینها علاوه بر ایجاد بی اعتمادی به مسئولین محترم، شرطی شدن اقتصاد و مردم را در پیش خواهد داشت و عملاً بر تصمیمات اقتصادی کشور تاثیر می گذارد.

* دروغ پراکنی دولت گذشته در خصوص رتبه بندی اعتماد معلمان را کاهش داده است

محمد رمضانی معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان هم در ضیافت افطاری رئیس جمهور با نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی به سخنرانی پرداخت که متن آن به شرح زیر است:

آموزش و پرورش به عنوان بیت الغزل مسائل پس از انقلاب اسلامی نیازمند توجه جدی است. متاسفانه در انتصابات دولت بخصوص وزارت خانه آموزش و پرورش بعضا با رویکرد‌های غلط و غیردقیقی مواجه بوده ایم. استفاده از مدیران پیر و ناتوان در بدنه اجرایی کشور و رویکرد‌های اشتباه موجود نسبت به جوانگرایی، آسیب زا است. مسئله جوانگرایی در کشور بر مبنای صحبت‌های رهبری عزیز هم راستا با جوانانی است که پویایی در عمل و ایده‌های نو را از خود بر جای گذاشته اند، اما متأسفانه شاهد آن هستیم که بازتولید برخی از همان پیران همیشگی و ناکارآمد در بدنه مدیریتی کشور با نام جوانگرایی در حال وقوع است.

سند تحول دولت اتفاق مثبتی در راستای برنامه مداری و ارائه شفاف رویکرد‌های دولت بود، اما برخی رویکرد‌های غلط موجود در سند موجب نگرانی است. متاسفانه بخش آموزش و پرورش سند با اشکالات مبنایی درگیر هست. رویکرد‌ها و سیاست‌های نئولیبرالیستی که دولت قبل از انتشار آن پرهیز داشت، توسط برخی آقایان به سیاست‌های دولت مردمی در سند اضافه شده است. ایده یارانه آموزشی از جمله رویکرد‌های منفی و قدیمی دولت‌های غربی است که در دنیا نیز ناپسند شناخته می‌شود، اما متأسفانه هم اکنون از جمله ریل گذاری‌هایی است که آقایان دنبال می‌کنند. ایده‌ای که در آن پول در آموزش و پرورش واسطه گری می‌کند و مسئله تعلیم و تربیت از ماهیت حاکمیتی خود فاصله گرفته و کالایی می‌شود.

 

 

مسأله تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی بسیار مهم است. متاسفانه به سبب بی تدبیری‌ها بحران کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش به نحوی است که در طول پنج سال آینده آموزش و پرورش به حدود پانصد هزار نفر نیرو جهت استخدام نیازمند است. این امر هم فرصتی در جهت پوست اندازی و تربیت معلم تراز تحول خواه در آموزش و پرورش و هم تهدیدی برای جذب برف انباری و بدون حساب و کتاب معلم است.

در این امر از سویی مدیریت منابع انسانی موجود و برنامه ریزی برای مهندسی نیروی انسانی ضرورت داشته که به نظر می‌رسد برنامه ریزی خاصی در وزارتخانه وجود ندارد و از سویی دیگر تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان و جذب معلم از طریق این دانشگاه، بایستی موجبات توسعه زیرساخت‌ها و افزایش کیفیت این دانشگاه را فراهم آورد. این در حالی است که در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان با مشکلاتی جدی در توسعه کمی و کیفی و حتی بازگشایی حضوری و ادامه روند تربیت معلم مواجه است که نقش مدیریت دانشگاه در این امر غیر قابل چشم پوشی است و نیز در عین حال جذب‌های بی ضابطه در آموزش و پرورش تبدیل به رویه‌ای غلط و نگران کننده شده است.

آقای رییس جمهور معلمان از شیوه اجرای رتبه بندی گله‌مند اند. متاسفانه دروغ پراکنی دولت گذشته در خصوص رتبه بندی و همسان سازی حقوق آنان از این بستر اعتماد معلمان را کاهش داده است؛ که این مهم نیازمند توجه ویژه و صداقت با معلمان است.

از سویی دیگر نسبت پیش نویس آیین نامه رتبه بندی با سند تحول روشن نیست و از لحاظ روشی نیز فاقد سنجه مناسب جهت سنجش صلاحیت‌های معلمی است و اجرای این چنینی رتبه بندی ضمن ایجاد نارضایتی به ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت نیز منجر نمی‌شود.

اما در پایان گله کنیم از حضور همیشگی بانیان وضع موجود!

سیاست گذاران حاضر در شورای عالی آموزش و پرورش همچنان همان مسببان وضع موجودی هستند که قریب به سه دهه خود از موانع تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده اند. به نظر می‌رسد رویکرد تحولی دولت در کلام، با عمل و نظر سیاست گذاران این حوزه در تناقض جدی است و این مسئله نیز بایستی برطرف شود تا انشاءالله امید به تحول بنیادین در عرصه آموزش و پرورش بیش از پیش نمایان گردد.

* آقای رئیسی بی تفاوت نبودن شما نسبت به درد مردم و دغدغه قلبی شما برای وضعیت آنها، توام با مردم‌داری‌تان ما را دلگرم کرده

صالح ترکمان و فاطمه سادات کاظمی به عنوان نمایندگان جنبش عدالتخواه دانشجویی در این مراسم به سخنرانی پرداختند که متن این سخنان به شرح زیر است:

صالح ترکمان عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی:

آقای رئیس جمهور

سلام علیکم

ضمن تشکر از برپایی این جلسه و نشستن پای صحبت دانشجویان، امید آن است که این دست جلسات اولا مستمر بوده و دوما مثمر ثمر واقع شود.

آقای رئیسی در این جلسه به عنوان دانشجویان عدالتخواه برخود لازم می‌بینیم نکاتی را که نسبت به آن‌ها نگرانی داریم ذیل ۳ عنوان خدمت شما مطرح کنیم؛ امید که موثر باشد.

۱- مباحث اقتصادی

آقای رئیسی پیش از هرچیز باید مجددا بر روی این نکته تاکید کنیم که همچنان بعد از گذشت ۹ ماه از آغاز به کار دولت، خبری از یک ایده و گفتمان محوری واحد در بخش‌های مختلف دولت شما نیست.

می‌بینیم که در موضوعات مختلف هر کدام از وزرا و معاونین، ساز خودشان را می‌زنند و بعضا متناقض و متضاد در مورد یک موضوع ابراز نظر می‌کنند.

آقای رئیسی این را بدانید که پیشرفت زمانی حاصل می‌شود که ما بدانیم که از بین همه کار‌های خوب کدام کار‌ها را نباید انجام دهیم متاسفانه باید بگوییم که هنوز دولت شما متوجه این امر نشده است؛ شاید اصلی‌ترین مصداق این حرف برنامه‌ای باشد که تحت عنوان برنامه تحول دولت منتشر شد. برنامه‌ای برای اجرا نشدن و پر از حرف‌های خوب ناهمسو و بعضا متضاد. هر چند صرف تدوین چنین سندی که بتواند برخی اولویت‌های اجرایی را برای دولت روشن کند، ممدوح است. ولی باید اذعان کنیم که این سند برای تحول نیست و در بهترین حالت به سرنوشت سند تحول قوه قضائیه منجر خواهد شد که به علت عدم ریل گذاری صحیح، با عوض شدن افراد  به فراموشی سپرده شد.

آقای رئیسی متاسفانه باید بگوییم که دولت شما تا اینجای کار نشان داده است که تکلیفش با خودش روشن نیست. صبح تا شب شعار می‌دهید که خط قرمز ما سفره مردم است، ولی در عمل با حذف ارز ۴۲۰۰ و ۵  برابر کردن مبنای ارزش گذاری برای دریافت حقوق گمرکی، آن هم همسو با موج تورم جهانی، در حال قیچی کردن سفره مردم هستید. آقای رئیسی نمی‌شود اینگونه اقتصاد را مدیریت کرد.

حاج آقای رئیسی بی تفاوت نبودن شما نسبت به درد مردم و دغدغه قلبی شما برای وضعیت آنها، توام با مردم‌داری‌تان چیزی است که ما را دلگرم کرده، ولی آقای رئیسی این را بدانید اعتماد ذره ذره بدست می‌آید، ولی به یکباره از دست می‌رود و شما هم خوب میدانید تا زمانی که مردم نتوانند به دولت اعتماد کنند حاضر نخواهند بود که سرمایه‌های خود را برای تولید و اشتغال از زیر بالشت در بیاورند.

اتفاقاتی از قبیل اینکه قبل از عید آقای مخبر بگوید ارز ۴۲۰۰ دارو حذف نمی‌شود بعد مقامات وزارت بهداشت بگویند حذف می شود و بعد خبر بیاید که بانک مرکزی ارز ترجیحی را تخصیص داده است، باعث میشود که دیگر کسی برای حرف دولت تره هم خرد نکند. یا اینکه صحبت از ساخت ۴ میلیون مسکن شود، ولی در عمل بغیر از پاره‌ای گزارشات چیزی نبینیم، یا اینکه وزیر صمت وعده حذف قرعه کشی، تثبیت قیمت و افزایش تولید خودرو را بدهد و بعد ببینیم که خبری نیست. همه این‌ها مصادیقی از وعده و وعید‌هایی از دولت هستند که نه تنها دردی را دوا نکرده اند، بلکه مستمر اعتبار دولت را خدشه دار میکنند.

پیشنهاد ما در این موضوع این است که دولت خود را موظف و مقید به یک‌سری بازه‌های زمانی کند. مثلا خود را مقید کند و اعلام کند به مدت ٣ سال هیچ تغییری در قوانین و مقررات تجارت خارجی اعمال نخواهد کرد، چنین اقداماتی می‌تواند محقق کننده شعار دولت قوی باشد.

آقای رئیسی متاسفانه باید بگوییم که در این نه ماه، عملکرد دولت شما در مجموع تقریبا زخمی را از مردم محروم دوا نکرده است. بلکه با ادامه موج‌های تورمی و سیاست‌های مخرب دولت در این مسیر، نظیر حذف ارز ۴۲۰۰ و عدم جدیت در قضیه نهضت ملی مسکن؛ فشار مضاعفی بر پایین‌ترین طبقات جامعه وارد شده است. آقای رئیسی ما نگرانیم؛ نتیجه فشار به مستضعفین، خطر قهر آن‌ها از انقلاب و خطر آبان‌های ۹۸ دیگری را در پیش خواهد داشت.

 

 

* فاطمه سادات کاظمی عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی

۳- مطالبات:

مجموعه مطالباتی وجود دارد که مسئله‌ی جدی مردمی است که صدایشان به جایی نمیرسد و لازم دیدیم در اینجا برخی از آنها را مطرح کنیم.

البته دور از انصاف است که بگوییم در این مسائل هیچگونه پیگیری‌ از جانب مسئولین نشده است، اما انتظار این است شخص رئیس جمهور با ورود به این مسائل کمک شایانی برای حل هرچه سریعتر آنها انجام دهد.

۱- مشکلات مردم ده‌ونک: الحمدلله در این موضوع پیگیری‌ها به جای خوبی رسیده‌است، اما برای حل و فصل این موضوع نیازمند یک عزم راسخ‌ و جدی‌ هستیم که با یک مصوبه هیئت دولت این معضل چند ده ساله به خیر و خوشی به سرانجام برسد.

۲- مشکلات ملوانان کنارکی: پیرو نامه‌ای که درمورد مشکلات ملوانان کنارکی به دفتر جنابعالی ارسال گردید و پیگیری‌هایی که از وزارت خارجه انجام شد، متاسفانه جواب مشخصی در رابطه با حل مشکل داده نشد و انتظار می‌رود که تکلیف این مسئله هرچه سریعتر مشخص شده و راه‌های مرتفع کردن آن از طرف مسئولین ذی‌ربط طی شود.

۳- مشکل شناسنامه دار شدن فرزندان زنان ایرانی که همسرانشان از اتباع خارجی می‌باشند: در این موضوع علی‌رغم تصویب قانون مربوطه، در مرحله‌ی اجرا انقدر به کندی عمل شده است که میتوان گفت تقریبا کاری از پیش جلو نرفته است.

۴- مسئله اشتغال اتباع خارجی: متاسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که حتی زمانی که اتباع خارجی تخصص‌های مورد نیاز را هم کسب می‌کنند، امکان اشتغال رسمی ندارند و با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند و از انجایی که ایران جزو ۲۰ کشور اول مهاجر پذیر جهان است، میتوان از ظرفیت بالای این مهاجران برای رشد علمی و اقتصادی کشور به خوبی استفاده کرد. اما دریغ که از این فرصت هم استفاده‌ای نمی‌شود.

* طرح‌هایی مانند مجوزهای کسب و کار و آزادسازی سواحل قابل تحسین است

امیرحسین پناهی و زینب شوندی از اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز در این مراسم به نمایندگی از اتحادیه خود به سخنرانی پرداختند که متن آن در ادامه آمده است:

زینب شوندی عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

در ابتدای  روی کارآمدن دولت سیزدهم، طی دو نامه‌ تفصیلی ناظر به اولویت‌ها و راهکارهای دولت خطاب به شما، اهم دغدغه‌ها و مسائل را مطرح کردیم، امروز که پس از گذشت چند ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم، آن نامه را مرور می‌کنیم، می‌بینم که مصادیق متعددی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، که می‌توانست راهگشای امروزمات باشد. یکی از آن موارد مشخص نبودن کلان‌ایده‌ی دولت بود.

آقای رییسی!

وجه سلبی دولت برای ما مشخص است، ما می‌دانیم که دولت شما یعنی عدم فساد، عدم تبعیض و ... اما وجه ایجابی دولت شما نامشخص است، برای مثال وقتی از عدالت صحبت می‌کنید، عدالت در کدام مکتب فکری مد نظر است؟ ما هنوز نمی‌دانیم چرا سیاست حذف ارز  ترجیحی کالاهای از توصیه‌های صندوق بین‌المللی پول است آن‌هم با پافشاری خاص یک نفر از بدنه دولت شما،  باید مشاهده شود. ما از شما می‌خواهیم تفاوت‌ در دیدگاه‌ها را در صحنه‌ی عمل نشان دهید.‌ وضعیت شاخص عدالت در نظام آموزشی دولت فعلی با دولت قبل چه تفاوتی دارد؟

 دومین نکته‌ مدنظر در دولت شما مسئله ساده‌انگاری در بخش‌هایی از امر حکمرانی است، به صورت مشخص‌تر باید گفت توهم تأثیرگذاری و ایجاد تحول نسبت به تصمیمات دولت شما مشاهده میشود. درحالی که یا جامعه مخاطب کوچکی دارد و یا از اساس عملیاتی نیست‌.

طرح‌هایی مانند مجوزهای کسب و کار و آزادسازی سواحل هر یک به نوبه خود قابل تحسین است، اما بی‌پرده باید گفت که مگر چند درصد از مردم جامعه از اساس امکان استفاده از سواحل دارند که چنین اقدامی فرقی به حالشان داشته باشد و خداقوتی به دولت بگویند. باید پرسید که چرا وزیر نفت کشور از فروش ۵ میلیون بشکه نفت صحبت می‌کند در حالی که نه تنها با ظرفیت‌های کشور ناسازگار است بلکه بیان این جمله در چنین شرایطی تاثیر منفی بر قیمت انرژی دارد.

از جمله وعده‌هایی که تحقق آن‌ها امروز مورد سوال است، حل مشکل آب و فاضلاب خوزستان تا پایان سال گذشته، وضعیت افزایش تولید خودرو نسبت به مشابه آن در سال گذشته است. نیک می‌دانید که عدم تحقق این وعده‌ها چه تاثیراتی خواهد گذاشت.

این ساده‌انگاری در حالی است که ما توقع داریم دولت مرد تصمیمات سخت باشد. البته لازم به ذکر است زمانی که صحبت از تصمیم بزرگ می‌کنیم، نباید ذهنمان محصور در جراحی‌های اقتصادی باشد.

تصمیمات بر زمین مانده و اساسی بسیار است که مستقیما با سفره مردم مرتبط نیست. ما از دولت انتظار داریم به تغییرات با دامنه‌ وسیع‌تر هم‌چون اصلاح نظام بانکی ربوی، اصلاح نظام مالیاتی،اصلاح نظام تامین اجتماعی و ... بپردازد‌.

چالش دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد،تاثیرات منفی بانک‌های خصوصی است‌. بررسی عملکرد این بانک‌ها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که جز‌ زیان، آورده‌ای برای ملت و امت جمهوری اسلامی ایران نداشته است. کاش جسارتی وجود داشته باشد که در مقابل این بانک‌ها که بر هیچ اساسی توجیهی برای حیات آن‌ها وجود ندارد، بایستد. مثال دیگر چالش کنکور است که همه در خصوص آن نظریه‌پردازی می‌کنند. اما تغییری در عرصه‌ی عمل ایجاد نمی‌شود و انتظار این است که این مسئله را یکبار برای همیشه حل کنید.

امیرحسین پناهی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

نکته‌ی سوم که باید مورد توجه قرار گیرد، مسئله‌ از دست رفتن سرمایه اجتماعی است. صحبت‌های گرد و مبهم و مواضع نامشخص و در برخی موارد سکوت، با سرعت هر چه تمام‌تر موافقان و طرفداران دولت را به مخالفان دولت تبدیل می‌کند.

این سکوت در حالی است که فرصت طلایی شش ماهه دولت برای جلب افکار عمومی از دست رفته است و سکوت دولت در قبال بسیاری از مسائل و گره‌های ذهنی مردم جامعه، مردمی بودن دولت را از اذعان دور کرده است. به طور مثال موضع دولت در قبال طرح صیانت چیست؟ اگر موافق هستید اعلام هستید اگر مخالف هستید هم اعلام کنید. این سکوت به چه معناست؟ موضع دولت نسبت به ورود بانوان به ورزشگاه چیست و برای تحقق آن چه تصمیمی کرده‌است؟ موضع دولت نسبت به مقوله سربازی اجباری چیست؟

آقای رییس جمهور!

زخمی که درمان نشود در آینده‌ نزدیک مجدد سرباز می‌کند. صدور دستور پیگیری و حضور میدانی جنابتان در ساعات ابتدایی وقوع اتفاقات مختلف باعث دلگرمی مردم است، لکن واکنش‌های رسانه‌ای مناسب و مسکوت گذاشتن مسئله در آینده این مسئله را به ضدخود بدل می‌کند. سوال ما از شما این است نتیجه عملیاتی در مواردی که از بدنه‌ دولت درخواست گزارش نموده‌اید، مانند گزارش از اتفاق ورزشگاه مشهد، قطعی بنزین، مشکلات صنعت خودرو و... اکنون به کدام نتیجه‌ عملیاتی و به صدور چه احکام و اصلاحاتی منجر شده است؟ سرانجام مقصیرین چه شد؟

در آخر باید گفت که آقای رییسی!

مهم‌ترین دغدغه و مشکل جوانان کشور با هر تفکری امروز آن است که با توجه به جمیع شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برایشان امکان پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای حتی یکی دو سال آینده خود ندارند و آینده خود را به جد در هاله‌ای ابهام می‌بینند. امنیت روانی و ثبات اقتصادی و اجتماعی حلقه مفقود امروز جامعه ماست و ما از شما انتظار داریم که این ثبات را به جامعه برگردانید.

به گزارش فارس، بعد از سخنرانی نمایندگان تشکل های دانشجویی، رئیس جمهور به سوالات و ابهامات دانشجویان پاسخ داد. آیت الله رئیسی در زمان صرف افطار و همچنین تا دقایق پایانی مراسم به سخنان دانشجویان گوش داد و با آنها در باره مسائل مختلف گفت و گو کرد.

 

 

برخی از دانشجویان حاضر در این مراسم، بعد از پایان مراسم در فضای مجازی برخورد رئیسی را با برخوردی که روحانی با دانشجویان داشت مقایسه کرده اند و از خوشرویی و صعه صدر آیت الله رئیسی در پاسخ دادن به سوالات دانشجویان گفتند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول