اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

شهرداری اهواز:شهرهای اطراف اقدامی برای کنترل سگ‌ها نمی‌‌کنند/ تخلیه سگ‌های ولگرد با کامیون در ورودی‌های شهر!

رئیس سازمان پسماند شهرداری اهواز گفت: در شهرهای نزدیک اهواز هیچ گونه اقدامی برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد نمی‌شود به همین دلیل تعدادی از سگ‌های ولگرد از اطراف اهواز نیز وارد شهر می‌شوند.

شهرداری اهواز:شهرهای اطراف اقدامی برای کنترل سگ‌ها نمی‌‌کنند/ تخلیه سگ‌های ولگرد با کامیون در ورودی‌های  شهر!

محمود ثابت قدم رئیس سازمان پسماند شهرداری اهواز  در رابطه با معضل سگهای ولگرد در خیابان شهر گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: اتفاقاتی که چند ماه اخیر در خصوص سگ‌های ولگرد رخ می‌دهد به این دلیل است که موضوع سگ‌های ولگرد ظرف چند سال گذشته رها شده بود.

وی افزود: آمار جمع آوری سگ‌های ولگردی که از دو ماه گذشته شروع کردیم آمار بسیار قابل قبولی است و این آمار را در اختیار نهادهای نظارتی قرار دادیم اما باید بپذیریم تعداد سگ‌های ولگرد در اهواز زیاد است.

رئیس سازمان پسماند شهرداری اهواز با بیان اینکه وجود یک سگ‌ ولگرد هم در خیابان می‌تواند خطرساز باشد، گفت: روند جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در حال انجام است اما هر چقدر ما سگ‌ها را از سطح شهر جمع‌آوری کنیم بار دیگر از حاشیه شهر وارد شهر می‌شوند.

شهرهای اطراف اهواز اقدامی برای کنترل سگ‌های ولگرد نمی‌‌کنند

ثابت قدم با تاکید بر اینکه معضل سگ‌های ولگرد کشوری است و در خوزستان این معضل بیشتر است، بیان کرد: در شهرهای نزدیک اهواز مثل کوت عبدالله، شیبان، روستاهای اطراف و... هیچ گونه اقدامی برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد نمی‌شود به همین دلیل تعدادی از سگ‌های ولگرد از اطراف اهواز نیز وارد شهر می‌شوند.

وی بیان کرد: آماری به دست ما رسیده است که نشان می‌دهد برخی از شهرهای دیگر استان  با کامیون‌های بزرگ اقدام به تخلیه سگ‌های ولگرد در ورودهای شهر اهواز می‌کنند.

ثابت قدم عنوان کرد: عقیم سازی که دارای هزینه بالایی است و معدوم سازی که تبعات زیادی دارد و هیچ کدام از شهرها به زیر بار آن نمی‌روند دو عاملی هستند که موجب تخلیه سگ‌ها در ورودی اهواز می‌شوند.

وی افزود: این افراد با تخلیه سگ‌های ولگرد در جایی دور از شهر خود فکر می‌کنند می‌توانند از این معضل رهایی پیدا کنند.

ثابت قدم در رابطه با علت عدم بارخورد با این افراد، گفت: ما نمی‌توانیم مامور بگذاریم تا رفت و آمد این افراد را رصد کنیم و ببینیم چه زمانی اقدام به تخلیه سگ‌های ولگرد می‌کنند، البته در این خصوص مستندی نداریم اما آمار و اطلاعاتی وجود دارد که این قضیه را تایید می‌کند.

سایت عقیم سازی احیا شد

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه سرقت سایت عقیم سازی یکی از دلایل رها شدن ساماندهی سگ‌های ولگرد در اهواز است  و به نظر می‌رسد اقدام خاصی برای بازگشت این سایت صورت نگرفته است، بیان کرد: سایت عقیم سازی بار دیگر احیا شده است و سگ‌هایی که از سطح شهر جمع‌آوری می‌شود به سایت منتقل می‌شوند.

ثابت قدم با بیان اینکه تنها شهری که سایت عقیم سازی و نگهداری سگ‌های ولگرد در سطح استان دارد شهرستان بهبهان است، عنوان کرد: معاون دادستان  تمام هزینه‌هایی که شهرداری برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد می‌شود را زیر سوال برد و می‌گوید در دستور العمل نیامده که شهرداری پول بیت المال را صرف عقیم سازی و نگهداری کند و ما به عنوان مدعی العموم  برای صرف این هزینه‌ها می‌توانیم شاکی آن شویم.

وی با تاکید بر اینکه اظهارات دادستان صحیح است و ما نمی‌توانیم 500 یا یک هزار قلاده سگ را نگهداری کنیم، افزود: در سایت صفیره تعدادی سگ را عقیم سازی می‌کردند و اکنون به کمک حامیان حیوانات در حال ادامه این روند هستیم.

ثابت قدم گفت: هر هفته تعدادی سگ ولگرد را در اختیار حامیان قرار می‌دهیم و آن‌ها پس از عقیم سازی، سگ‌ها را تحویل ما می‌دهند.

معاونت عمرانی متولی جمع آوری سگ‌های ولگرد است

وی با بیان اینکه متولی جمع‌آوری سگ‌های ولگرد معاون عمرانی استانداری خوزستان است، عنوان کرد: در کارگروهی که معاونت عمرانی دبیر آن است تعداد 16 دستگاه عضو آن است(شهرداری، بهداشت، محیط زیست، و...) و این کارگروه باید شرایطی را برای جمع آوری سگ‌های ولگرد فراهم کند.

ثابت قدم افزود: طبق دستور العمل این کارگروه باید مکانی را مشخص و در اختیار سازمان‌های مردم نهاد یا حامیان حیوانات جهت نگهداری، جمع‌آوری و عقیم سازی سگ‌های قرار دهند، اگر چنین ظرفیتی وجود نداشت این کارگروه شهری را به عنوان پایلوت جهت جمع‌آوری سگ‌ها تعیین کنند.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری در بحث جمع‌آوری سگ‌های ولگرد دست تنها است، بیان کرد: اما واگذاری ساماندهی سگ‌های ولگرد به بخش خصوصی نافی این نیست که دستگاه‌های مربوط پای کار نیایند مثلاً دامپزشکی باید دامپزشک، مرکز بهداشت خدمات بهداشتی، و... را ارائه دهند.

ثابت قدم با بیان اینکه نمی‌توانیم زمان مشخصی را برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در اهواز در نظر بگیریم، گفت: از آنجایی که با موجود زنده روبرو هستیم نوع فرهنگ و نگاه مردم خیلی می‌تواند در جمع‌آوری سگ‌ها موثر باشد.

وی افزود: از دادیار دادگستری خواستم سگ‌گردانی در ملاء عام را جرم اعلام کند که در پاسخ گفت قانونی در این قضیه نداریم.

انتهای پیام/  

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول